Page 36 - educatie-muzicala-viii
P. 36
34 Unitatea 3
Genuri folclorice ocazionale: Folclorul anotimpurilor
Descoperă!
Citește următoarele două fragmente de text, identificând tema principală
și anotimpul în care se practică obiceiurile prezentate:
a) „Bună sear’a lui ajun, b) „Du-te, Soare, vino, Lună,
Boieri mari de neam creștin! Sânzienele îmbună
Bucuros noi vă vestim Să le crească floarea-floare
Că din Vifleem venim, Galbenă, mirositoare
Din orașul cel frumos Fetele să le adune
Unde s-a născut Hristos.” Să le prindă în cunune.”
Știai că? Amintește-ți!
Denumirea de anotimp provine din aso- Folclorul anotimpurilor definește totalitatea creațiilor folclorice
cierea a două cuvinte, AN și TIMP, și este a legate de cele mai importante momente ale anului calendaristic agrar
doua unitate de măsurare a timpului con- sau/și religios. Folclorul anotimpurilor se clasifică în: obiceiuri de
diționată de Soare, după zi și noapte.
toamnă-iarnă și obiceiuri de primăvară-vară. Obiceiurile de toamnă-
Originea sărbătorilor de iarnă provine iarnă sunt ansambluri de producții literare, muzicale, core grafice și
de la popoarele antice păgâne, cea mai im- dramatice prile juite de evenimente importante în viața comunității
portantă sărbătoare fiind cea a solstițiului în perioadele de toamnă și de iarnă. Genurile muzicale specifice
de iarnă. Sărbătorile precreștine s-au su-
prapus cu cele creștine, semnificația laică obiceiurilor de toamnă-iarnă sunt dominate de tradițiile de Crăciun,
fiind înlocuită treptat cu cea religioasă. Anul Nou și Bobotează. Obiceiurile se desfășoară pe o perioadă de
3 săptămâni (24 decembrie-7 ianuarie), care este dedicată urărilor
și felicitării întregii comunități prin intermediul următoarelor:
Colindatul, Vicleimul, Irozii, Vasîlca, Plugușorul, Jocurile cu Măști,
Sorcova, Semănatul, Chiraleisa etc.
Observă!
1. Intonează colindul Mă luai, luai, notând principalele caracteristici ale
fragmentului legate de: ● formule ritmice și melodice folosite; ● tematică;
● structură modală.
2. Ascultă, în interpretarea Corului Național de Cameră „Madrigal –
Portofoliu
Marin Constantin”, varianta corală a acestui colind, în armonizarea com-
1. Identifică tradițiile de Crăciun din Ger- po zitorului Tudor Jarda, urmărind și partitura din manualul digital și
mania, Anglia, Italia și Spania. Realizează o notând asemănările și deosebirile dintre cele două variante.
prezentare PowerPoint în care să notezi ti-
tlurile melodiilor și tradițiile specifice săr-
bătorilor de iarnă din una din aceste țări.
Alege o melodie de Crăciun pe care să le-o Colindatul sau corinda este cel mai răspândit obicei de iarnă. Originile
prezinți și colegilor de clasă. colindatului sunt străvechi, acest obicei existând încă din perioada
2. Audiază cântecul de Crăciun Stille Nacht precreștină. Vechile colinde au texte cu conținut mitic ce amintesc fie de
(„Noapte de vis”) în varianta compozitoru- o vânătoarea unui cerb sau a unui leu, fie de o nuntă cosmică.
lui Franz Xaver Gruber. Caută și variantele Obiceiul colindatului are funcție ritualică de urare de belșug și
în alte limbi de circulație internațională. bunăstare pentru întreaga comunitate. În satele românești colindatul
Încearcă să traduci versurile din limba pe îmbrăca două forme: colindatul copiilor și colindatul propriu-zis.
care o cunoști.