Page 17 - educatie-muzicala-viii
P. 17
Unitatea 1 15
Descoperă!
Urmărește, în manualul digital,
Corul Național de Cameră „Madrigal –
Marin Constantin”, sub conducerea
dirijorului Marin Constantin.
Notează în caiet observațiile tale
legate de:
● modalitatea de dirijare;
● atitudinea dirijorului (mimică,
ges turi) din timpul repetițiilor,
res pectiv din concert.
Tactarea dirijorală se compune din trei elemente: pregătire (avântul Știai că?
dirijoral), tactare propriu-zisă (distanța fizică pe care o parcurge brațul
pe un timp muzical) și recul (consecința energiei degajate de impulsul O partitură generală pe care lucrează un
timpului de pe tactarea propriu-zisă). Dirijatul are la bază trei scheme dirijor are, în fiecare pagină, minimum
de tactare: pe doi, trei și patru timpi. 16 portative. Fiecare dintre ele co-
respunde unui singur instrument
Dirijorul nu tactează măsurile în mod rigid. Gesturile sale exprimă muzical. Partitura generală a unei
mereu ceva. Există, astfel, gesturi ale mâinii care sugerează, cu opere poate ajunge și până la
aproximație, înălțimile sau nuanțele sunetelor prin poziționarea 300 de pagini. Deseori, di-
brațelor mai sus sau mai jos. Auftakt-ul dirijoral (gestul inițial) este rijorii învață liniile melo-
gestul cel mai important, deoarece el are capacitatea de a pune în dice ale fiecărui instru-
mișcare o masă mare de oameni. Acest gest trebuie să exprime atât ment pe de rost, pentru
a putea coordona precis
tempo-ul (viteza), cât și dinamica (anume, cât de tare sau cât de încet fiecare element în timpul
trebuie să înceapă o lucrare muzicală). concertului.
Aplică!
Portofoliu
1. Solfegiază și cântă cu text cântecul Banaha.
Banaha
Banaha Realizează un proiect în care să surprinzi
Canon
Canon
Cântec din folclorul congolez
Cântec din folclorul congolez particularitățile stilului dirijoral al lui
A 1. Sergiu Celibidache (dirijor de orchestră) și
4 j j j .
j
& 4 . œ œ . œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ . ˙ Œ . al lui Marin Constantin (dirijor de cor).
-
-
-
-
-
Si - si Si - si do la da Ya ku si ne la du ba na - ha! Indicii de rezolvare: Vei ține cont de atitu-
-
dine, expresivitate, implicare afectivă a fie-
5 2. B j j 1. 2. cărui dirijor. Folosește schema de realizare
& . . . ˙ . . . . . ˙ Œ
. ˙ œ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ œ œ a unui proiect din manualul digital.
-
-
-
-
-
-
-
-
-ha! Ba na - ha, Ba na ha, Ya ku si ne la du ba na - ha! ba na - ha!
11 C
& . . . ˙ œ œ . ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ . ˙ Œ . .
J J
-
Ha ba na - ha Ya ku si ne la du ba na - ha! Jurnalul meu muzical
-
-
-
-
2. Activitate în echipă: Cântați melodia în canon pe două voci: când Consideri că dirijatul coral e diferit de cel
vocea I ajunge la reperul B, vocea a II-a intră în discurs de la reperul A. orchestral? Citește cele două portrete din
3. Succesiv, dirijați-vă colegii, integrând cunoștințele din această lecție: manualul digital și descoperă ce elemente
sche me de tactare, intrări succesive, planuri dinamice, expresivitatea au în comun aceste două mari personalități.
miș cărilor dirijorale. De ce nu există dirijori în rock sau pop?