Page 54 - consiliere-viii-l
P. 54

3.2            MANAGEMENTUL ÎNVĂȚĂRII

















                                           Rolul informațiilor în algoritmul

                                           succesului
              COORDONATELE LECȚIEI
                                             Informația înseamnă putere! Cu cât informația este mai bogată și mai corectă,
           Rolul informației și criterii de ana-
         liză a informațiilor;             cu atât știi mai multe și poți avea succes. Când vorbim despre succes, este impor-
            Cunoaștere;                    tant să știi cum folosești informația, dându-i acesteia un înțeles.
            Succes.                          Rolul informației este de a lărgi orizontul cunoașterii, de a contribui la
                                           construirea  identității personale și de a ne oferi un sentiment de siguranță,
                                           deoarece ne facilitează cunoașterea lumii în care trăim.
                                             Informațiile devin parte din algoritmul succesului când reușim să le selec-
                                           tăm și să le utilizăm prin prisma: obiectivelor urmărite; a intereselor și a
                                           valorilor proprii; a gândirii centrate pe soluții; a utilității în viața noastră.



                                              Tipuri de informație:
                                           ◼  informație scrisă: cărți, reviste, culegeri de texte, de exerciții;
                                           ◼  informație orală: dezbateri, cursuri, workshopuri;
                                           ◼  în format electronic: internet, CD, DVD.

                                              Abilități necesare gestionării informațiilor
                                             Fie că vorbim despre informația orală, scrisă sau în format electronic, abi-
                                           litățile care permit eficientizarea informațiilor vizează:
                                           ◼  abilități de căutare a informațiilor;
                                           ◼  abilități de evaluare și prelucrare a informației;
                                           ◼  abilități de utilizare eficientă a informației.

                                              Criterii de analiză a informațiilor:
                                           ◼  credibilitatea sursei – informația provine dintr-o sursă cu autoritate (de
                                           exemplu: lucrarea unui autor care are competențe certe în domeniul vizat);
                                           ◼  precizia informației – știm unde a apărut prima dată și cine sunt autorii
                                           (prezintă referințe bibliografice);
                                           ◼  claritatea – informația nu trebuie să creeze confuzii;
                                           ◼  obiectivitatea – informația se regăsește în conținutul mai multor surse
                                           relevante pentru domeniul vizat.



                                                NU UITA!
             NOI ORIZONTURI                    Informația în sine nu înseamnă cunoaștere.  E doar „materia” primă. Calitatea ei
           Reflectează asupra rolului infor-  este, desigur, foarte importantă; uneori e importantă și cantitatea. Însă adevărata
           mațiilor  și  asupra  criteriilor  de   sa valoare e dată de cel care, pe baza ei, poate produce explicații, înțelesuri, stra-
           analiză a acestora.               tegii și planuri, adică de TINE!



         52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59