Page 67 - geografie-viii-l
P. 67

65


           În anul 1918 devine capitala României.                                   Aplicații
           Aspectul construcțiilor de la sfârșitul secolului al XIX-lea și prima parte
        a secolului al XX-lea, după model parizian, a făcut ca orașul să fie denumit   1.  Pe  baza  cunoștințelor  de  până  acum,
        „micul Paris”.                                                        precizați 3–4 caracteristici naturale ale ora-
           În perioada contemporană (după 1950), orașul s-a extins prin constru-  șului București.
        irea unor cartiere noi (Drumul Taberei, Titan, Mililtari, Berceni, Colentina   2. Utilizând harta Câmpiei Române, sta-
        etc.), dezvoltarea teritorială fiind realizată și prin uniformizarea construc-  biliți: distanțele dintre București și 3 orașe cu
        țiilor din aceste cartiere (blocuri). În secolul al XXI-lea (după anul 2000) au   peste 100 000 loc. dintre cele mai apropiate,
        apărut cartiere cu un aspect nou și locuințe de dimensiuni mici.      apoi distanța București–Constanța.
                                                                                3. Realizați un grafic cu evoluția populației
        Economie  Deși  nu  are  resurse  importante  în  apropiere,  concentrează  o   orașului între 1859 și 2024.
        mare parte din producția industrială a țării. Infrastructura orașului (cana-  4. Utilizând harta zonelor funcționale ale
        lizare, alimentare cu apă, energie electrică, drumuri, mijloace de transport)   orașului București (Fig. 1), precizați:
        are caracteristici de un nivel satisfăcător. Este cel mai important centru de   • cartierele noi și localizarea acestora;
                                                                                     OTOPENI
        servicii, în ultimele două decenii dezvoltându-se foarte mult domeniul IT.  • forma rețelei principale de străzi;
                                                              MOGO{OAIA
                                                                                • localitățile învecinate.
        Funcții urbane Principalele funcții ale orașului sunt: politică, administra-
                                                                     OTOPENI
        tivă, comercială, culturală, universitară, rezidențială (de locuit), turistică și   Tabelul 1. Evoluția numerică a populației
                                              MOGO{OAIA
        de transport (cu două aeroporturi și nod de circulație rutieră și feroviară). În   orașului București
                                                        CHITILA
        ultimele două decenii au apărut în jurul orașului, spre toate direcțiile, mari        VOLUNTARI
                                                                         Bucure[tii
                                                 OTOPENI
        spații comerciale și depozite. Aceste activități conferă orașului funcția geo- Noi  Anul Avia]iei  Populația (loc.)
                          MOGO{OAIA
        grafică de oraș polarizator al teritoriului țării.                       1859            121 000  Tei
                                        CHITILA
           Este traversat de Dâmbovița și are construcții noi, monumentale (1., 2.).   1910  Floreasca  Colentina
                                                                         Giule[ti VOLUNTARI
                                                                                                 369 428
                                                         CHIAJNA
                                                         Bucure[tii
                                                           Noi
                                   OTOPENI
        Orașul  este  organizat  administrativ  în  6  sectoare,  fiecare  cu  o  populație   1930  Obor  639 040         Fig. 5 Bucure[ti – imagine din perioada inter-
                                                                    Avia]iei
           MOGO{OAIA
        echivalentă unui oraș foarte mare.                                                                                belic\
                                                                                                    Pantelimon
                    CHITILA                                            Militari  Colentina 1948  Tei  1 041 807
                                                          VOLUNTARI
                                     Bucure[tii          Giule[ti       Drumul   Cotroceni
                                         CHIAJNA
                                                                      Floreasca
                                       Noi
                                                                        Taberei Obor
        Zone funcționale Zonele funcționale actuale sunt redate pe  harta de mai jos.  1966  Vitan  1 360 684  Fig. 5 Bucure[ti – imagine din perioada inter-
                                                                                                   Titan
                                                Avia]iei
           Orașul s-a dezvoltat foarte mult în lungul unor axe de transport (spre                         belic\
      CHITILA                                                        Tei    Rahova  1977 Pantelimon  1 807 239
                                                         Colentina
                                                       Militari
                                           VOLUNTARI
        toate direcțiile), prelungindu-se funcțional în alte județe (Fig. 1). Cotroceni  Ferentari  V\c\re[ti
                                     Giule[ti
                       Bucure[tii
                     CHIAJNA
                                                   Floreasca
                                                        Drumul
                        Noi
           De București sunt legate direct funcțional și spațial orașele din județul   1982     1 979 076
                                                        Obor
                                                        Taberei
                                                                                   Titan Fig. 5 Bucure[ti – imagine din perioada inter-
                                  Avia]iei
                                                                                         Berceni
                                                                                                     POPE{TI
        Ilfov (Bragadiru, Măgurele, Popești-Leordeni, Voluntari, Buftea, Otopeni).  Vitan  1997  belic\  2 027 521 LEORDENI
                                                      Tei
                                   Militari  Colentina      Rahova Pantelimon
                                             Cotroceni
       CHIAJNA         Giule[ti     Floreasca                      Ferentari  V\c\re[ti  2015   2 110 752
                                    Drumul
        Aspectul edilitar Orașul cuprinde, îndeosebi în partea centrală, construc-
                                         Obor
                                    Taberei
                                                            BRAGADIRU
                                                               Titan
