Page 77 - biologie-viii
P. 77
UNITATEA 3
Aplicații practice – Investigarea
ecosistemelor antropizate
I. ACTIVITATE DE INVESTIGARE
1. Chestionar: „Calitatea aerului pe care îl respir”
Pentru a afla mai multe despre felul în care s-a schimbat calitatea aerului intervievează mai multe persoane
mai în vârstă decât tine i scrie răspunsurile într-un formular asemănător celui de mai jos. Nu uita să notezi
felul cum ai cunoscut persoana pe care o intervievezi i, în final, să îi mul ume ti celui care i-a răspuns la
întrebări. Scrie un rezumat de ½ – 1 pagină, pe baza răspunsurilor primite despre calitatea aerului în trecut
i în prezent. Există o legătură între progresul tehnologic i evolu ia calită ii aerului? Oamenii sunt mai preo-
cupa i acum de calitatea aerului decât în trecut? De ce? Putem învă a ceva din trecut care ne va ajuta să avem
aer curat în viitor? Explică.
CHESTIONAR
Numele persoanei intervievate ……………….......…… Data nașterii …………………… Data interviului ……………………
Întrebarea În trecut În prezent
1. Unde ați locuit/locuiți? (municipiu, oraș, comună etc.)
2. Unde ați petrecut cea mai mare parte din viață?
3. Când erați copil, ce se discuta despre calitatea aerului? Dar acum?
4. Cum știați, când erați copil, dacă aerul era bun sau rău? Dar acum?
5. Când erați copil, câte mașini erau în familia dvs.? Dar acum?
6. Ce aparate electrice foloseați când erați copil? Dar acum?
7. Cum încercați să economisiți energie când erați copil? Dar acum?
8. Ce credeți despre calitatea aerului: e mai bună acum sau era mai
bună când erați copil?
Energie solară
2. Experiment: „Ce trăiește în solul meu?”
Forma i echipe de 5–6 elevi. Colecta i probe de sol de
20 x 20 cm i 5 cm adâncime din diverse zone (pădure, Consumatori
grădină, paji te, teren viran din ora etc.) i eticheta i primari
probele, notând locul de provenien ă. Fungi Bacterii
În clasă, fiecare echipă analizează o probă, descriind Consumatori
culoarea, textura solului; aprecia i cantitatea de nisip, secundari
pietri , umiditatea din proba analizată i apoi identifica i Protozoare Viermi Căpușe
organismele descoperite (compara i cu organismele din Consumatori
imaginea alăturată). Copia i tabelul următor pe caiet i Miriapode Păianjeni terțiari
nota i rezultatele. Estima i pe ce probă de sol s-ar dez-
volta bine plantele cultivate. Argumenta i. 1. Râme Cărăbuși Miriapode Furnici
SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI 75

