Page 44 - educatie-muzicala-viii
P. 44

42                                             Unitatea 4


            Sisteme sonore: Sistemul tonal – trăsături generale (actualizare)



                                                  Descoperă!

                                              1.  Organizează  ascendent,  în  perimetrul  unei  octave,  toate  sunetele
                                            naturale cunoscute, pornind de la sunetul DO , respectiv de la sunetul LA.
                                                                                   1
                                              2.  Evidențiază  poziția  semitonurilor  în  cele  două  structuri  sonore.
                                            Numește tonalitățile obținute.
                                              3. Activitate în echipă: Cântați cele două tonalități, accentuând sonor
                                            poziția semitonurilor.


              Amintește-ți!


             Ansamblul relațiilor ce se stabilesc între sunetele   construi tonalități majore și minore pe fiecare sunet
           utilizate  de  creația  muzicală  dintr-o  anumită  etapă   muzical cunoscut.
           istorică și culturală se numește sistem sonor.      Gama este reprezentarea grafică a unei tonalități
             Sistemul tonal  organizează  sunetele  în  grupe  de   (prin transcrierea cu note muzicale pe portativ).
           8 sunete succesive (7 plus primul repetat), despărțite   Tonalitățile  se  grupează  în  perechi  numite
           prin ton sau semiton, numite tonalități. O tonalitate   tonalități relative (o tonalitate majoră și una minoră).
           este alcătuită din 5 tonuri și 2 semitonuri.     Legătura  dintre  tonalitățile  relative  este  dată  de
             Există două tipuri de tonalități: tonalități majore și   utilizarea aceluiași material sonor (aceleași sunete),
           tonalități minore:                               spre exemplu: Do Major și la minor.
                 ● tonalitatea majoră are semitonurile între trep-  Tonalitățile minore au trei ipostaze:
                tele III-IV și VII-VIII;
                 ● tonalitatea minoră are semitonurile între trep-  la minor           Semitonuri
                tele II-III și V-VI.                             Varianta naturală     II-III, V-VI
             Cel  mai  important  sunet  într-o  tonalitate  este
           tonica.  Aceasta  se  află  pe  primul  sunet  al  scării   Varianta armonică  II-III, V-VI, VII-VIII
           muzicale  (treapta  I)  și  este  cea  care  dă  numele   Varianta melodică  II-III, VII-VIII
           tonalității.  Tonica  este  sunetul  final  al  unei  lucrări
           muzicale  scrise  într-o  anumită  tonalitate.  Se  pot

                                                  Aplică!

                                              Construiește  în  caietul  de  muzică  cele  trei  variante  ale  tonalității
                                            la minor, folosind caracteristicile din tabelul de mai sus. Verifică rezolvarea
                                            corectă în manualul digital.


                                                  Univers muzical

                                              Toate creațiile muzicale culte din secolul al XVII-lea și până în prezent
                                            utilizează un cod însoțit de un număr de clasificare atribuit fiecărei opere
                                            a unui compozitor în ordinea cronologică a creării lor (Simfonia a IX-a în re
                                            minor op. 125 de Ludwig van Beethoven). Fiecărui cod, numit opus și notat
                                            op., i se alătură și tonalitatea în care a fost scrisă lucrarea. Compozitorii din
                                            perioada Barocului și a Clasicismului au manifestat anumite inconsecvențe
                                            în atribuirea numărului de opus propriilor creații. Muzicologii, cercetători
                                            ai  istoriei  muzicii,  au  dezvoltat  ulterior  un  sistem  de  identificare  și
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49