                                                                        Fig. 5 Bucure[ti – imagine din perioada inter-
                                                         Vitan
                                                                         Berceni
        ții vechi și moderne, cu o importanță deosebită: Ateneul Român (2., p. 64),   2024 POPE{TI  2 133 306
                                                                        belic\
                                                                                     LEORDENI
                                                 Pantelimon
                                        Rahova
                                                                        M|GURELE
        muzee, Palatul Parlamentului, Opera Română, Universitatea (1., p. 64), con-
                    Militari
                              Cotroceni
                                                        V\c\re[ti
                     Drumul
        strucții monumentale etc.              Ferentari                              JILAVA          0            8 km
                     Taberei
                                                Titan
                                          Vitan BRAGADIRU  Berceni  POPE{TI
                                                                  LEORDENI
                          Rahova                       M|GURELE
                                                          zona central\
                                         V\c\re[ti                        zone reziden]iale   localit\]i exterioare  drumuri
                             OTOPENI Ferentari
                                                          cu construc]ii vechi JILAVA  0           8 km
             MOGO{OAIA  BRAGADIRU                                         zone [i platforme industriale  lacuri  [i str\zi principale
                                      Berceni      POPE{TI  areale cu blocuri                                c\i ferate
                                                   LEORDENI  (cartiere noi)  zone verzi       zone comerciale noi
                                    M|GURELE zona central\   zone reziden]iale                                            Fig. 6 Bucure[ti – imagine contemporan\
         CHITILA                          cu construc]ii vechiA   0           localit\]i exterioare  drumuri
                                                  JILAV
                                                                               8 km
          BRAGADIRU  Bucure[tii    VOLUNTARI              zone [i platforme industriale  lacuri  [i str\zi principale
                      Noi                 areale cu blocuri               Lacul       M                                   DOC 1   Constan]a – specificul urban
                            Avia]iei      (cartiere noi)  zone verzi      Siutghiol zone comerciale noi  c\i ferate  zone rezidențiale
                                                                                Mamaia
                     M|GURELE     Colentina  Tei                                        a                zonă comericală și administrativă  Imaginea portului [i planul ora[ului
                      zona central\
                                                                                                          Fig. 6 Bucure[ti – imagine contemporan\
         CHIAJNA     Giule[ti  Floreasca  zone reziden]iale  localit\]i exterioare  drumuri              zone industriale și de depozitare
                      cu construc]ii vechi  Obor JILAVA zone [i platforme industriale  Fig. 5 Bucure[ti – imagine din perioada inter-  Lacul   1. Palatul Parlamentului zona portuară Constanța  sugereazã legãtura foarte strânsã, în cazul
                                                    0
                                                                8 km
                                                                         [i str\zi principale
                                                          lacuri
                      areale cu blocuri                belic\ Lacul          Tomis   T\b\c\riei  r     zone verzi DOC 1  Constan]a – specificul urban
                                                                                                                           ora[ului Constan]a, între aspecte exte-
                                        Pantelimon
                   Militari  (cartiere noi)  zone verzi   Siutghiol  Mamaia  M  c\i ferate  zone rezidențiale
                                                          zone comerciale noi
                                                                             Nord
                          Cotroceni
                    Drumul                                                                 e           rada portului       rioare [i func]iile economice. Activitã]ile
                                                                                         zonă comericală și administrativă
                                                                                                             Imaginea portului [i planul ora[ului
        zona central\   Taberei  zone reziden]iale  Vitan  Titan  localit\]i exterioare  drumuri   a  Fig. 6 Bucure[ti – imagine contemporan\
                                                                                                       artere urbane principale
        cu construc]ii vechi                                                             zone industriale și de depozitare    limita perimetrului construit  portuare sunt, în cazul ora[ului Constan]a,
                        zone [i platforme industriale
                       Rahova               lacuri        [i str\zi principale         zona portuară Constanța  sugereazã legãtura foarte strânsã, în cazul
                                                                                             a
                                                                Lacul
                                                                                                                           semnificative, fiind între]inute de o infra-
        areale cu blocuri   Ferentari  V\c\re[ti  Lacul   M  Tomis   T\b\c\riei  r     DOC 1  Constan]a – specificul urban
                                                                                                       căi ferate
                                                                                                          ora[ului Constan]a, între aspecte exte-
                                                                                       zone verzi
        (cartiere noi)  zone verzi    Siutghiol  zone comerciale noi  c\i ferate  zone rezidențiale  Tomis                 structurã corespunzãtoare (docuri, dane,
                                Berceni  POPE{TI Mamaia     Nord            Anadalchioi  rada portului  alte spații  rioare [i func]iile economice. Activitã]ile
                                                                           e
                                        LEORDENI                     zonă comericală și administrativă I−III  Imaginea portului [i planul ora[ului  chei, macarale, depozite). Forma [i dez-
