Page 16 - educatie-sociala-viii
P. 16

Unitatea 1       Lecția 2: Drepturi și responsabilități ale consumatorului. Protecția consumatorului



           De exemplu, dacă ai un card și banca îți ia comisioane mai mari decât cele sta-
        bilite, CSALB poate media conflictul între tine și bancă.
           Pentru a înregistra o sesizare la CSALB accesează codul QR:
                                                 Autoritatea de Supraveghere
                                                  Financiară (ASF)
                                                Este o instituție care supraveghează fir-
                                             mele de asigurări, pensii private și bursa de
                                             valori. Dacă ai probleme cu o poliță de asigu-
                                             rare sau cu alte servicii financiare, ASF poate
                                             investiga și îți poate oferi soluții.
                                                Pentru a înregistra o sesizare către ASF
                                             este necesar să îți creezi cont accesând
        Sediul ASF                           codul QR:


            Cum să te protejezi în calitate de consumator?

           Informează-te înainte de a lua decizii financiare. Citește etichetele,
        contractele și întreabă atunci când nu înțelegi ceva.
        Păstrează bonurile, facturile și contractele. Acestea
        sunt dovezi care te pot ajuta în caz de dispute.
           Caută ajutor dacă ai probleme. Poți apela la ANPC, CSALB sau ASF
        pentru a rezolva situațiile neplăcute.                                 Exemplu practic
           Evită ofertele care sună „prea bine ca să fie adevărate”. Dacă cineva   Imaginează-ți că îți cum-
        îți promite ceva foarte ieftin și de calitate, verifică bine înainte de a   peri  un  joc  video  nou,  dar,
        cumpăra.                                                             când ajungi acasă și îl încerci,
                                                                             nu funcționează.
                                                                                În acest caz te poți întoarce
           Reține
                                                                             cu bonul fiscal la magazin și
          1. În calitate de consumator ai dreptul:                           explici problema. Ai dreptul să
             să fii informat corect;                                        ceri să ți se înlocuiască jocul
             să cumperi produse sigure;                                     sau să primești banii înapoi.
               s
              ă ți se înlocuiască produsele                                    Dacă magazinul refuză să îți
               neconforme sau să ți se                                       rezolve problema, poți face o
               returneze banii;                                              reclamație la ANPC. Autoritatea
             să fii respectat.                                              va investiga cazul și te va ajuta
                                                                             să îți recuperezi banii sau să
          2. Când ești consumator ai obligația să:                           primești un produs nou.
              e informezi cu privire la pro-
               t
               duse și servicii citind etiche-
               tele sau contractele;
             să compari ofertele;
             să nu faci risipă de resurse.
          3. Când îți sunt încălcate drepturile poți trimite o sesizare la:
            ANPC - pentru produse și servicii;
            CSALB - pentru produse și servicii financiare;
            ASF - pentru asigurări.


        14
        14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21