Page 34 - educatie-muzicala-viii
P. 34

32                                             Unitatea 3






                                               Melodiile  de  joc  sunt  genuri  muzical-folclorice  instrumentale  care
                                             acompaniază dansurile populare, fiind create pentru a susține ritmul și
                                             mișcările specifice fiecărui tip de joc. Acestea sunt caracterizate de ritmuri
                                             precise, variate în funcție de regiune, și de o structură care încurajează
                                             participarea comunității.
                                               Dansurile ce însoțesc melodiile de joc sunt grupate în funcție de: gen
                                             (feminine,  masculine,  mixte),  numărul  de  participanți  (grup,  perechi,
                                             individuale),  modalitatea  de  organizare  a  participanților  (cerc,  linie,
                Știai că?                    semicerc, perechi), tempo (lente, moderate, rapide).
                                               Cele mai răspândite dansuri pe teritoriul României sunt: hora, sârba,
            Tărășelul este un joc oltenesc, în măsură   brâul, bătuta, învârtita, purtata, fecioreasca, geamparaua. Melodiile de
          binară, având drept caracteristică principa-
          lă  accelerarea  tempoului.  Se  dansează  în   joc pot fi însoțite de strigături sau chiuituri.
          perechi  în  semicerc,  fetele  schimbându-și
          locul din stânga în dreapta și invers.
                                                  Exersează!
            Huțulca este un dans specific Moldovei,
          ce poate fi jucat fie în horă, fie în pereche.
          Este întâlnită și în zona Ucrainei.   1. Intonează după auz următorul fragment muzical:
                                                                          Huțulca
                                                                                               Borodina - Suceava
                Portret de compozitor










                                              2.  Copiază  pe  caiet  următorul  tabel  și  completează-l  cu  informațiile
                                            solicitate.  Indicație  de  rezolvare:  Analizează  cu  atenție  fragmentele
                                            muzicale din secțiunile Exersează ale lecției și parcurge informațiile legate
                                            de trăsăturile specifice ale acestor dansuri din secțiunea Știai că?

                                             Numele   Zonă     Indicație    Modul de organizare  Măsură (binar/  Ritm (cruzic/
                                             dansului  etnografică  de tempo  a participanților  ternar)  anacruzic)
                                             Purtata
                                             Tărășelul
                                             Huțuica
          Béla Bartók (1881-1945) a fost unul dintre   3. Identifică cel puțin câte un dans specific din alte trei zone etnografice
          cei mai mari compozitori și etnomuzicologi   ale României și completează tabelul oferit ca exemplu.
          ai secolului XX. Originar din Ungaria, Bartók
          s-a dedicat studiului muzicii populare din
          diverse culturi, inclusiv din România.
                                                  Audiție muzicală dirijată
          În creațiile sale, Bartók a îmbinat armonios
          stilul  clasic  cu  influențele  folclorice,  reu-  1. Audiază on-line lucrarea Dansuri populare românești de Béla Bartók.
          șind să transpună autenticitatea și energia   Notează  în  caietul  de  muzică  impresiile  tale  despre  lucrarea  audiată,
          tradițiilor  populare  în  muzica  simfonică.   evidențiind  elementele  de  limbaj  identificate:  ritm,  melodie,  aspecte
          „Dansuri  populare  românești”  este    o  co-
          lecție  de  dansuri  tradiționale  din  Transil-  structurale și timbrale.
          vania, reinterpretate într-un limbaj muzical   2. Citește textul-suport din manualul digital și află mai multe informații
          modern.                           despre structura lucrării și sursele de inspirație ale compozitorului.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39