Page 77 - biologie-viii
P. 77

UNITATEA 3








                               Aplicații practice – Investigarea

                                     ecosistemelor antropizate



        I. ACTIVITATE DE INVESTIGARE

        1. Chestionar: „Calitatea aerului pe care îl respir”
           Pentru a afla mai multe despre felul în care s-a schimbat calitatea aerului intervievează mai multe persoane

        mai în vârstă decât tine  i scrie răspunsurile într-un formular asemănător celui de mai jos. Nu uita să notezi

        felul cum ai cunoscut persoana pe care o intervievezi  i, în final, să îi mul ume ti celui care  i-a răspuns la
        întrebări. Scrie un rezumat de ½ – 1 pagină, pe baza răspunsurilor primite despre calitatea aerului în trecut
         i în prezent. Există o legătură între progresul tehnologic  i evolu ia calită ii aerului? Oamenii sunt mai preo-
        cupa i acum de calitatea aerului decât în trecut? De ce? Putem învă a ceva din trecut care ne va ajuta să avem
        aer curat în viitor? Explică.

                                                     CHESTIONAR
        Numele persoanei intervievate ……………….......…… Data nașterii …………………… Data interviului ……………………


         Întrebarea                                               În trecut             În prezent
         1. Unde ați locuit/locuiți? (municipiu, oraș, comună etc.)
         2. Unde ați petrecut cea mai mare parte din viață?
         3. Când erați copil, ce se discuta despre calitatea aerului? Dar acum?
         4. Cum știați, când erați copil, dacă aerul era bun sau rău? Dar acum?
         5. Când erați copil, câte mașini erau în familia dvs.? Dar acum?
         6. Ce aparate electrice foloseați când erați copil? Dar acum?
         7. Cum încercați să economisiți energie când erați copil? Dar acum?
         8. Ce credeți despre calitatea aerului: e mai bună acum sau era mai
         bună când erați copil?




                                                                                  Energie solară



        2. Experiment: „Ce trăiește în solul meu?”

           Forma i echipe de 5–6 elevi. Colecta i probe de sol de
        20 x 20 cm  i 5 cm adâncime din diverse zone (pădure,                                 Consumatori
        grădină, paji te, teren viran din ora  etc.)  i eticheta i                                 primari
        probele, notând locul de provenien ă.                             Fungi             Bacterii
           În clasă, fiecare echipă analizează o probă, descriind                              Consumatori

        culoarea, textura solului; aprecia i cantitatea de nisip,                                secundari

        pietri , umiditatea din proba analizată  i apoi identifica i      Protozoare   Viermi  Căpușe
        organismele descoperite (compara i cu organismele din                                 Consumatori
        imaginea alăturată). Copia i tabelul următor pe caiet  i       Miriapode          Păianjeni  terțiari
        nota i rezultatele. Estima i pe ce probă de sol s-ar dez-
        volta bine plantele cultivate. Argumenta i.             1.     Râme   Cărăbuși  Miriapode  Furnici

                                                                               SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI  75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82