Page 93 - istoria-comunismului-xii
P. 93
ECONOMIA CAPITOLUL VII 91
RECAPITULARE (AUTO)EVALUARE
[1] Elaborează un text de aproximativ o pagină în I. Alege varianta corectă de răspuns:
care să utilizezi termenii: colectivizare, chiaburi,
cote obligatorii, sistematizare, industrializare forțată, 1. Folosirea intensă a mijloacelor violente în cadrul co-
urbanizare, raționalizare alimentară, comerț paralel. lectivizării a avut loc în perioada:
a) 1953–1956; b) 1949–1953; c) 1957–1962.
[2] Pe baza cunoștințelor dobândite și a surselor 2. Societățile mixte româno-sovietice s-au numit:
a) CAP; b) Sovrom-uri; c) GAC.
online descrie trei răscoale ale țăranilor față
de colectivizare și trei acțiuni represive la care au 3. Naționalizarea locuințelor a avut loc în:
fost supuși țăranii. a) 1950; b) 1948; c) 1962.
4. În 1974 a fost adoptată de către Ceaușescu:
Vizionează filmul documentar „Memorialul du- a) Legea ilicitului; b) Reforma monetară; c) Legea
[3] rerii: Colectivizarea în Vrancea (episod 18)”. Re- sistematizării.
zolvă următoarele cerințe: 5. Clauza națiunii celei mai favorizate se referă la:
a) Numește acuzațiile aduse țăranilor de către pro- a) împrumuturi cu dobânzi avantajoase; b) dezvol-
paganda comunistă. tarea agriculturii; c) plata datoriei externe.
b) Menționează metode de teroare folosite pentru 30 p (5 x 6 p)
arestarea țăranilor. Descrie-le, pornind de la măr- II. Răspunde la următoarele cerințe:
turiile acestora.
c) Ce sentimente îți induc aceste mărturii? Enume- „Se poate vorbi, așadar, de o represiune totală, care,
ră trei trăsături ale psihologiei țăranilor români prin caracterul său demonstrativ, a dorit să minimali-
din acea perioadă. zeze riscul unor eventuale defecțiuni interne care ar fi
pus în primejdie autoritatea Partidului Comunist. Prin
Vizitează Memorialul Sighet! intensitate și eficiență, represiunea totală și-ar putea
https://turmemorialsighet.ro/5-rezistenta-rascoale/ găsi un analog doar în anii terorii staliniste din Uniunea
Sovietică. La fel ca acolo, în anii 1937–1938, în România
erau vânați toți virtualii opozanți, țăranii nemulțumiți
de nivelul de trai, îngrijorați de spectrul înfometării,
dornici să părăsească chingile GAC-ului, sau prea pu-
țin grăbiți în a semna cererea de adeziune.” (O. Roske,
„Colectivizarea agriculturii. Represiunea totală”)
1. Menționează, din sursă, caracterul represiunii. 4 p
2. Precizează două consecințe ale represiunii. 4 p
3. Scrie o relație cauză-efect între două informații se-
lectate din sursă. 7 p
4. Susține cu două informații din sursă un punct de vedere
despre consecințele represiunii. 4+(2 x 3) p = 10 p
5. Argumentează, printr-un fapt istoric relevant, că repre-
siunea în colectivizare s-a bazat pe modelul sovietic. 5 p
30 p
III. Scrie un eseu de două pagini cu titlul
„Satul și orașul între 1945–1989”, având
„Lipsa de respect a lui Ceaușescu pentru moș- în vedere:
[4] tenirea arhitectonică a României a fost adusă la 1. menționarea unei practici politice prin care s-a
cunoștința opiniei publice occidentale prin materiale desființat proprietatea privată în agricultură și o
care s-au strecurat peste hotare la începutul anilor consecință a acesteia; 2 x 3 p = 6 p
‘80. Acestea evocau ștergerea de pe fața pământului 2. precizarea unei trăsături și a trei consecințe ale
a centrului Bucureștiului pentru a face loc unui nou sistematizării; 2+ (2 x 3) p = 8 p
complex administrativ de proporții ciclopice. Piesa 3. prezentarea unei caracteristici a raționalizării
de bază a acestui proiect era un palat prezidențial alimentare din anii 1980. 5 p
al cărui nume inițial «Casa Poporului» a căpătat re- 4. formularea unui punct de vedere despre crizele
zonanțe orwelliene, dat fiind că 40 000 de cetățeni economiei planificate sub Ceaușescu. 5 p
nefericiți au fost dați afară cu forța din casele lor 30 p
pentru a face loc construcției.” (Mihai Bărbulescu
ș.a., Istoria României). Structura eseului (6 p): 2 p pentru utilizarea limbajului
l Pe baza sursei, scrie un eseu de aproximativ o pa- istoric adecvat, 1 p pentru structurarea eseului – in-
gină în care să explici consecințele sistematizării troducere, cuprins, concluzie, 2 p pentru respectarea
asupra Bucureștiului, menționând cel puțin cinci succesiunii cronologice a faptelor istorice, 1 p pentru
monumente istorice care au fost demolate. Atașea- respectarea limitei de spațiu).
ză fotografii ale acestor monumente și folosește, la
sfârșit, în clasă, metoda „turul galeriei” sau „cubul”. Se acordă 10 p din oficiu. Total 100 p

