Page 17 - educatie-muzicala-viii
P. 17

Unitatea 1                                             15


                Descoperă!

            Urmărește,  în  manualul  digital,
          Corul Național de Cameră „Madrigal –
          Marin  Constantin”,  sub  conducerea
          dirijorului Marin Constantin.
            Notează  în  caiet  observațiile  tale
          legate de:
               ● modalitatea de dirijare;
               ● atitudinea  dirijorului  (mimică,
               ges turi)  din  timpul  repetițiilor,
               res pectiv din concert.




             Tactarea dirijorală se compune din trei elemente: pregătire (avântul   Știai că?
           dirijoral), tactare propriu-zisă (distanța fizică pe care o parcurge brațul
           pe un timp muzical) și recul (consecința energiei degajate de impulsul   O  partitură  generală  pe  care  lucrează  un
           timpului de pe tactarea propriu-zisă). Dirijatul are la bază trei scheme   dirijor are, în fiecare pagină, minimum
           de tactare: pe doi, trei și patru timpi.                           16 portative. Fiecare dintre ele co-
                                                                              respunde unui singur instrument
             Dirijorul nu tactează măsurile în mod rigid. Gesturile sale exprimă   muzical. Partitura generală a unei
           mereu  ceva.  Există,  astfel,  gesturi  ale  mâinii  care  sugerează,  cu   opere poate ajunge și până la
           aproximație,  înălțimile  sau  nuanțele  sunetelor  prin  poziționarea   300  de  pagini.  Deseori,  di-
           brațelor  mai  sus  sau  mai  jos. Auftakt-ul dirijoral  (gestul  inițial)  este   rijorii învață liniile melo-
           gestul  cel  mai  important,  deoarece  el  are  capacitatea  de  a  pune  în   dice  ale  fiecărui  instru-
           mișcare  o  masă  mare  de  oameni.  Acest  gest  trebuie  să  exprime  atât   ment pe de rost, pentru
                                                                              a putea coordona precis
           tempo-ul (viteza), cât și dinamica (anume, cât de tare sau cât de încet   fiecare element în timpul
           trebuie să înceapă o lucrare muzicală).                            concertului.



                Aplică!
                                                                                    Portofoliu
            1. Solfegiază și cântă cu text cântecul Banaha.
                                        Banaha
                                       Banaha                                 Realizează  un  proiect  în  care  să  surprinzi
                                         Canon
                                        Canon
                                                         Cântec din folclorul congolez
                                                       Cântec din folclorul congolez  particularitățile  stilului  dirijoral  al  lui
                   A                                        1.                  Sergiu Celibidache (dirijor de orchestră) și
                 4      j     j                    j                     .
                                                       j
              & 4 . œ  œ  . œ  œ  œ œ ˙  œ œ œ œ œ œ   œ œ   . ˙     Œ   .    al lui Marin Constantin (dirijor de cor).
                                    -
                                  -
                                               -
                                           -
                                                   -
                   Si -  si Si -  si  do la da  Ya ku  si ne la du ba na -  ha!  Indicii de rezolvare: Vei ține cont de atitu-
                                                        -
                                                                              dine, expresivitate, implicare afectivă a fie-
          5  2.   B                            j    j   1.         2.         cărui dirijor. Folosește schema de realizare
          &           . .  . ˙    .                      .       . .  . ˙  Œ
              . ˙  œ œ      œ œ ˙     œ œ œ œ œ œ œ œ ˙      œ œ              a unui proiect din manualul digital.
                                                    -
                                                -
                                                              -
                                            -
                                -
                   -
                              -
                                       -
            -ha!  Ba na -  ha,  Ba na ha,  Ya ku si ne la du ba na -  ha!  ba na -  ha!
          11  C
          & . . . ˙    œ œ   . ˙     œ œ   œ œ œ œ     œ œ      . ˙   Œ  . .
                                                J      J
                                                        -
              Ha      ba na -  ha    Ya ku  si ne la du  ba na -  ha!               Jurnalul meu muzical
                                            -
                                                 -
                        -
                                      -
            2. Activitate  în  echipă:  Cântați  melodia  în  canon  pe  două  voci:  când   Consideri  că  dirijatul  coral  e  diferit  de  cel
          vocea I ajunge la reperul B, vocea a II-a intră în discurs de la reperul A.  orchestral?  Citește  cele  două  portrete  din
            3. Succesiv, dirijați-vă colegii, integrând cunoștințele din această lecție:   manualul digital și descoperă ce elemente
          sche me  de  tactare,  intrări  succesive,  planuri  dinamice,  expresivitatea   au în comun aceste două mari personalități.
          miș cărilor dirijorale.                                             De ce nu există dirijori în rock sau pop?
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22