Page 16 - educatie-muzicala-viii
P. 16

14                                             Unitatea 1


           Gesturi dirijorale (tactarea măsurii, pregătirea intrărilor, urmărirea

               intrărilor succesive, închideri, diferențe dinamice și agogice)



                                                  Observă!


                                              1. Vizionează  on-line  Rapsodia  Română,  de  George  Enescu,  în  inter-
                                            pretarea  Orchestrei  Filarmonicii  „George  Enescu”,  dirijată,  în  1978,  de
                                            Sergiu Celibidache, urmărind cu atenție dirijorul, relația dintre gesturile
                                            sale și muzică și notându-ți observațiile în caiet.
                                              2. Activitate în echipă: Organizați în clasă o dezbatere cu tema Rolul
                                            dirijorului în transmiterea mesajului muzical. Notați-vă concluziile în caiet.



                                                  Descoperă!

                                              1. Ascultă Partea a II-a a Simfoniei nr. 94 în Sol Major (H1/94), „Surpriza”,
                Știai că?                  de Joseph Haydn. Folosind un creion, încearcă să dirijezi lucrarea, marcând
                                           schimbările  dinamice  și  agogice  (nuanțe,  tempo,  schimbări  de  tempo)
          În Evul Mediu, ansamblurile instrumentale   prin schimbarea de poziție a mâinilor: pentru nuanțele mici, mâinile sunt
          interpretau  lucrările  muzicale  fără  dirijor.
          Corul  era  dirijat  de  maestrul  de  cor,  prin   mai apropiate de corp, pentru nuanțele mari, mâinile sunt depărtate de
          mișcări ale brațelor ce sugerau mersul me-  corp și gesturile sunt ample; pentru un tempo rapid, mișcările mâinilor
          lodiei, punctând intrările vocilor.  sunt mai rapide etc.
                                              2. Folosind  aceleași  principii,  dirijează  lucrarea  Heal  the  World  a
          În secolul al XVI-lea, ansamblurile instru-
          mentale  mai  ample,  dar  și  apariția  unor   muzicianului Michael Jackson.
          genuri precum opera sau baletul au făcut   3. Observă diferențele dintre cele două piese. Care dintre ele consideri
          necesară apariția unui dirijor. Acesta folo-  că este mai ușor de tactat?
          sea un baston pe care îl lovea de pământ
          pentru a tacta timpii muzicali.
          În  1687,  balerinul  și  compozitorul  francez
          Jean-Baptiste Lully și-a lovit degetul mare
          de la picior cu bastonul de dirijat în timpul   Dirijorul  este  persoana  care  coordonează,  din  punct  de  vedere
          unui spectacol. Deoarece a refuzat să trate-  muzical, o orchestră sau un cor. Dacă lăsăm mai mulți muzicieni cu o
          ze rana, aceasta s-a infectat, compozitorul   partitură singuri, într-o cameră, cu siguranță, vom primi cel puțin 50
          murind de cangrenă în scurt timp.  de idei diferite despre modul în care ar trebui să fie interpretată muzica.
                                               Un dirijor este mesagerul compozitorului – el este cel care are vi-
                                             ziunea de ansamblu a întregii partituri, urmărind transmiterea corectă
                                             a mesajului muzical al lucrării către public.
                                               Bagheta este un bețișor de aluminiu, lemn sau fildeș, ținut, de obicei,
                                             de către dirijor în mâna dreaptă. Bagheta este folosită în arta dirijatului
                                             orchestral și contribuie la o mai bună precizie în tactare.




                                                  Observă!

                                               Urmărește,  în  manualul  digital,  filmul  de  prezentare  a  schemelor
                                            de  tactare  dirijorală,  notând  în  caiet  observațiile  tale  legate  de:  poziția
             Paul Mignard, Jean-Baptiste Lully   corpului  și  a  mâinilor,  distanța  mâinilor  față  de  corp  și  direcția  în  care
                     (cca 1680)             acestea se mișcă.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21