Page 79 - biologie-viii
P. 79

UNITATEA 3


        3. Eroziunea solului
           Materiale necesare: 3 bidoane de plastic, 3 sticle mici
        de plastic, sol, semin e de iarbă, gunoi din frunze, foar-
        fece, sfoară, apă.

           Mod de lucru: Decupa i bidoanele  i sticlele ca în ima-
        ginea alăturată  i umple i-le pe jumătate cu acela i tip de
        sol. În primul planta i semin e de iarbă, în al doilea a e-
        za i peste stratul de la suprafa a solului resturi de frunze
        moarte, iar în al treilea lăsa i numai stratul de sol. Turna i
        aceea i cantitate de apă în cele trei bidoane  i observa i
        apa care se colectează în sticlele pe care le ve i agă a de
        gura bidoanelor (3.).
           Concluzii: În prima sticlă se colectează apă limpede, în cea de a doua, apă cu resturi organice, iar în cea de
        a treia sticlă, apă cu particule de sol, ceea ce demonstrează că în solul în care nu există vegeta ie, apa care-l
        străbate produce eroziunea acestuia.

         Care credeți că va fi efectul defrișării unei păduri asupra solului din zona respectivă?
           Lucrând în grupe de câte cinci elevi, nota i predic iile voastre, apoi compara i răspunsurile cu cele ale colegilor.


                                                    4. Calitatea apei
                                                        Turbiditatea apei este provocată de particulele solide aflate

                                                    în suspensie în apă (4.). Măsurarea turbidită ii este importantă,
                                                    deoarece aceasta afectează cantitatea de lumină care poate
                                                    penetra apa.
                                                       Materiale necesare: Probe de apă de câte un litru din diferite
                                                    surse (râu, lac, baltă), hârtie de filtru, pâlnie, vas colector, cântar.


                                                       Mod de lucru: Se cântăre te hârtia de filtru, se notează gre-
                                                    utatea  i apoi se a ază în interiorul pâlniei. Goli i apoi lent fie-

                                                    care probă de un litru prin câte un filtru de hârtie într-un vas

                                                    colector. Scoate i cu aten ie hârtia de filtru  i lăsa i-o să se usuce


        complet. Se cântăre te apoi hârtia de filtrare uscată. Calcula i diferen a dintre această greutate  i cea ini ială

        a hârtiei filtrante.

           Concluzii: Diferen a în miligrame o reprezintă cantitatea de solide aflate în suspensie într-un litru de apă.
         Ce efect credeți că poate avea claritatea apei asupra vieții plantelor?
         Care sunt cauzele creșterii turbidității?
         Cum am putea îmbunătăți claritatea apei?


           Folosind trusele de măsurare a calită ii apei, aflate în
        dotarea laboratorului de biologie, măsura i în probele
        prelevate: cantitatea de substan e dizolvate  i amoniu,
        concentra ia de fier, nitra i, nitri i  i oxigen dizolvat,

        duritatea carbonică, duritatea totală  i pH-ul, conform
        instruc iunilor din kit.
           Lucra i în grupe de câte cinci elevi, privi i imaginea
        alăturată (5.), documenta i-vă  i explica i cum ar putea

        fi afectată via a plantelor, a algelor, a animalelor acvatice
         i a microorganismelor de o cantitate mare de substan e
        organice ajunse în apă.

                                                                               SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI  77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84