Page 86 - fizica-viii
P. 86
84 Fenomene electrice şi magnetice UNITATEA 2
– Efectul magnetic al curentului electric
Termeni-cheie Aplicații
⚫ Maglev
⚫ motor electric Ai observat că?
⚫ telegraf electromagnetic ⚫ Macaralele din industria reciclării ridică bucăți mari de metal, fără a
⚫ releu electromagnetic le atinge direct.
⚫ sonerie electrică ⚫ Unele trenuri moderne (Maglev) par să plutească deasupra șinelor.
⚫ Frânele de urgență ale ascensoarelor acționează rapid și precis, fără
contact fizic direct.
Ce crezi?
⚫ Cum crezi că sunt manipulate containerele metalice în porturi?
⚫ De ce unele sonerii ale caselor/apartamentelor sunt prevăzute cu bate-
rii sau sunt conectate la panoul electric?
Reține!
⚫ Macaraua electromagnetică se folo-
sește în industria metalurgică, la transporta-
rea pieselor de fier și, mai ales, la încărcarea
Știai că? fierului vechi în cuptoarele de topit din cadrul
fabricilor de oțeluri. Aceasta este formată din-
Linia Maglev care leagă orașul
Shanghai de aeroport este par tr-un electromagnet foarte puternic purtat de
cursă la viteze medii de 430 km/h, o macara mecanică. Electromagnetul folosit are de obicei formă de clopot.
pasagerii străbătând cei 30,5 km Bobina lui are un număr de spire foarte mare, iar curentul care trece prin el
în 7-8 minute. are o intensitate mare. Electromagnetul este coborât de macaraua mecanică
Distanța de la tren la pământ spre materialele metalice, se aplică un curent electric prin bobină, gene-
este de 10 mm.
Recordul de viteză cu un tren rându-se astfel un câmp magnetic puternic care atrage și fixează obiectele
Maglev a fost atins cu un proto metalice. Macaraua ridică încărcătura și o transportă la destinație. Apoi se
tip japonez L0 în anul 2015. Acesta oprește curentul electric, iar câmpul magnetic dispare, eliberând obiectele.
a ajuns la viteza de 603 km/h, Este utilizată și în industria metalurgică pentru transportul foilor de oțel
folosind pentru accelerare, și al țevilor metalice, în centre de reciclare pentru separarea și mutarea
respectiv decelerare, o pistă
test de 18,4 km, spre deosebire metalelor feroase, în porturi și docuri pentru descărcarea rapidă a materi-
de recordul trenului TGV care a alelor grele, în ateliere de reparații auto pentru ridicarea pieselor mari de
avut nevoie de 149,65 km pentru motor și caroserie.
a ajunge la 574,8 km/h.
China Aerospace Science and ⚫ Trenurile cu levitație magnetică (Maglev) folosesc două seturi de
Industry Corporation a anunțat electromagneți, un set care ridică garnitura de pe pistă (o face să leviteze)
că, într-un test recent, unul din și un alt set care deplasează trenul, profitând de lipsa frecării dintre acesta
tre trenurile sale de tip Maglev și calea de rulare. O astfel de tehnologie permite trenurilor să fie mai silen-
a atins viteza de 623 km/h, ceea țioase și să atingă viteze mai ridicate decât cele convenționale. Tehnologia
ce ar reprezenta un nou record.
Testul fost realizat într-un tub cu folosită la funcționarea trenurilor cu levitație magnetică este cu mult supe-
vid redus, lung de doar 2 km. rioară celei utilizate în cazul vehiculelor feroviare obișnuite, deoarece este
eliminată forța de frecare dintre roți și șinele de
cale ferată.
Sistemele de trenuri Maglev se bazează pe
câmpul magnetic. În loc să folosească combus-
tibil, trenul este propulsat de câmpul magnetic
creat de bobinele parcurse de curent. Acestea res-
ping magneții aflați în partea de jos a vagoanelor,
făcând trenul să leviteze la o distanță de 1-10 cm.
Odată ce trenul este suspendat, bobinele creează
un sistem de câmpuri magnetice ce trag și împing
trenul pe șinele de ghidare. Curentul electric apli-
cat bobinelor alternează ca sens pentru a schimba

