Page 56 - consiliere-viii-l
P. 56
3.3 MANAGEMENTUL ÎNVĂȚĂRII
Tradițional și modern
Trăim în mileniul informației, iar prezența tehnologiei în viața noastră
COORDONATELE LECȚIEI
este necesară. Cantitatea de informație este din ce în mai mare, ceea ce face
Surse de informare; ca elevii să valorifice tot mai mult internetul ca mijloc de informare în pro-
Utilizarea internetului. cesul de învățare.
Studiile din domeniul educației in dică faptul că folosirea metodelor
moderne de învățare cu ajutorul noii tehnologii nu înseamnă a renunța la
metodele tradiționale, ci a le actualiza pe acestea cu mijloace moderne. Acest
lucru implică integrarea metodelor tradiționale cu metodele moderne, care
aduc în prim-plan tehnologia și abordările interactive.
Metodele tradiționale, precum prelegerea, discuțiile și testele scrise, oferă
o bază solidă și teoretică pentru dezvoltarea cunoștințelor de bază.
Metodele moderne, precum învățarea bazată pe proiecte, utilizarea teh-
nologiei, dezvoltă gândirea critică, creativitatea și autonomia elevilor.
Tehnologia modernă Tehnologia tradițională
Avantaje Dezavantaje Avantaje Dezavantaje
- facilitează comunicarea la - nu oferă informații sigure în - îi ajută pe elevi și pe profesori - profesorul este „actorul prin-
distanță; totalitate; să se cunoască mai bine; cipal”;
- oferă acces la informații - informațiile valoroase sunt - elevii pot să-și împărtășească în - elevii asistă pasiv la expune-
variate, transmise prin diferite accesate, de multe ori, contra mod direct opiniile și să-și clari- rea profesorului;
metode (sunete, imagini, text cost; fice întrebările cu profesorul; - se pune accent pe studiul indi-
scris); - limitează imaginația și creati- - ajută la dezvoltarea abilităților vidual al elevului;
- elimină constrângerile legate vitatea; sociale; - evaluarea este o reproducere
de timp și spațiu; - dezvoltă comoditatea, superfi- - facilitează comunicarea cu a cunoștințelor;
- antrenarea elevilor la lecții cialitatea elevilor; întreaga clasă; - pune accent pe însuşirea
(de exemplu, prin softuri inter- - comunicarea se realizează - antrenează participarea elevilor; conţinutului, pe latura infor-
active); fără contact direct, este imper- - încurajează competiția. mativă;
- oferă modalități rapide și sonală; - nu este încurajată învăţarea
obiective de testare a elevilor; - uneori, răspunsurile la eva- prin cooperare;
- oferă modalități alternative de luări sunt cotate în funcție de - stimulează motivația pentru
evaluare (de exemplu: proiecte, detaliu, nu de esență. recompense.
portofolii multimedia);
- se pot organiza concursuri
online.
Atât metodele tradiționale, cât și cele moderne au un rol important în procesul instructiv-educativ. Este impor-
tant să se găsească un echilibru între aceste două abordări, pentru a se asigura o educație eficientă, bazată pe dez-
voltarea integrală a elevilor.
54
54