Page 15 - educatie-sociala-viii
P. 15

Lecția 2: Drepturi și responsabilități ale consumatorului. Protecția consumatorului  Unitatea 1



                    Drepturi și responsabilități ale consumatorului.

                                       Protecția consumatorului


               În calitate de consumator, ai un rol foarte important în econo-
            mie. Tu decizi ce produse și servicii să cumperi, iar acest lucru
            influențează piața și modul în care companiile își oferă produ-
            sele. Este important să înțelegi că, în calitate de consumator, ai
            atât drepturi, cât și responsabilități. De asemenea, există instituții
            și organizații care te ajută să te protejezi atunci când este nevoie.




                   Drepturile tale                        Responsabilitățile consumatorului
                    în calitate de                 Deși ai multe drepturi, trebuie să știi că ai și responsabilități.
                    consumator                  Asta înseamnă că:
                                                    trebuie să fii atent la ceea ce cumperi și să citești etiche-
                 Atunci când cumperi un         tele sau contractele. Nu semna niciodată un document fără să-l
               produs sau un serviciu, ai       înțelegi complet!
               dreptul să:                          trebuie să nu faci risipă de resurse financiare sau de pro-
                  primești informații          duse. Fiecare leu cheltuit trebuie să fie bine gândit.
               corecte și clare despre pro-         trebuie să compari ofertele înainte de a cumpăra ceva, mai
               dusul sau serviciul pe care      ales dacă este vorba de produse sau servicii scumpe, cum ar fi un
               îl achiziționezi.                telefon sau o bicicletă.
                 De  exemplu, trebuie
               să știi exact ce include un
               abonament de telefonie sau               Protecția consumatorului în România
               condițiile unui cont bancar.

                  cumperi produse               Dacă întâmpini probleme, în calitate de consumator, există insti-
               sigure, care nu îți pun sănă-  tuții care te pot ajuta:
               tatea sau viața în pericol.        Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului
                                                   (ANPC)
                  ceri repararea, înlocu-       Este instituția care se ocupă de drepturile tuturor consumatorilor.
               irea sau returnarea banilor    Dacă tu cumperi un produs defect sau un serviciu care nu respectă
               pentru un produs defect.       contractul, poți depune o reclamație la ANPC.
                  beneficiezi de respect        ANPC verifică firmele și se asigură că res-
               și tratament corect din par-   pectă regulile, iar consumatorul este protejat.
               tea vânzătorilor și furnizo-      Pentru a înregistra o sesizare la ANPC acce-
               rilor de servicii.             sează codul QR.

                  De exemplu, dacă îți           Pentru informații poți apela Telefonul
               cumperi un gadget care se      Consumatorului la numărul 021.9551.
               strică imediat, ai dreptul         Centrul de Soluționare Alternativă a
               să-l returnezi sau să pri-          Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)
               mești altul nou.                  Este o organizație care te poate ajuta să rezolvi disputele cu băn-
                                              cile sau alte instituții financiare fără să mergi în instanță.

                                                                                                            13
                                                                                                            13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20