Page 89 - educatie-plastica-viii
P. 89

2.2 Evaluare complementară finală


            Artele cinetice. Investigația

            1.   Întrebarea inițială. Cum ați putea aplica în artele spectacolului competen-
                țele acumulate în orele de educație plastică? Cum putem respecta în sce-
                nografie regulile de bază ale compoziției: unitatea, echilibrul și armonia?  Fig. 10 Romeo și Julieta (ecranizare clasică).

            2.   Documentarea. Căutați în sursele online imagini și videoclipuri cu sce-
                nografia unor piese de teatru cunoscute sau studiate la limba română
                și ecranizări ale unor piese sau opere literare. De exemplu, puteți alege
                o paralelă între diverse puneri în scenă ale piesei O scrisoare pierdută.

            3.   Analiza operelor dramatice. Punerea în scenă a piesei O scrisoare pier ­
                dută, în regia lui Liviu Ciulei, este un spectacol clasic, în care  decorurile
                și costumele, în tonuri neu tre cu accente calde, sunt specifice secolului   Fig. 11 Romeo și Julieta (ecranizare modernă).
                al XIX-lea. Regizorii contemporani au ales, pentru aceeași piesă, sceno-
                grafii actualizate, cum sunt cele de la teatrele naționale din Cluj-Napoca
                și Craiova: recuzita cuprinde laptopuri, iar costumele sunt contempo-
                rane, reprezentate de tricouri și de șepci cu cozorocul întors. Unele vari-
                ante sunt musicaluri. Este importantă păstrarea unui raport cromatic
                unitar, a unei game, a unei dominante sau a unui contrast specific fie-  Fig.  12  Piesa  O  scrisoare  pierdută  în  varianta
                cărui act, atât pentru costume și decoruri, cât și pentru jocul de lumini.   modernă și în varianta clasică.
            4.  Analiza operelor cinematografice. Puteți compara versiuni cinemato-
                grafice. Ecranizarea lui Franco Zeffirelli, Romeo și Julieta, din 1968, pre-
                zintă interioare istorice și veșminte somptuoase, de epocă, în timp ce
                versiunea contemporană, din 1996, are personaje îmbrăcate în haine
                casual, tricouri, cămăși colorate, jeanși, iar scenele se desfășoară pe
                străzile orașului modern sau pe plajă.
            5.  Transferul cunoștințelor. Clasa se va împărți în două echipe. Una dintre
                echipe va crea schițele costumelor corespondente viziunii clasice (isto-
                rice) a operei alese, iar cealaltă echipă, varianta contemporană a costu-
                melor, pentru aceeași piesă sau film. Ce temă de culoare ați alege pentru
                fiecare variantă? V-ați concentra pe un contrast valoric sau cromatic?

            6.  Reflexia și autoevaluarea. Apreciați lucrările grupei, în funcție de   Fig. 13 Elevi, costume în varianta clasică.
                modul în care a respectat obiectivele propuse în comun. Desemnați
                un membru al echipei care să prezinte viziunea comună a lucrărilor.
                Prin discuții, veți demonstra cum ați reușit să puneți în valoare limbajul
                plastic și expresivitatea, pe care le stăpâniți, în creațiile scenografice.

            7.   Evaluarea grupelor. Comparați realizările grupelor, observând cum au
                reușit să redea viziunea istorică sau contemporană a operei dramatice
                sau cinematografice. Evaluați proiectele comune ale grupelor.

                        Costume și scenografie, clasic și contemporan.


                                                                           Fig. 14  Elevi, costume în varianta modernă.














                                                                           a.                   b.

            Fig. 9 Elev, scenă din piesa O scrisoare pierdută.             Fig. 15 Elevi, personajele Romeo și Julieta.
                                                                                                               87
                                                                                                           87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92