Page 66 - educatie-tehnologica-viii
P. 66

64                      Domenii profesionale  Unitatea 3


















                                           Vizita de explorare la un operator economic




                                              Alegerea  profesiei  este  un  moment  important  în  viața  fiecărui  individ,
                                           în care sunt implicați factori de natură personală, educațională, economică
                                           etc. Pentru obținerea de informații privind cunoașterea mediului profesional
                                           este necesară încurajarea unui comportament explorator care să îl facă pe
                                           adolescent să investigheze și să cunoască diverse medii ocupaționale.
                                              În acest sens, se pot folosi mai multe modalităţi de explorare:
                                              •  observația - oferă informații despre modul în care își desfășoară ac ti-
                                           vi tatea diverse persoane la locul de muncă (membri ai familiei, cunoștințe,
                     Interviu              pri eteni); informații se pot afla și în urma vizionării de filme despre diferite
                                           ocu pații;
                                              •  interviul cu persoane angajate în activități de interes pentru elev;
              Dicționar
                                              •  consultarea materialelor scrise despre diverse ocupații (dicționare de
                                           meserii, monografii profesionale, site-uri);
        Operator economic - persoana fizică sau ju ri-
        dică autorizată care, în cadrul activităţii pro-  •  vizite de explorare la un operator economic.
        fesionale,  produce,  importă,  depozitează,
        trans portă  sau  comercializează  produse  ori   Vizita de explorare la un operator economic are ca scop stimularea in te-
        părţi din acestea sau prestează servicii.  re sului pentru descoperirea de lucruri noi, creșterea capacității de a observa
                                           și compara, stabilirea unei legături directe între elevi și mediul profesional.
                                              O activitate de explorare va necesita instruire și cercetare în avans.
                                              Specific  acestei  activități  este  faptul  că  desfășurarea  ei  presupune
                                           convenirea  pre alabilă  a  vizitei  cu  operatorul  economic-gazdă,  acceptul
                                           conducerii școlii și consimțământul părinților pentru deplasarea elevilor în
                                           afara școlii. Pre mer gător, elevii sunt instruiți, pregătiți pentru recepționarea
                                           și pre lu cra rea informațiilor și prevenirea situațiilor de risc pe parcursul vizitei.
                                              Pregătirea pentru explorare, vizita propriu-zisă, exprimarea con clu ziilor
                                           (rezultatele  și  raportul  vizitei)  se  realizează  prin  parcurgerea  unor  etape
                 Vizită de explorare
                                           clare.

                                              Etapele explorării unui domeniu profesional sunt:
                                              •  Selectarea operatorului economic care va fi explorat;
                                              •  Organizarea colectivului de elevi;
                                              •  Pregătirea vizitei de explorare a unui operator economic;
                                              •  Explorarea unui operator economic;
                                              •  Prezentarea rezultatelor vizitei.
                                              Elevii care pregătesc acest eveniment trebuie să fie responsabili. Orga-
                                           nizarea, planificarea, pregătirea și finalizarea explorării necesită încredere
           Identificarea pe hartă a operatorilor
                    economici              în sine, hotărâre și cooperare.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71