                                                                                       artere urbane principale
                                                                     zone industriale și de depozitare  N  portuare sunt, în cazul ora[ului Constan]a,
                                                    a                   Fig. 6 Bucure[ti – imagine contemporan\  limita administrativă a orașului
                                                                      3
                                                                                       sugereazã legãtura foarte strânsã, în cazul
                                                                                                          semnificative, fiind între]inute de o infra-
           BRAGADIRU                         Lacul    r            zona portuară Constanța  Centru  limita perimetrului construit  Zone industriale și de depozitare:  voltarea ora[ului [i-au avut originea în
                                                                            a
                                                                                       căi ferate
                                                                                       ora[ului Constan]a, între aspecte exte-
                        Lacul      M     Tomis   T\b\c\riei        zone verzi  DOC 1 Coiciu  Constan]a – specificul urban  1. Zona industrială Palas  portul antic; de aici porneau drumurile pe
                                                                                          Peninsula
                                                                                                          structurã corespunzãtoare (docuri, dane,
                                                                   rada portului
                   M|GURELE Siutghiol  Mamaia  Nord  zone rezidențiale Anadalchioi  Tomis   alte spații   e  2. Zonă de depozite produse   uscat care au imprimat forma re]elei de
                                                                                       rioare [i func]iile economice. Activitã]ile
                                                                 I−III
                                                                           Imaginea portului [i planul ora[ului
                                                       e
                             JILAVA  a   0        8 km    zonă comericală și administrativă artere urbane principale  limita administrativă a orașului  petroliere chei, macarale, depozite). Forma [i dez-
                                                                                       portuare sunt, în cazul ora[ului Constan]a,
                                                      zone industriale și de depozitare  Centru sugereazã legãtura foarte strânsã, în cazul 3.  Zonă de depozite și industrie  strãzi, iar mai târziu forma ora[ului.
                                                      3
                                                                                   SN
                                                                            2
                                                                                                 a
                              Lacul
                                                                               N
                                                                                       semnificative, fiind între]inute de o infra-
          Fig. 1 Orașul București: cartiere, orașe înconjurătoare,  zona portuară Constanța  1    limita perimetrului construit  Zone industriale și de depozitare:  locală voltarea ora[ului [i-au avut originea în
                                                         a
                                       r
                                                                   căi ferate ora[ului Constan]a, între aspecte exte-
          zona central\
                                                           Coiciu
                     zone reziden]iale
                                                                                                          portul antic; de aici porneau drumurile pe
                              T\b\c\riei
                                                                                        Zona industrială Palas
                          Tomis
                                              drumuri
                                   localit\]i exterioare
                                                                                       2. Râul Dâmbovița
          cu construc]ii vechi zone urbane și căi de comunicație  Tomis   zone verzi  Peninsula  e  1. structurã corespunzãtoare (docuri, dane,
                          Nord
                                              [i str\zi principale
                                                                                                 g
                                                                                                    SN Șantier naval
                                                                                       2.
                                                                                        Zonă de depozite produse
                     zone [i platforme industriale
                                                                                                                                    ACTIVIT|}I
                                                                        Viile Noi
          areale cu blocuri        lacuri  Anadalchioi  I−III  rada portului  alte spații  rioare [i func]iile economice. Activitã]ile  uscat care au imprimat forma re]elei de
                                         e
                                                                                       petroliere
          (cartiere noi)  zone verzi  zone comerciale noi  c\i ferate  artere urbane principale  limita administrativă a orașului  chei, macarale, depozite). Forma [i dez-
                                                                        portuare sunt, în cazul ora[ului Constan]a,
                                  3                                                              r        strãzi, iar mai târziu forma ora[ului.
                                                                                        Zonă de depozite și industrie
                                                       Fig. 6 Bucure[ti – imagine contemporan\
                                                Centru    limita perimetrului  2construit  SN  a  3.  voltarea ora[ului [i-au avut originea în  1. Explica]i reparti]ia principalelor zone
                                                                   Zone industriale și de depozitare:
                                                           N
                                          a
                                                                         km 5
                                                                                        locală
                                       Coiciu    1  căi ferate          semnificative, fiind între]inute de o infra-
                                                                   1.
