Page 16 - educatie-muzicala-viii
P. 16
14 Unitatea 1
Gesturi dirijorale (tactarea măsurii, pregătirea intrărilor, urmărirea
intrărilor succesive, închideri, diferențe dinamice și agogice)
Observă!
1. Vizionează on-line Rapsodia Română, de George Enescu, în inter-
pretarea Orchestrei Filarmonicii „George Enescu”, dirijată, în 1978, de
Sergiu Celibidache, urmărind cu atenție dirijorul, relația dintre gesturile
sale și muzică și notându-ți observațiile în caiet.
2. Activitate în echipă: Organizați în clasă o dezbatere cu tema Rolul
dirijorului în transmiterea mesajului muzical. Notați-vă concluziile în caiet.
Descoperă!
1. Ascultă Partea a II-a a Simfoniei nr. 94 în Sol Major (H1/94), „Surpriza”,
Știai că? de Joseph Haydn. Folosind un creion, încearcă să dirijezi lucrarea, marcând
schimbările dinamice și agogice (nuanțe, tempo, schimbări de tempo)
În Evul Mediu, ansamblurile instrumentale prin schimbarea de poziție a mâinilor: pentru nuanțele mici, mâinile sunt
interpretau lucrările muzicale fără dirijor.
Corul era dirijat de maestrul de cor, prin mai apropiate de corp, pentru nuanțele mari, mâinile sunt depărtate de
mișcări ale brațelor ce sugerau mersul me- corp și gesturile sunt ample; pentru un tempo rapid, mișcările mâinilor
lodiei, punctând intrările vocilor. sunt mai rapide etc.
2. Folosind aceleași principii, dirijează lucrarea Heal the World a
În secolul al XVI-lea, ansamblurile instru-
mentale mai ample, dar și apariția unor muzicianului Michael Jackson.
genuri precum opera sau baletul au făcut 3. Observă diferențele dintre cele două piese. Care dintre ele consideri
necesară apariția unui dirijor. Acesta folo- că este mai ușor de tactat?
sea un baston pe care îl lovea de pământ
pentru a tacta timpii muzicali.
În 1687, balerinul și compozitorul francez
Jean-Baptiste Lully și-a lovit degetul mare
de la picior cu bastonul de dirijat în timpul Dirijorul este persoana care coordonează, din punct de vedere
unui spectacol. Deoarece a refuzat să trate- muzical, o orchestră sau un cor. Dacă lăsăm mai mulți muzicieni cu o
ze rana, aceasta s-a infectat, compozitorul partitură singuri, într-o cameră, cu siguranță, vom primi cel puțin 50
murind de cangrenă în scurt timp. de idei diferite despre modul în care ar trebui să fie interpretată muzica.
Un dirijor este mesagerul compozitorului – el este cel care are vi-
ziunea de ansamblu a întregii partituri, urmărind transmiterea corectă
a mesajului muzical al lucrării către public.
Bagheta este un bețișor de aluminiu, lemn sau fildeș, ținut, de obicei,
de către dirijor în mâna dreaptă. Bagheta este folosită în arta dirijatului
orchestral și contribuie la o mai bună precizie în tactare.
Observă!
Urmărește, în manualul digital, filmul de prezentare a schemelor
de tactare dirijorală, notând în caiet observațiile tale legate de: poziția
Paul Mignard, Jean-Baptiste Lully corpului și a mâinilor, distanța mâinilor față de corp și direcția în care
(cca 1680) acestea se mișcă.