Page 46 - educatie-muzicala-viii
P. 46
44 Unitatea 4
Tonalități cu două alterații constitutive: tonalitatea Re Major •
tonalitatea si minor cu variantele sale
Descoperă!
1. a) Solfegiază melodia cântecului Gaudeamus igitur („Să ne bucurăm,
așadar”).
b) Activitate în echipă: Cântați Gaudeamus igitur.
Gaudeamus igitur
Gaudeamus igitur
Anonim
Anonim
Ï
3 . Ï Ï . Ï Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï ú . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
.
.
& 4 ÏÏ .
Gau -de-a mus i -gi - tur ju-ve-nes-dum su - mus, Post iu- cun-dam iu-ven-tu-tem
ú
Ï Ï Ï
Ï
.
Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
& . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï ú .
Post mo-les-tam se-nec-tu-tem Nos-ha-be - bit hu - mus, Nos-ha-be - bit hu - mus
2. Transcrie în caiet următorul fragment muzical:
Gaudeamus igitur
Gaudeamus igitur
Anonim
Ï
3 . Ï Ï . Ï Ïú . Ï # Ï Ï Ï Ï Ï # ú . # Ï Ï Ï # Ï Ï Ï
. Ï
& 4 ÏÏ .
Carte poștală cu simbolurile vieții
studențești germane și inscripțiile: . Ï # Ï Ï Ï # Ï Ï Ï Ï Ï# Ï Ï Ï# Ï # Ï Ï Ï Ï# Ï Ï Ï# Ï ú . ú
Ï
.
.
Gaudeamus igitur și Vivat, Crescat, & Ï Ï #
Floreat („Să trăiască, să crească și
să înflorească!”).
3. Audiază cele două variante în manualul digital. Compară variantele,
notând în caiet observațiile tale.
4. a) Notează în caiet structurile sonore care stau la baza construcției
celor două variante ale cântecului Gaudeamus igitur.
b) Ce ai observat? Argumentează-ți răspunsul.
Tonalitatea construită pe sunetul RE care are în componența sa sunetele FA# și DO# se numește
Re Major. Alterarea ascendentă a celor două sunete este necesară pentru a respecta structura unei tonalități
majore. Pentru a ușura scrierea unei lucrări concepute în tonalitatea Re Major, sunetele alterate se notează la
începutul portativului, după cheia muzicală. Alterațiile respective vor forma armura tonalității.
Intervalele care determină modul tonalității sunt: terța mare, sexta mare și septima mare.
©
Exersează!
1. Intonează ascendent și descendent tonalitățile Do Major și Re Major.
©