Page 78 - biologie-viii
P. 78

UNITATEA 3



          Caracteristici           Exemplu                  Proba 1            Proba 2           Proba 3

         Textură       lipicios cu textură fină, argiloasă/nisi-
                       pos cu textură grosieră/lutos cu tex-
                       tură intermediară
         Culoare       brun-roșcat/negru/cenușiu
         Umiditate     nu prea umed/foarte umed
         Pietriș       prezent în cantitate mare/absent

         Organisme     râme, furnici, păianjeni, păduchi de
                       lemn, larve sau ouă de insecte, rădă-
                       cinile plantelor


           Concluzii: Solul este format dintr-un amestec de nisip, lut, argilă  i materie organică descompusă. Diferite

        tipuri de sol au procente variate din fiecare componentă.
           Acest experiment vă ajută să corela i tipurile de sol cu particularită ile vie uitoarelor care trăiesc în acel sol.
           Atenție! În sol trăiesc diferite microorganisme  i viermi parazi i, de aceea este important să ne spălăm pe
        mâini (după ce lucrăm în sol)  i să spălăm legumele  i fructele, înainte de a le consuma.


        II. EXPERIMENTE
                                                                                        Apă
        1. Miniinstalație de purificare mecanică a apei                               nefiltrată
           Materiale necesare: Patru pahare de plastic cu fundul ciuruit de găurele, mate-


        riale filtrante: cărbune activ, nisip fin, pietri  (prundi ), hârtie de filtru de cafea,       Materiale

         erve ele, o sticlă cu apă reziduală, vas pentru colectarea apei filtrate, pahare            filtrante

        numerotate în care păstra i apa filtrată, hârtie  i pix.                                  Cărbune activ

           Mod de lucru: Pregăte te o sticlă cu apă în care torni reziduuri rezultate din
        activitatea umană sau din contactul apei cu sursele naturale de poluare: deter-
        gent, ulei, gunoi, praf etc.                                                              Pietriș
           Pune în fiecare pahar unul din materialele filtrante pregătite, în grosimi dife-


        rite. În primul pahar pune un filtru de cafea. A ază acest pahar peste celelalte             Nisip


        pahare pregătite anterior, iar sub acestea un vas în care va fi colectată apa fil-


        trată (2.). Notează ordinea în care ai a ezat materialele filtrante  i cantitatea

        de material filtrant folosit (cm grosime). Toarnă încet în primul pahar apa rezi-

        duală  i a teaptă să se acumuleze în vasul de colectare, apoi pune apa filtrată              Filtru

        într-un pahar numerotat. Schimbă ordinea paharelor cu material filtrant. La final,           hârtie

        compară claritatea apei din paharele numerotate. Când ai ob inut cel mai bun

        rezultat? Este pură apa? Agită paharele. Ce observi? A fost filtrat detergentul?              Apă
                                                                                     2.            filtrată
        2. Ferma de râme
           Într-un acvariu gol, pune treptat sol  i a ază râmele la adâncimi diferite (în jur de 20 de râme). Pune dea-
        supra un strat de materie organică (iarbă, fân, frunze). Păstrează ferma umezită  i acoperită – râmelor nu le
        place multă lumină! În două zile ar trebui să vezi canalele sub iri care se formează în sol, pe măsură ce râmele
        se hrănesc. Prin aceste canale apa pătrunde u or în sol. De asemenea, această re ea de canale ajută la ames-
        tecarea solului. Râmele „mănâncă” solul pentru a ob ine nutrien i din materia organică  i microorganismele
        existente în sol. După ce solul este trecut prin intestinele lor, resturile de materie organică din sol sunt mărun-

         ite. Acest lucru permite descompunerea materiei organice în substan e nutritive care vor fi disponibile pentru
        absorb ia plantelor.
           Scrie un paragraf sau un scurt eseu despre rolul râmelor în ecosistem.


        76    SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83