Page 71 - educatie-tehnologica-viii
P. 71
Unitatea 3 Domenii profesionale 69
COMPETENȚE-CHEIE
• Comunicarea în limba maternă
• Comunicarea în limbi străine
• Competențe matematice și competențe de bază în științe și tehnologii
• Competența digitală
• Competența socială și competența civică
• A învăța să înveți
• Spirit de inițiativă și antreprenoriat
• Sensibilizare și exprimare culturală
Formarea de competențe în științe
Educația și formarea profesională a copiilor și a tinerilor au ca finalitate
principală formarea competențelor profesionale.
Competenţa profesională reprezintă capacitatea de a aplica, a transfera atitudine
și a combina cunoștințe, deprinderi și atitudini în situații și medii de muncă
diverse, pentru a realiza activitățile cerute la locul de muncă, la nivelul deprinderi
calitativ specificat în standardul ocupațional.
Cunoștințele sunt acele informații pe care trebuie să le aibă o persoană
pentru a înțelege mai bine ceea ce trebuie să facă. Acestea depind de calitatea cunoștinte
și accesibilitatea informațiilor.
Deprinderile se formează prin exercițiu, prin repetare și exersare.
Competențele se pot grupa astfel: Competența profesională
Atitudinea la locul de muncă
competențe competențe • Atitudinea faţă de oameni poate fi de
personale
cognitive competențe bună voinţă, de autoritate, de superioritate,
• vizează uti- funcționale • vizează ca- competențe de do mi nare sau de încurajare.
lizarea te o riei • deprinderi pa citatea etice • Atitudinea faţă de muncă poate fi de se ri o-
și a con ceptelor, sau capacităţi adoptării unei • presupun zi tate, responsabilitate, implicare, super fi ci-
pre cum și a de utilizare a atitudini și/ demonstrarea a li ta te, indiferenţă etc.
ca pacităţilor cunoștinţelor sau a unui anumitor valori
de cunoaștere într-o situaţie com portament personale și
do bândite prin de muncă dată adecvat într-o profesionale
ex perienţă situaţie par-
ticulară
Standardul ocupaţional este documentul care descrie activitățile și sar-
cinile profesionale specifice ocupațiilor, reperele calitative asociate în de-
plinirii cu succes a acestora în concordanță cu cerințele pieței muncii, precum
și competențele profesionale necesare practicării unei ocupații. Dobândirea cunoștințelor
Pe lângă competențele profesionale, angajatorii urmăresc și abilități
și com petențe clasice: competențe analitice și de cercetare, flexibilitate Pilonii educaţiei în secolul al XXI-lea sunt:
și prioritizare, capacitate de a or ga niza timpul și activitățile, inițiativă de - a învăţa să cunoști;
- a învăţa să faci;
lucru, comunicare eficientă, pasiune pentru munca pe care o faci. - a învăţa să fii;
- a învăţa să convieţuiești.

