Page 15 - educatie-sociala-viii
P. 15
Lecția 2: Drepturi și responsabilități ale consumatorului. Protecția consumatorului Unitatea 1
Drepturi și responsabilități ale consumatorului.
Protecția consumatorului
În calitate de consumator, ai un rol foarte important în econo-
mie. Tu decizi ce produse și servicii să cumperi, iar acest lucru
influențează piața și modul în care companiile își oferă produ-
sele. Este important să înțelegi că, în calitate de consumator, ai
atât drepturi, cât și responsabilități. De asemenea, există instituții
și organizații care te ajută să te protejezi atunci când este nevoie.
Drepturile tale Responsabilitățile consumatorului
în calitate de Deși ai multe drepturi, trebuie să știi că ai și responsabilități.
consumator Asta înseamnă că:
trebuie să fii atent la ceea ce cumperi și să citești etiche-
Atunci când cumperi un tele sau contractele. Nu semna niciodată un document fără să-l
produs sau un serviciu, ai înțelegi complet!
dreptul să: trebuie să nu faci risipă de resurse financiare sau de pro-
primești informații duse. Fiecare leu cheltuit trebuie să fie bine gândit.
corecte și clare despre pro- trebuie să compari ofertele înainte de a cumpăra ceva, mai
dusul sau serviciul pe care ales dacă este vorba de produse sau servicii scumpe, cum ar fi un
îl achiziționezi. telefon sau o bicicletă.
De exemplu, trebuie
să știi exact ce include un
abonament de telefonie sau Protecția consumatorului în România
condițiile unui cont bancar.
cumperi produse Dacă întâmpini probleme, în calitate de consumator, există insti-
sigure, care nu îți pun sănă- tuții care te pot ajuta:
tatea sau viața în pericol. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului
(ANPC)
ceri repararea, înlocu- Este instituția care se ocupă de drepturile tuturor consumatorilor.
irea sau returnarea banilor Dacă tu cumperi un produs defect sau un serviciu care nu respectă
pentru un produs defect. contractul, poți depune o reclamație la ANPC.
beneficiezi de respect ANPC verifică firmele și se asigură că res-
și tratament corect din par- pectă regulile, iar consumatorul este protejat.
tea vânzătorilor și furnizo- Pentru a înregistra o sesizare la ANPC acce-
rilor de servicii. sează codul QR.
De exemplu, dacă îți Pentru informații poți apela Telefonul
cumperi un gadget care se Consumatorului la numărul 021.9551.
strică imediat, ai dreptul Centrul de Soluționare Alternativă a
să-l returnezi sau să pri- Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB)
mești altul nou. Este o organizație care te poate ajuta să rezolvi disputele cu băn-
cile sau alte instituții financiare fără să mergi în instanță.
13
13