Page 56 - consiliere-viii-l
P. 56

3.3            MANAGEMENTUL ÎNVĂȚĂRII

















                                           Tradițional și modern

                                             Trăim în mileniul informației, iar prezența tehnologiei în viața noastră
              COORDONATELE LECȚIEI
                                            este necesară. Cantitatea de informație este din ce în mai mare, ceea ce face
            Surse de informare;             ca elevii să valorifice tot mai mult internetul ca mijloc de informare în pro-
            Utilizarea internetului.        cesul de învățare.
                                             Studiile din domeniul educației in dică faptul că folosirea metodelor
                                            moderne de învățare cu ajutorul noii tehnologii nu înseamnă a renunța la
                                            metodele tradiționale, ci a le actualiza pe acestea cu mijloace moderne. Acest
                                            lucru implică integrarea metodelor tradiționale cu metodele moderne, care
                                            aduc în prim-plan tehnologia și abordările interactive.

                                             Metodele tradiționale, precum prelegerea, discuțiile și testele scrise, oferă
                                            o bază solidă și teoretică pentru dezvoltarea cunoștințelor de bază.
                                             Metodele moderne, precum învățarea bazată pe proiecte, utilizarea teh-
                                            nologiei, dezvoltă gândirea critică, creativitatea și autonomia elevilor.




                         Tehnologia modernă                               Tehnologia tradițională
                  Avantaje                Dezavantaje                Avantaje                Dezavantaje
          - facilitează comunicarea la   - nu oferă informații sigure în    - îi ajută pe elevi și pe profesori   - profesorul este „actorul prin-
          distanță;                totalitate;              să se cunoască mai bine;  cipal”;
          - oferă acces la informații   - informațiile valoroase sunt   - elevii pot să-și împărtășească în  -  elevii asistă  pasiv la expune-
          variate, transmise prin diferite   accesate, de multe ori, contra   mod direct opiniile și să-și clari-  rea profesorului;
          metode (sunete, imagini, text   cost;             fice întrebările cu profesorul;  - se pune accent pe studiul indi-
          scris);                  - limitează imaginația și creati-  - ajută la dezvoltarea abilităților   vidual al elevului;
           - elimină constrângerile legate   vitatea;       sociale;                 - evaluarea este o reproducere
          de timp și spațiu;       - dezvoltă comoditatea, superfi- - facilitează comunicarea cu    a cunoștințelor;
          - antrenarea elevilor la lecții   cialitatea elevilor;  întreaga clasă;    - pune accent pe însuşirea
          (de exemplu, prin softuri inter-  - comunicarea se realizează   - antrenează participarea elevilor;  conţinutului, pe latura infor-
          active);                 fără contact direct, este imper-  - încurajează competiția.  mativă;
          - oferă modalități rapide și   sonală;                                     - nu este încurajată învăţarea
          obiective de testare a elevilor;   - uneori, răspunsurile la eva-          prin cooperare;
          - oferă modalități alternative de  luări sunt cotate în funcție de         - stimulează motivația pentru
          evaluare (de exemplu: proiecte,  detaliu, nu de esență.                    recompense.
          portofolii multimedia);
          - se pot organiza concursuri
          online.

           Atât metodele tradiționale, cât și cele moderne au un rol important în procesul instructiv-educativ. Este impor-
         tant să se găsească un echilibru între aceste două abordări, pentru a se asigura o educație eficientă, bazată pe dez-
         voltarea integrală a elevilor.


         54
         54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61