Page 71 - educatie-tehnologica-viii
P. 71

Unitatea 3  Domenii profesionale                  69



         COMPETENȚE-CHEIE
         •  Comunicarea în limba maternă
         •  Comunicarea în limbi străine
         •  Competențe matematice și competențe de bază în științe și tehnologii
         •  Competența digitală
         •  Competența socială și competența civică
         •  A învăța să înveți
         •  Spirit de inițiativă și antreprenoriat
         •  Sensibilizare și exprimare culturală
                                                                                  Formarea de competențe în științe

           Educația și formarea profesională a copiilor și a tinerilor au ca finalitate
        principală formarea competențelor profesionale.

           Competenţa profesională reprezintă capacitatea de a aplica, a transfera   atitudine
        și a combina cunoștințe, deprinderi și atitudini în situații și medii de muncă
        diverse,  pentru  a  realiza  activitățile  cerute  la  locul  de  muncă,  la  nivelul   deprinderi
        calitativ specificat în standardul ocupațional.
           Cunoștințele  sunt  acele  informații  pe  care  trebuie  să  le  aibă  o  persoană
        pentru a înțelege mai bine ceea ce trebuie să facă. Acestea depind de calitatea   cunoștinte
        și accesibilitatea informațiilor.
           Deprinderile se formează prin exercițiu, prin repetare și exersare.
           Competențele se pot grupa astfel:                                         Competența profesională

                                                                               Atitudinea la locul de muncă


          competențe                       competențe                         •  Atitudinea  faţă  de  oameni  poate  fi  de
                                           personale
          cognitive        competențe                                         bună voinţă,  de  autoritate,  de  superioritate,
          •  vizează uti-  funcționale     •  vizează ca-   competențe        de do mi nare sau de încurajare.
           lizarea te o riei    •  deprinderi   pa citatea   etice            •  Atitudinea faţă de muncă poate fi de se ri o-
           și a con ceptelor,   sau capacităţi   adoptării unei   •  presupun   zi tate, responsabilitate, implicare, super fi ci-
           pre cum și a     de utilizare a   atitudini și/   demonstrarea     a li ta te, indiferenţă etc.
           ca pacităţilor   cunoștinţelor   sau a unui       anumitor valori
           de cunoaștere    într-o situaţie   com portament   personale și
           do bândite prin   de muncă dată  adecvat într-o   profesionale
           ex perienţă                      situaţie par-
                                            ticulară





           Standardul ocupaţional este documentul care descrie activitățile și sar-
        cinile  profesionale  specifice  ocupațiilor,  reperele  calitative  asociate  în de-
        plinirii cu succes a acestora în concordanță cu cerințele pieței muncii, precum
        și competențele profesionale necesare practicării unei ocupații.             Dobândirea cunoștințelor

           Pe  lângă  competențele  profesionale,  angajatorii  urmăresc  și  abilități
        și  com petențe  clasice:  competențe  analitice  și  de  cercetare,  flexibilitate   Pilonii educaţiei în secolul al XXI-lea sunt:
        și prioritizare, capacitate de a or ga niza timpul și activitățile, inițiativă de   -  a învăţa să cunoști;
                                                                                -  a învăţa să faci;
        lucru, comunicare eficientă, pasiune pentru munca pe care o faci.       -  a învăţa să fii;
                                                                                -  a învăţa să convieţuiești.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76