Page 71 - geografie-viii-l
P. 71

OTOPENI
            MOGO{OAIA
                                       OTOPENI
               MOGO{OAIA
     CHITILA
                         Bucure[tii
                           Noi
                                     Avia]iei
         CHITILA
                                               Colentina
                                                VOLUNTARI
                           Bucure[tii
                         Giule[ti
       CHIAJNA
                            Noi
                                       Floreasca
                                              Obor
                                      Avia]iei
                                                                               Fig. 5 Bucure[ti – imagine din perioada inter-
                                                           Tei
                                                                               belic\
                                               Colentina
                                                       Pantelimon
                          Giule[ti
          CHIAJNA
                                        Floreasca
                                 Cotroceni
                       Drumul
                       Taberei
                                                     Titan
                                                                             belic\
                                              Vitan
                                                      Pantelimon
                        Militari
                                  Cotroceni
                         Drumul Rahova
                                              V\c\re[ti
                         Taberei
                                                     Titan
                                              Vitan
                             Rahova
                                                        POPE{TI
                                              V\c\re[ti
                                                        LEORDENI
                                     Ferentari
                                           Berceni
                                                        LEORDENI
          BRAGADIRU
             BRAGADIRU
                       M|GURELE
                                      JILAVA
                                                         0
                         M|GURELE
                                       JILAVA
                                                        0
        zona central\   Militari zone reziden]iale Ferentari  Berceni Obor VOLUNTARI POPE{TI Tei  drumuri  8 km 8 km  Fig. 5 Bucure[ti – imagine din perioada inter-
                                                localit\]i exterioare
        cu construc]ii vechi
                                                                 [i str\zi principale
           zona central\   zone [i platforme industriale  localit\]i exterioare  drumuri
                            zone reziden]iale
                                                lacuri
        areale cu blocuri                                      [i str\zi principale                           69
           cu construc]ii vechi
                            zone [i platforme industriale
                                                zone comerciale noi
        (cartiere noi)    zone verzi            lacuri           c\i ferate
           areale cu blocuri
           (cartiere noi)   zone verzi          zone comerciale noi  c\i ferate  Fig. 6 Bucure[ti – imagine contemporan\
        STUDIU DE CAZ Caracterizarea unor orașe mari. Constanța.
                                                                             Fig. 6 Bucure[ti – imagine contemporan\
                          Lacul       M                                         DOC 1   Constan]a – specificul urban
                            Lacul
                          Siutghiol  Mamaia  M            zone rezidențiale  DOC 1   Constan]a – specificul urban
                                                            zonă comericală și administrativă
                            Siutghiol  Mamaia            zone rezidențiale
                                         a                 zonă comericală și administrativă  Imaginea portului [i planul ora[ului
                                          a                 zone industriale și de depozitare  Imaginea portului [i planul ora[ului
                                                           zone industriale și de depozitare  sugereazã legãtura foarte strânsã, în cazul
                                                          zona portuară Constanța
                                 Lacul     r             zona portuară Constanța  sugereazã legãtura foarte strânsã, în cazul
                                  Lacul
                                                                                ora[ului Constan]a, între aspecte exte-
                                                          zone verzi
                            Tomis   T\b\c\riei  r        zone verzi          ora[ului Constan]a, între aspecte exte-
                                  T\b\c\riei
                              Tomis
                            Nord Nord                     rada portului         rioare [i func]iile economice. Activitã]ile
                                             e
                                             e           rada portului       rioare [i func]iile economice. Activitã]ile
                                                          artere urbane principale
                                                         artere urbane principale  portuare sunt, în cazul ora[ului Constan]a,
                                                                                portuare sunt, în cazul ora[ului Constan]a,
                                                            limita perimetrului construit
                                                           limita perimetrului construit
                                                                                semnificative, fiind între]inute de o infra-
                                              a
                                               a
                                                         căi ferate          semnificative, fiind între]inute de o infra-
                                                          căi ferate
                                                                                structurã corespunzãtoare (docuri, dane,
                             Anadalchioi Tomis
                                                          alte spații
                           Anadalchioi  Tomis            alte spații         structurã corespunzãtoare (docuri, dane,
                                   I−III
                                  I−III                  limita administrativă a orașului  chei, macarale, depozite). Forma [i dez-
                                                                                chei, macarale, depozite). Forma [i dez-
                                                          limita administrativă a orașului
                     3  3            Centru      N N     Zone industriale și de depozitare:  voltarea ora[ului [i-au avut originea în
                            Coiciu  Centru                Zone industriale și de depozitare:  voltarea ora[ului [i-au avut originea în
                           Coiciu           Peninsula    1.  Zona industrială Palas  portul antic; de aici porneau drumurile pe
                                           Peninsula  e   1.  Zona industrială Palas  portul antic; de aici porneau drumurile pe
                                                         2.  Zonă de depozite produse   uscat care au imprimat forma re]elei de
                                                           Zonă de depozite produse
                                                          2.
