Page 78 - biologie-viii
P. 78
UNITATEA 3
Caracteristici Exemplu Proba 1 Proba 2 Proba 3
Textură lipicios cu textură fină, argiloasă/nisi-
pos cu textură grosieră/lutos cu tex-
tură intermediară
Culoare brun-roșcat/negru/cenușiu
Umiditate nu prea umed/foarte umed
Pietriș prezent în cantitate mare/absent
Organisme râme, furnici, păianjeni, păduchi de
lemn, larve sau ouă de insecte, rădă-
cinile plantelor
Concluzii: Solul este format dintr-un amestec de nisip, lut, argilă i materie organică descompusă. Diferite
tipuri de sol au procente variate din fiecare componentă.
Acest experiment vă ajută să corela i tipurile de sol cu particularită ile vie uitoarelor care trăiesc în acel sol.
Atenție! În sol trăiesc diferite microorganisme i viermi parazi i, de aceea este important să ne spălăm pe
mâini (după ce lucrăm în sol) i să spălăm legumele i fructele, înainte de a le consuma.
II. EXPERIMENTE
Apă
1. Miniinstalație de purificare mecanică a apei nefiltrată
Materiale necesare: Patru pahare de plastic cu fundul ciuruit de găurele, mate-
riale filtrante: cărbune activ, nisip fin, pietri (prundi ), hârtie de filtru de cafea, Materiale
erve ele, o sticlă cu apă reziduală, vas pentru colectarea apei filtrate, pahare filtrante
numerotate în care păstra i apa filtrată, hârtie i pix. Cărbune activ
Mod de lucru: Pregăte te o sticlă cu apă în care torni reziduuri rezultate din
activitatea umană sau din contactul apei cu sursele naturale de poluare: deter-
gent, ulei, gunoi, praf etc. Pietriș
Pune în fiecare pahar unul din materialele filtrante pregătite, în grosimi dife-
rite. În primul pahar pune un filtru de cafea. A ază acest pahar peste celelalte Nisip
pahare pregătite anterior, iar sub acestea un vas în care va fi colectată apa fil-
trată (2.). Notează ordinea în care ai a ezat materialele filtrante i cantitatea
de material filtrant folosit (cm grosime). Toarnă încet în primul pahar apa rezi-
duală i a teaptă să se acumuleze în vasul de colectare, apoi pune apa filtrată Filtru
într-un pahar numerotat. Schimbă ordinea paharelor cu material filtrant. La final, hârtie
compară claritatea apei din paharele numerotate. Când ai ob inut cel mai bun
rezultat? Este pură apa? Agită paharele. Ce observi? A fost filtrat detergentul? Apă
2. filtrată
2. Ferma de râme
Într-un acvariu gol, pune treptat sol i a ază râmele la adâncimi diferite (în jur de 20 de râme). Pune dea-
supra un strat de materie organică (iarbă, fân, frunze). Păstrează ferma umezită i acoperită – râmelor nu le
place multă lumină! În două zile ar trebui să vezi canalele sub iri care se formează în sol, pe măsură ce râmele
se hrănesc. Prin aceste canale apa pătrunde u or în sol. De asemenea, această re ea de canale ajută la ames-
tecarea solului. Râmele „mănâncă” solul pentru a ob ine nutrien i din materia organică i microorganismele
existente în sol. După ce solul este trecut prin intestinele lor, resturile de materie organică din sol sunt mărun-
ite. Acest lucru permite descompunerea materiei organice în substan e nutritive care vor fi disponibile pentru
absorb ia plantelor.
Scrie un paragraf sau un scurt eseu despre rolul râmelor în ecosistem.
76 SĂNĂTATEA OMULUI ȘI A MEDIULUI

