Page 61 - consiliere-viii-l
P. 61
◼ Analizează-ți acțiunile! Se întâmplă adeseori să acționezi automat în baza
unor obișnuințe, încât te poți trezi la sfârșitul zilei că timpul „a fugit” fără
să ai o idee clară despre modul în care l-ai folosit efectiv.
Fă-ți un jurnal zilnic, pentru o perioadă, ca să ai o imagine exactă asupra
modului în care gestionezi timpul.
◼ Stabilește obiectivele! Dacă îți stabilești obiective clare pentru tine, vei ști
spre ce te îndrepți și, implicit, în ce e bine să investești timp.
◼ Stabilește prioritățile! Odată ce ți-ai stabilit obiectivele, poți stabili cu ușu-
rință priorități, pentru a te asigura că lucrezi eficient pentru scopurile tale.
◼ Fă un plan! După ce ți-ai stabilit unul sau mai multe obiective, fă-ți un
plan de atingere a obiectivelor. Există o zicală: „Un scop fără un plan este
doar o dorință.”
◼ Dezvoltă obiceiuri pozitive! Realizează un plan zilnic, care să îți permită să
ai controlul asupra timpului; astfel, tu vei fi cel care stabilește programul, în
loc să încerci să te încadrezi în planurile altora. În timp, aceste obiceiuri vor
deveni un mod de lucru mai eficient de atingere a obiectivelor.
NU UITA!
Un obiectiv este o realizare anticipată.
Valoarea unui obiectiv ajută la determinarea priorită-
ții acestuia.
Prioritizarea obiectivelor înseamnă a le pune într-o
ordine dorită.
Stabilirea obiectivelor ne ajută să planificăm și să
dăm direcție vieții noastre.
EXPLOREAZĂ PRIN JOC ȘI EXERCIȚIU!
Plan de „îmblânzire” a timpului cu ajutorul celor cinci pași: ◼ Care este criteriul după care consideri că o activitate
I. Realizează o listă cu toate lucrurile pe care trebuie devine prioritate?
să le faci după școală pentru ziua următoare și o listă ◼ Care sunt activitățile (necesare și plăcute) pe care le
cu lucrurile pe care ți-ai dori să le faci. Ambele liste consideri importante?
de activități pot viza sarcini școlare, sarcini casnice, III. Ierarhizează activitățile selectate după criteriul
activități pentru timpul liber, activități cu prietenii etc. URGENȚEI. Acordă-le note de la 1 la 5, 1 fiind cea mai
Reflectează asupra listelor realizate, răspunzând la urgentă, iar 5 o sarcină care mai poate aștepta.
următoarele întrebări: IV. Reflectează asupra noii ierarhii realizate, răspun-
◼ De ce este util să facem cele două liste de sarcini zil- zând la următoarele întrebări:
nice în atingerea obiectivelor? ◼ Care sunt activitățile „inutile” (mai puțin importante/
◼ Care dintre cele două liste a fost mai greu de reali- mai puțin urgente) care te distrag de la obiectivele tale?
zat? De ce? ◼ Cum te poți „conecta” la acele sarcini necesare,
II. Realizează o nouă listă în care să selectezi, dintre astfel încât și ele să devină într-o anumită măsură
toate activitățile, necesare și plăcute, PRIORITĂȚILE. plăcute?
Ele trebuie să fie corelate cu OBIECTIVELE pe termen V. Această nouă ierarhie a activităților zilnice o poți
scurt și lung pe care ți le-ai stabilit în minte. transforma foarte ușor într-un PLAN PERSONAL DE
Reflectează asupra noii liste realizate, răspunzând la ACȚIUNE, care să cuprindă timpii necesari pentru fie-
următoarele întrebări: care sarcină selectată.
59
59