Page 26 - educatie-muzicala-viii
P. 26

24                                             Unitatea 2


                                   Moduri diatonice de 6 și 7 sunete



                                                  Descoperă!

                                              1. a) Ascultă cântecul Mad World al trupei Tears for Fears.
                                              b) Activitate în echipă: Organizați o dezbatere în clasă pentru a stabili
                                            cărui gen muzical îi aparține această melodie, argumentându-vă punctele
                                            de vedere și aplicând tehnicile de negociere învățate la orele de limba și
                                            literatura română.
                                              2. Intonează, cu versurile în față, primele două strofe ale cântecului.
                Tears for Fears în concert    3. Urmărește cu degetul pe partitură cele două teme melodice principale
            (Royal Albert Hall, 27 octombrie 2017).  ale cântecului.
                                                                         Mad World
                                                                        Mad World
                                                                           Solfegiu
                                                                          Solfegiu                 Roland Orzabal
                                                                                                   Roland Orzabal
                                                   4       œ œ     œ œ œ   œ Œ  œ œ œ         œ œ œ œ œ    .
                                                 & 4  Œ œ œ    œ œ J       J    J       œ Œ   J       J    . œ
                Știai că?                                                               J
             Structurile  modale  de  6  și  7  sunete  se   5  œ œ # œ  œ œ         œ œ # œ     œ œ
                                                                 ‰
          regăsesc în creația folclorică, în cea cultă   &  Œ œ œ  œ œ  œ œ  œ œ  œ ‰ ‰ œ  œ œ  œ œ œ  œ œ ˙ Ó
          (în  special,  în  muzica  impresionistă)  și  în
          cea de divertisment contemporană (muzica
          pop, pop-rock sau jazz).
                                              4.  a) Transcrie în caiet melodia cu o cvintă perfectă mai jos.
                                                 b) Solfegiază varianta obținută.
                                              5.  a) Ordonează ascendent sunetele melodiei, observând elementele
                                            distinctive ale structurii sonore obținute și notându-le în caiet.
                                                 b) Precizează numărul sunetelor și relația dintre acestea.
                                                 c) Încercuiește sunetul care apare de cele mai multe ori în melodie.
                                              6. Aplică  cerințele  exercițiului  5  și  pentru  varianta  cântecului  din
                                            manual.
                                              7.  a) Compară cele două scări muzicale obținute. Ce observi?
                                                    b) Notează observațiile tale în caiet.
                                              Indicație de rezolvare:
             O  structură  modală  aparte  este  gama
          hexatonică sau gama de tonuri întregi, for-  Transcrie  concluziile  tale  sub  forma:  Cele  două  scări  muzicale  au  un
          mată din 6 sunete aflate la distanță de ton   număr de X elemente dispuse ...
          una față de cealaltă. Aceasta apare pentru
          prima oară în muzica impresionistă, în cre-
          ația compozitorului Claude Debussy. Etno-
          muzicologii au descoperit gama hexatonică
          și în muzica folclorică a amerindienilor de
          pe coastele de nord-vest și de sud-vest ale   Modurile diatonice sunt moduri alcătuite doar din sunete naturale
          continentului american.            (nealterate).
                                               Structurile sonore alcătuite din șase sau șapte sunete succesive sau
                                             dispuse prin salt se numesc moduri de 6, respectiv de 7 sunete.
                                               În funcție de relația dintre sunete, modurile poartă denumirea de:
                                                   ● moduri hexatonice – moduri de 6 sunete dispuse succesiv și prin
                                                  salt intervalic;
                                                   ● moduri hexacordice – moduri de 6 sunete dispuse doar succesiv;
                                                   ● moduri heptacordice – moduri de 7 sunete dispuse doar succesiv
                                                  și care se pot încadra într-o septimă.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31