Page 12 - educatie-muzicala-viii
P. 12
10 Unitatea 1
Cânt vocal: respirație, dicție și emisie vocală,
controlul intonației, precizie ritmică și frazare
Observă!
Ascultă on-line cunoscuta melodie Don’t Worry, Be Happy a muzicianului
Bobby McFerrin, notând în caiet observațiile tale legate de linia melodică
și de elementele ce constituie acompaniamentul acesteia.
Vocea umană este cel mai expresiv și natural instrument muzical.
Asocierea cu puterea emoțională a cuvântului contribuie la transmiterea
directă a mesajului artistic. Vocea are aceleași însușiri ca sunetul muzical
(înălțime, durată, intensitate și timbru), la care se adaugă: justețea
(precizia și capacitatea vocii de a cânta corect), suplețea (ușurința unei
voci de a se adapta la discursul muzical) și expresivitatea (capacitatea
vocii de a exprima idei și sentimente capabile să trezească emoții). Ea
Știai că? este educabilă și poate fi dezvoltată cu ajutorul exercițiilor de cultură
vocală. Aceste exerciții includ elemente ce contribuie la dezvoltarea
Melodia Don’t Worry Be Happy a muzicia- respirației, emisiei, intonației sau dicției.
nului Bobby McFerrin a fost înregistrată
a capella în anul 1988 și nu folosește ni-
ciun instrument muzical. Toate elementele Descoperă!
de acompaniament sunt realizate vocal de
interpret și includ elemente de percuție Accesează manualul digital și exersează exercițiile de cultură vocală
corporală și de beatbox. În 2011, melodia a menite a-ți dezvolta atât emisia și intonația vocală, cât și ambitusul sau
fost inclusă pe lista Cele mai bune 15 melo-
dii din toate timpurile, realizată de cititorii dicția.
revistei de specialitate Rolling Stone.
Aplică!
1. Solfegiază și cântă apoi cu text melodia O, lume, ce frumoasă ești,
Portofoliu
de Ludwig van Beethoven. Reține faptul că linia melodică are rolul de a
susține mesajul textului literar.
O, lume, ce frumoasă ești!
O, lume, ce frumoasă ești!
Ludwig van Beethoven
Ludwig van Beethoven
# 2 j
& 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
.
Un vânt de pri mă va ră, Un vânt stră ba te co drii iar Și cio câr li a
-
-
-
-
-
-
-
-
-
6
# œ # œ œ# œ œ
& œ œ œ œ œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ . œ œ œ
J
-
-
-
-
-
-
cân tă și flo ri le ră sar. Râd lunci și dea luri ca-n po vești, O, lu me, ce fru -
-
12
U
# œ # œ
& œ . œ œ œ œ œ . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . ‰
-
moa - să ești! Râd lunci ca în po vești, O, lu me, ce fru moa să ești!
-
-
-
2. Răspunde, în caiet, la următoarele cerințe:
a) Explică următoarele versuri: „Râd lunci și dealuri ca-n povești/
O, lume, ce frumoasă ești!”
Folosind modelul din secțiunea Portofoliu b) Care este modalitatea de transpunere în plan muzical a celor două
a manualului digital, completează o fișă de versuri analizate?
compozitor pentru Bobby McFerrin. c) Care este rolul coroanei din măsura 13 a melodiei?