Page 86 - fizica-viii
P. 86

84                   Fenomene electrice şi magnetice     UNITATEA 2
                    – Efectul magnetic al curentului electric



              Termeni-cheie            Aplicații

        ⚫ Maglev
        ⚫ motor electric                   Ai observat că?
        ⚫ telegraf electromagnetic        ⚫ Macaralele din industria reciclării ridică bucăți mari de metal, fără a
        ⚫ releu electromagnetic        le atinge direct.
        ⚫ sonerie electrică               ⚫ Unele trenuri moderne (Maglev) par să plutească deasupra șinelor.
                                          ⚫ Frânele de urgență ale ascensoarelor acționează rapid și precis, fără
                                       contact fizic direct.

                                           Ce crezi?
                                          ⚫ Cum crezi că sunt manipulate containerele metalice în porturi?
                                          ⚫ De ce unele sonerii ale caselor/apartamentelor sunt prevăzute cu bate-
                                       rii sau sunt conectate la panoul electric?

                                           Reține!
                                          ⚫ Macaraua electromagnetică se folo-
                                       sește în industria metalurgică, la transporta-
                                       rea pieselor de fier și, mai ales, la încărcarea
              Știai că?                fierului vechi în cuptoarele de topit din cadrul
                                       fabricilor de oțeluri. Aceasta este formată din-
           Linia Maglev care leagă orașul
        Shanghai de aeroport este par­  tr-un electromagnet foarte puternic purtat de
        cursă la viteze medii de 430 km/h,   o macara mecanică. Electromagnetul folosit are de obicei formă de clopot.
        pasagerii străbătând cei 30,5 km   Bobina lui are un număr de spire foarte mare, iar curentul care trece prin el
        în 7-8 minute.                 are o intensitate mare. Electromagnetul este coborât de macaraua mecanică
           Distanța de la tren la pământ   spre materialele metalice, se aplică un curent electric prin bobină, gene-
        este de 10 mm.
           Recordul de viteză cu un tren   rându-se astfel un câmp magnetic puternic care atrage și fixează obiectele
        Maglev a fost atins cu un proto­  metalice. Macaraua ridică încărcătura și o transportă la destinație. Apoi se
        tip japonez L0 în anul 2015. Acesta   oprește curentul electric, iar câmpul magnetic dispare, eliberând obiectele.
        a ajuns la viteza de 603 km/h,    Este utilizată și în industria metalurgică pentru transportul foilor de oțel
        folosind  pentru  accelerare,   și al țevilor metalice, în centre de reciclare pentru separarea și mutarea
        respectiv  decelerare,  o  pistă
        test de 18,4 km, spre deosebire   metalelor feroase, în porturi și docuri pentru descărcarea rapidă a materi-
        de recordul trenului TGV care a   alelor grele, în ateliere de reparații auto pentru ridicarea pieselor mari de
        avut nevoie de 149,65 km pentru   motor și caroserie.
        a ajunge la 574,8 km/h.
           China Aerospace Science and    ⚫ Trenurile cu levitație magnetică (Maglev) folosesc două seturi de
        Industry Corporation a anunțat   electromagneți, un set care ridică garnitura de pe pistă (o face să leviteze)
        că, într-un test recent, unul din­  și un alt set care deplasează trenul, profitând de lipsa frecării dintre acesta
        tre trenurile sale de tip Maglev   și calea de rulare. O astfel de tehnologie permite trenurilor să fie mai silen-
        a atins viteza de 623 km/h, ceea   țioase și să atingă viteze mai ridicate decât cele convenționale. Tehnologia
        ce ar reprezenta un nou record.
        Testul fost realizat într-un tub cu   folosită la funcționarea trenurilor cu levitație magnetică este cu mult supe-
        vid redus, lung de doar 2 km.  rioară celei utilizate în cazul vehiculelor feroviare obișnuite, deoarece este
                                                               eliminată forța de frecare dintre roți și șinele de
                                                               cale ferată.
                                                                  Sistemele de trenuri Maglev se bazează pe
                                                               câmpul magnetic. În loc să folosească combus-
                                                               tibil, trenul este propulsat de câmpul magnetic
                                                               creat de bobinele parcurse de curent. Acestea res-
                                                               ping magneții aflați în partea de jos a vagoanelor,
                                                               făcând trenul să leviteze la o distanță de 1-10 cm.
                                                               Odată ce trenul este suspendat, bobinele creează
                                                               un sistem de câmpuri magnetice ce trag și împing
                                                               trenul pe șinele de ghidare. Curentul electric apli-
                                                               cat bobinelor alternează ca sens pentru a schimba
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91