                                                                                uscat care au imprimat forma re]elei de
                                                  e
                                                         petroliere          strãzi, iar mai târziu forma ora[ului.
                                                                                      1. Portul Constanța
                                                          Zonă de depozite și industrie
                              2     SN             a     3.  petroliere         strãzi, iar mai târziu forma ora[ului.
                  1         2      SN              a      3.  locală
                                                           Zonă de depozite și industrie
                1                                  g       locală
                         Viile Noi                 g  SN Șantier naval                  ACTIVIT|}I
                       Viile Noi                   r   SN Șantier naval                    ACTIVIT|}I
                                                                                1. Explica]i reparti]ia principalelor zone
                          km 5                      r
                                                                             func]ionale ale ora[ului Bucure[ti, utilizând
                                                                                   1. Explica]i reparti]ia principalelor zone
                                                    \
                        km 5
                                                                             fig. 4.
                                                                               func]ionale ale ora[ului Bucure[ti, utilizând
                                                    \
                                                                                2. Urm\ri]i planul ora[ului Constan]a [i
         0     1 km                                                            fig. 4.
                                                                             identifica]i principalele elemente reprezen-
                                                                                   2. Urm\ri]i planul ora[ului Constan]a [i
            Fig. 1 Zonele funcționale ale orașului Constanța
      0    Fig. 7 Zonele func]ionale ale ora[ului Constan]a                  tate.
            1 km
                                                                               identifica]i principalele elemente reprezen-
     Fig. 7 Zonele func]ionale ale ora[ului Constan]a                          tate.                       43
           Poziția geografică. Orașul este situat în partea de sud-est a țării și în par-                       43
        tea de est a Podișului Dobrogei. Cuprinde și stațiunea Mamaia.
           Localizarea. Are deschidere largă spre Marea Neagră (2.). Este legat de
        București, distanța fiind parcursă (cu trenul sau pe autostrada A2) în 2,5 –     2. Țărmul Mării Negre
        3 ore.
           Caracteristici naturale. Ca relief, Constanța aparține Podișului Dobrogei
        și litoralului Mării Negre. Clima are influențe pontice. Hidrografia cuprinde
        partea litorală a Mării Negre și lacul Siutghiol. În regim natural, a existat o
        vegetație de stepă.
           Evoluția istorică și demografică. Are o vechime de peste 2 500 de ani (To-
        mis a fost inițial colonie grecească, apoi oraș roman și colonie bizantină).
        Orașul s-a dezvoltat inițial în zona denumită Peninsulă (3.), apoi s-a extins
        spre vest, sud și nord, înglobând succesiv așezări rurale, care au devenit car-
        tiere. În secolul al XIX-lea (1878) a reintrat în componența României. Prin-
        cipalele populații sunt cele de români, tătari, turci, greci și armeni. În seco-
        lul al XX-lea s-a extins foarte mult prin cartiere noi și diferite construcții.
        Împreună cu aria periurbană a litoralului (de la Năvodari la Mangalia) are   3. Centrul istoric (Peninsula)
        aproape 500 000 de locuitori.
           Elemente economice. Constanța se remarcă îndeosebi prin întreprinde-
        rea de construcții navale (șantierul naval) și portul Constanța Sud - Agigea.
        Există și alte ramuri, cum ar fi: termoenergie, industrie alimentară etc. În
        apropiere (la Midia – Năvodari) se află rafinăria Petromidia.
           Funcții urbane. Principalele funcții sunt: funcția portuară (1.), industri-
        ală, rezidențială, turistică (îndeosebi prin stațiunea Mamaia), de transport,
        administrativă (ca reședință a județului Constanța) și oraș de convergență
        a Dobrogei. Este cel mai important port al Mării Negre. În apropiere se află
        aeroportul „M. Kogălniceanu”. Zonele funcționale și cartierele sunt redate
        mai sus (Fig. 1).
           Aspect edilitar. Orașul cuprinde bulevarde largi și o rețea de străzi predo-
        minant geometrizate. Peninsula (centru istoric) reprezintă o atracție turis-
        tică; în apropierea acesteia se află zona administrativă.               4. Imagine din Portul turistic Tomis
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76