Page 31 - educatie-muzicala-viii
P. 31
Unitatea 3 29
Amintește-ți!
În funcție de emițător, genurile muzical-folclorice se clasifică în:
genuri vocale (doina vocală, cântecul de leagăn, creații din folclorul
copiilor etc.); genuri instrumentale (melodiile de joc, doina instrumentală
etc.); genuri vocal-instrumentale (balada, cântecul de joc etc.).
Interpretarea genurilor muzical-folclorice poate fi individuală sau
în grup (compact sau antifonic).
Exersează!
Jurnalul meu muzical
1. Folclorul reprezintă o importantă sursă de inspirație pentru creația
muzicală vocală. Învață după auz fiecare linie melodică a lucrării Mărire ‘ntru Realizează un interviu cu membrii familiei
cele ‘nalte și suprapune cele trei voci la final. tale în care să afli care sunt piesele folclori-
ce cunoscute de către aceștia, tematica lor,
Mărire 'ntru cele 'nalte precum și zona etnografică de proveniență.
(Melodie din Oltenia)
arm. Vasile I. Popovici
Știai că?
Termenul de folclor a fost propus de că-
tre William John Thoms în 1846 și provine
din asocierea a două cuvinte englezești
folk („popor”) și lore („înțelepciune”). Fol-
clorul înseamnă, așadar, înțelepciunea po-
2. Cu ajutorul instrumentelor de percuție mică, realizați un acompaniment porului.
ritmic.
Cercetarea și înțelegerea folclorului este
importantă, deoarece acesta este oglinda
Audiție muzicală dirijată vie a existenței și istoriei unui popor sau
a unei culturi/etnii. Foclorul stă la baza
1. Activitate în echipă: Audiați on-line lucrarea Mărire-ntru cele -nalte, creației de factură cultă a ultimelor două
în varianta lui Nicolae Lungu și în cea a lui Anton Pann, notând individual secole, bucurându-se de prețuirea marilor
în caiete diferența principală dintre cele două audiții. creatori ai lumii (compozitori, poeți, dra-
2. Identificați cu ajutorul YouTube alte variante pentru colinda de mai sus. maturgi, scriitori, artiști vizuali, designeri).