Page 12 - educatie-muzicala-viii
P. 12

10                                             Unitatea 1


                           Cânt vocal: respirație, dicție și emisie vocală,

                          controlul intonației, precizie ritmică și frazare

                                                  Observă!

                                              Ascultă on-line cunoscuta melodie Don’t Worry, Be Happy a muzicianului
                                            Bobby McFerrin, notând în caiet observațiile tale legate de linia melodică
                                            și de elementele ce constituie acompaniamentul acesteia.



                                               Vocea umană este cel mai expresiv și natural instrument muzical.
                                             Asocierea cu puterea emoțională a cuvântului contribuie la transmiterea
                                             directă a mesajului artistic. Vocea are aceleași însușiri ca  sunetul muzical
                                             (înălțime,  durată,  intensitate  și  timbru),  la  care  se  adaugă:  justețea
                                             (precizia și capacitatea vocii de a cânta corect), suplețea (ușurința unei
                                             voci de a se adapta la discursul muzical) și expresivitatea (capacitatea
                                             vocii de a exprima idei și sentimente capabile să trezească emoții). Ea
                Știai că?                    este educabilă și poate fi dezvoltată cu ajutorul exercițiilor de cultură
                                             vocală.  Aceste  exerciții  includ  elemente  ce  contribuie  la  dezvoltarea
          Melodia Don’t Worry Be Happy a muzicia-  respirației, emisiei, intonației sau dicției.
          nului  Bobby  McFerrin  a  fost  înregistrată
          a capella în anul 1988 și nu folosește ni-
          ciun instrument muzical. Toate elementele   Descoperă!
          de acompaniament sunt realizate vocal de
          interpret  și  includ  elemente  de  percuție   Accesează  manualul  digital  și  exersează  exercițiile  de  cultură  vocală
          corporală și de beatbox. În 2011, melodia a   menite a-ți dezvolta atât emisia și intonația vocală, cât și ambitusul sau
          fost inclusă pe lista Cele mai bune 15 melo-
          dii din toate timpurile, realizată de cititorii   dicția.
          revistei de specialitate Rolling Stone.
                                                  Aplică!
                                              1.  Solfegiază  și  cântă  apoi  cu  text  melodia  O,  lume,  ce  frumoasă  ești,
                Portofoliu
                                            de Ludwig van Beethoven. Reține faptul că linia melodică are rolul de a
                                            susține mesajul textului literar.
                                                                   O, lume, ce frumoasă ești!
                                                                  O, lume, ce frumoasă ești!
                                                                                             Ludwig van Beethoven
                                                                                             Ludwig van Beethoven
                                                     #  2 j
                                                   & 4 œ      œ  œ  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ     œ œ  œ  œ œ
                                                                                          .
                                                        Un   vânt de pri mă va ră, Un vânt stră ba te co drii iar Și cio câr li a
                                                                                      -
                                                                                    -
                                                                       -
                                                                    -
                                                                                           -
                                                                         -
                                                                                                       -
                                                                                                        -
                                                                                                    -
                                              6
                                                 #                                            œ #  œ œ#  œ œ
                                              &   œ œ œ œ œ œ œ œ œ  ‰ œ œ œ œ œ      . œ œ œ
                                                                      J
                                                          -
                                                                                         -
                                                                                -
                                                                                                  -
                                                    -
                                                                -
                                                  cân tă și flo ri le ră sar.  Râd lunci și dea luri ca-n po vești, O, lu me, ce fru -
                                                            -
                                              12
                                                        U
                                                 #     œ # œ
                                              & œ  .        œ   œ  œ  œ œ    . œ  œ œ œ  œ œ œ œ œ œ  . ‰
                                                                                            -
                                                  moa -  să ești! Râd  lunci ca în po vești, O, lu me,  ce fru moa să  ești!
                                                                                                -
                                                                                   -
                                                                          -
                                              2. Răspunde, în caiet, la următoarele cerințe:
                                              a)  Explică  următoarele  versuri:  „Râd  lunci  și  dealuri  ca-n  povești/
                                            O, lume, ce frumoasă ești!”
         Folosind  modelul  din  secțiunea  Portofoliu   b) Care este modalitatea de transpunere în plan muzical a celor două
         a manualului digital, completează o fișă de   versuri analizate?
         compozitor pentru Bobby McFerrin.    c) Care este rolul coroanei din măsura 13 a melodiei?
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17