Page 46 - educatie-muzicala-viii
P. 46

44                                             Unitatea 4


              Tonalități cu două alterații constitutive: tonalitatea Re Major •

                               tonalitatea si minor cu variantele sale



                                                  Descoperă!

                                              1. a) Solfegiază melodia cântecului Gaudeamus igitur („Să ne bucurăm,
                                            așadar”).
                                              b) Activitate în echipă: Cântați Gaudeamus igitur.
                                                                   Gaudeamus igitur
                                                                    Gaudeamus igitur
                                                                                                       Anonim
                                                                                                     Anonim
                                                                                  Ï
                                                     3 . Ï   Ï   . Ï Ï ú Ï Ï Ï  Ï Ï ú  . Ï Ï Ï Ï Ï  Ï Ï Ï
                                                                         .
                                                                                         .
                                                  & 4    ÏÏ                           .
                                                     Gau -de-a mus  i -gi - tur ju-ve-nes-dum su - mus, Post iu- cun-dam iu-ven-tu-tem
                                                                                                ú
                                                                                         Ï Ï Ï
                                                           Ï
                                                                   .
                                                                       Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
                                              &   . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï             .             Ï ú  .
                                               Post mo-les-tam se-nec-tu-tem Nos-ha-be - bit  hu - mus, Nos-ha-be -  bit  hu -  mus
                                              2. Transcrie în caiet următorul fragment muzical:
                                                                    Gaudeamus igitur
                                                                     Gaudeamus igitur
                                                                                                       Anonim
                                                                                                     Ï
                                                     3 . Ï  Ï    . Ï Ïú  . Ï # Ï Ï  Ï Ï  Ï #  ú  . # Ï Ï Ï # Ï Ï Ï
                                                                                            . Ï
                                                  & 4    ÏÏ                             .
             Carte poștală cu simbolurile vieții
             studențești germane și inscripțiile:   . Ï # Ï Ï Ï #  Ï Ï Ï Ï Ï# Ï  Ï Ï# Ï # Ï Ï Ï Ï# Ï  Ï Ï# Ï  ú  . ú
                                                                               Ï
                                                                                      .
                                                                  .
             Gaudeamus igitur și Vivat, Crescat,   &        Ï                                       Ï #
             Floreat („Să trăiască, să crească și
                   să înflorească!”).
                                              3. Audiază cele două variante în manualul digital. Compară variantele,
                                            notând în caiet observațiile tale.
                                              4. a) Notează în caiet structurile sonore care stau la baza construcției
                                            celor două variante ale cântecului Gaudeamus igitur.
                                              b) Ce ai observat? Argumentează-ți răspunsul.

             Tonalitatea construită pe sunetul RE care are în componența sa sunetele FA# și DO# se numește
           Re Major. Alterarea ascendentă a celor două sunete este necesară pentru a respecta structura unei tonalități
           majore. Pentru a ușura scrierea unei lucrări concepute în tonalitatea Re Major, sunetele alterate se notează la
           începutul portativului, după cheia muzicală. Alterațiile respective vor forma armura tonalității.
             Intervalele care determină modul tonalității sunt: terța mare, sexta mare și septima mare.


                                                                           ©








                Exersează!


            1. Intonează ascendent și descendent tonalitățile Do Major și Re Major.


                                                                            ©
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51