                                                                    Zona industrială Palas
                                                       DOC 1
                                                                        structurã corespunzãtoare (docuri, dane,
                     Lacul   M                        Peninsula  Constan]a – specificul urban  portul antic; de aici porneau drumurile pe  func]ionale ale ora[ului Bucure[ti, utilizând
                                                                                                 \
                     Siutghiol  Tomis    zone rezidențiale  e                    g
                         Mamaia
                         Anadalchioi       zonă comericală și administrativă alte spații   2.  Zonă de depozite produse   SN Șantier naval  fig. 4.
                                                                                       uscat care au imprimat forma re]elei de
                               I−III                    Viile Noi       chei, macarale, depozite). Forma [i dez-    ACTIVIT|}I
                                                         Imaginea portului [i planul ora[ului
                                           zone industriale și de depozitare limita administrativă a orașului  petroliere
                               a
                   3      Lacul   r Centru  zona portuară Constanța  sugereazã legãtura foarte strânsã, în cazul  r  strãzi, iar mai târziu forma ora[ului.  2. Urm\ri]i planul ora[ului Constan]a [i
                                                                        voltarea ora[ului [i-au avut originea în
                                               SN
                                                             a
                                                         0
                                                              1 km
                                                       ora[ului Constan]a, între aspecte exte-
                                            N
                       Tomis  T\b\c\riei  1  2  zone verzi  Zone industriale și de depozitare: 3.  Zonă de depozite și industrie  1. Explica]i reparti]ia principalelor zone
                       NordCoiciu        rada portului   km 5                                                             identifica]i principalele elemente reprezen-
                                                       rioare [i func]iile economice. Activitã]ile
                                 e     Peninsula    1. Zona industrială Palas  locală portul antic; de aici porneau drumurile pe  func]ionale ale ora[ului Bucure[ti, utilizând
                                                        Fig. 7 Zonele func]ionale ale ora[ului Constan]a
                                         artere urbane principale  portuare sunt, în cazul ora[ului Constan]a,  \         tate.
                                                             g
                                             e
                                                                                                ACTIVIT|}I
                                    Viile Noi    limita perimetrului construit  2. Zonă de depozite produse  SN Șantier naval uscat care au imprimat forma re]elei de  fig. 4.
                                  a
                                         căi ferate  petroliere semnificative, fiind între]inute de o infra-
                                                       structurã corespunzãtoare (docuri, dane,
                      Anadalchioi 2  Tomis   SN  alte spații   a  3.  Zonă de depozite și industrie  strãzi, iar mai târziu forma ora[ului.  2. Urm\ri]i planul ora[ului Constan]a [i  43
                                                             r
                                              1 km
               1          I−III      km 5  0   limita administrativă a orașului  chei, macarale, depozite). Forma [i dez-  1. Explica]i reparti]ia principalelor zone
                  3                 N                locală                                               identifica]i principalele elemente reprezen-
                            Centru       Zone industriale și de depozitare:  voltarea ora[ului [i-au avut originea în  func]ionale ale ora[ului Bucure[ti, utilizând
                      Coiciu           Fig. 7 Zonele func]ionale ale ora[ului Constan]a                   tate.
                                                              \
                                                       portul antic; de aici porneau drumurile pe
                                              g
                                                                                      fig. 4.
                     Viile Noi  Peninsula  e  1. Zona industrială Palas  SN Șantier naval  ACTIVIT|}I
                                         2. Zonă de depozite produse   uscat care au imprimat forma re]elei de
                                         petroliere  r  strãzi, iar mai târziu forma ora[ului.  2. Urm\ri]i planul ora[ului Constan]a [i
               1     0    2  1 km SN  a  3.  Zonă de depozite și industrie  1. Explica]i reparti]ia principalelor zone                 43
                      km 5                locală                                      identifica]i principalele elemente reprezen-
                    Viile Noi        g  SN Șantier naval  \   ACTIVIT|}I  func]ionale ale ora[ului Bucure[ti, utilizând
                    Fig. 7 Zonele func]ionale ale ora[ului Constan]a
                                                                                      tate.
                                                                        fig. 4.
                                                         1. Explica]i reparti]ia principalelor zone
                                      r
                    km 5
                                                                          2. Urm\ri]i planul ora[ului Constan]a [i
                                                       func]ionale ale ora[ului Bucure[ti, utilizând               43
      0     1 km
                                      \
                                                       fig. 4.          identifica]i principalele elemente reprezen-
                                                         2. Urm\ri]i planul ora[ului Constan]a [i
     Fig. 7 Zonele func]ionale ale ora[ului Constan]a  identifica]i principalele elemente reprezen-
                                                                        tate.
             1 km
         0
        Fig. 7 Zonele func]ionale ale ora[ului Constan]a  tate.
                                                                            43                       43
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72