Page 90 - educatie-plastica-viii
P. 90

Dicționar
        Dicționar


        Capitolul I
        Banner – element publicitar realizat pe o fâșie lungă și în -    Modular – (despre un ansamblu) care este realizat pe baza
        gustă.                                              unui modul (volum simplu, geometric, repetat).
        Bidimensional – suprafață care nu are decât două dimen-  Multidisciplinar  –  care  aparține  mai  multor  discipline,
        siuni, lățime și lungime; suprafață plană.          dome nii.
        Ergonomie  –  disciplină  care  studiază  relațiile  dintre  om,   Pattern – model (repetat), modul.
        obiect și mediu. Obiectele ergonomice sunt atent studiate   Performance – spectacol (aici, prezentare de modă).
        în raport cu forma și cu proporțiile corpului uman, precum   Pictogramă  –  desen  sau  simbol  sugestiv  prin  care  se
        și cu activitatea umană pentru care a fost creat obiectul.  evidențiază un obiect sau o idee.
        Funcțional – care prezintă utilitate, care poate fi folosit.  Proiecție  –  operație  de  reprezentare  a  unui  punct  sau  a
        Haute couture – vestimentație de înaltă calitate, realizată   unei drepte pe un plan.
        manual la marile case de modă pentru prezentări.    Prototip – model după care se realizează o serie de obiecte,
        Interfață digitală – sistem de comunicare cu afișaj ce uti-  primul exemplar al unui lot.
        lizează semne grafice.                              Prêt-à-porter – îmbrăcăminte concepută și vândută pentru
        Laviu – tehnică  folosită cu toate tipurile de culori, tușuri   a fi îmbrăcată fără modificări, și nu realizată pentru o anu-
        sau alți  pigmenți care se diluează; culoare diluată.    mită persoană.
        Minimalist – (despre un stil) care utilizează minimumul de   Tridimensional – (despre spații sau forme) care prezintă
        mijloace, carac terizat de o geometrizare sobră.    trei dimensiuni: lățime, lungime și înălțime.


        Capitolul II

        Artă  abstractă  –  curent  artistic,  prin  care  autorii  se   Germania,  la  începutul  secolului  al  XX-lea,  și  care  a  pro-
        îndepărtează  de  arta  figurativă,  încercând  să  descopere   movat exprimarea liberă a trăirilor artistice. Reprezentanți
        ritmul și cali tățile punctelor, ale liniilor și ale suprafețelor,   principali: Franz Marc, Ernst Ludwig Kirchner.
        precum  și  relațiile  dintre  ele.  Prima  lucrare  abstractă  a   Fovism  –  curent  artistic  apărut  la  începutul  seco lului  al
        realizat-o  Was sily  Kandinsky.  Se  remarcă,  de  asemenea,   XX-lea care pune accentul pe culoare. Numele acestui curent
        suprematismul  lui  Kazimir  Malevich  și  neoplasticismul  lui   provine de la cuvântul francez fauves („animale sălbatice”) și
        Piet Mondrian.                                      a fost dat de către critici artiștilor care foloseau juxtapune-
        Cubism – curent artistic reprezentat de Pablo Picasso, Joan   rile cromatice violente (Henri Matisse, Maurice de Vlaminck,
        Miró și Georges Braque care s-a remarcat prin geometrizarea   André Derain).
        și interpretarea formelor, reprezentate nu așa cum se văd,   Futurism – curent artistic apărut în Italia la începutul se-
        ci din mai multe direcții în același timp. Cubismul a cunos-  co lului  al  XX-lea;  inspirat  de  geometrizarea  cubistă,  este
        cut trei faze: cézanniană, analitică și sintetică; multe dintre   expli cat de manifestul lui Marinetti, care elogia dezvoltarea
        curentele care au urmat au fost influențate de cubism.   industriei automobilelor și a tuturor factorilor care, în vi-
        Dadaism – curent literar și artistic apărut în timpul Primului   ziunea  artiștilor  din  acest  curent,  propulsau  lumea  către
        Război  Mondial;  considerat  o  revoluție  generală  a  artei,   viitor. Nu mele acestui curent provine din italiană, futuro în-
        dada ismul a experimentat cu toate elementele unei opere   semnând „viitor”. În consecință, principala preocupare a ar-
        de  artă  așa  cum  era  cunoscută  în  sens  tradițional  până   tiștilor este aceea de a ilustra mișcarea, dinamismul, fie prin
        atunci. Artiștii pun în discuție statutul operei de artă, Marcel   fragmentarea  subiectelor  reprezentate,  fie  prin  realizarea
        Duchamp  lansând  chiar  și  conceptul  ready­made  („gata   unor supra fețe continue, organice.
        făcut”),  prin  care  susține  faptul  că  orice  obiect  obișnuit   Suprarealism – curent promovat de artiști precum Salvador
        poate căpăta statutul unei opere de artă dacă este plasat   Dalí  și  René  Magritte,  care  considerau  că  actul  artistic
        în  contextul  potrivit.  Dadaiștii  au  introdus  tehnici  noi,   trebuie să fie bazat pe un dicteu automat. Acest principiu a
        precum frotajul și colajul, Kurt Schwitters realizând colaje   fost explicat pe larg în cadrul manifestului redactat de André
        din deșeuri recuperate de pe străzile unei Germanii ruinate   Breton, în care domeniul visului era considerat singura sursă
        din cauza Primului Război Mondial.                  de  inspirație  viabilă  pentru  o  artă  pură  care  poate  salva
        Expresionism – curent care a apărut și s-a manifestat în   societatea.


        Capitolul III

        Draperie  –  material textil, temă pentru studiu în creion,   Selfie – autoportret (uneori portret de grup) făcut cu un tele-
        cărbune sau culoare datorită diversității de volume pe care   fon ținut cu mâna sau cu un stick special. Se distribuie pe
        le creează prin așezarea pe un plan vertical sau orizontal.  rețelele de socializare. Selfie-urile nu sunt cele mai reușite
        Elaborat –  (aici, despre lucrări) lucrat cu migală, cu mare   fotografii, în primul rând din cauza faptului că distanța dintre
        atenție, până aproape de perfecțiune. Forma elaborată este   cameră și model este foarte mică, iar portretul se deformează.
        opusă celei spontane, întâmplătoare, picturale.     Imaginea ar trebui întoarsă prin editare, fiind „în oglindă”.

        88
            88
   85   86   87   88   89   90   91   92