Page 96 - istoria-comunismului-xii
P. 96

94 CAPITOLUL VIII    SOCIETATEA


           REPERE CRONOLOGICE             2. Culte și practici religioase

       1948 19 iulie Denunțarea Concorda-  Persecuțiile religioase în timpul regimului Gheorghiu-Dej
       tului cu Vaticanul, Decretul nr. 151;   „Noua ordine socială” a cuprins și sfera cultelor religioase, o primă măsu-
       3 august Decretul-lege nr. 175: toate   ră constând în numirea preotului Constantin Burducea, președintele Uniunii
       școlile  confesionale  și  particulare
       deveneau școli de stat, Decretul nr.   Preoților Democrați, la conducerea Ministerului Cultelor. Trecutul controver-
       176: statul naționaliza bunurile bise-  sat (legionar) nu l-a împiedicat să anunțe măsuri pentru „desfascizarea” preo-
       ricilor, congregațiilor etc.; 4 august   țimii și „democratizarea” instituțiilor de învățământ teologic. Legile epurării
       reorganizarea  Cultelor  religioase,   s-au îndreptat și împotriva clerului, înființându-se comitete de verificare a
       Decretul nr. 177; 1 octombrie Sinodul   instituțiilor ecleziastice. Primii vizați au fost preoții, teologii și studenții sus-
       clericilor greco-catolici aderă la BOR   pectați că erau membri sau simpatizanți ai Mișcării Legionare. Circa o sută
       („unirea”); 1 decembrie Decretul nr.
       358: desființarea BGC              de preoți (ortodocși, greco-catolici, luterani) au fost arestați în 1945 și închiși
       1950 28–30 iunie judecarea Lotului   în lagărul de la Caracal. Acuzația de legionarism, deși nu a putut fi dovedită
       Nunțiaturii Apostolice din București   în foarte multe cazuri, a fost folosită pentru arestarea preoților. Arestările și
       („spionaj  în  favoarea  Vaticanului”,   anchetele au continuat și în anii următori, determinând, potrivit dicționa-
       „uneltire  contra  regimului  de  de-  rului Biserica întemnițată, România, 1944–1989, reținerea a peste 1 600 de
       mocrație  populară”),  expulzarea   clerici din diverse culte, implicați fie politic, înainte de 1945, fie în sprijinirea
       personalului Nunțiaturii din România
                                          grupurilor de rezistență armată sau în protestele contra colectivizării etc.
       Decretul nr. 177/                  Cultele religioase în timpul regimului Ceaușescu
       4 august 1948                        La mijlocul anilor 1960, ideologia oficială, știința și religia coabitau, dato-
         Prelua  formulările  din  legislația   rită evoluțiilor politice din interiorul sistemului și capacității bisericilor de a
         sovietică. Statul garanta formal „li-  se adapta. Capitalul simbolic al BOR a fost folosit ca strategie de legitimare,
         bertatea conștiinței” și „libertatea   între 1960–1977 fiind restaurate și redate serviciului religios 79 de biserici.
         religioasă”, cu condiția respectă-  Mănăstirile au fost redeschise și revalorizate prin includerea în circuitele
         rii Constituției, securității, ordinii   turistice folosite de regim pentru educația patriotică a populației.
         publice și a bunelor moravuri (art.
         6),  prelua  în  totalitate  controlul   Secția Propagandă și Agitație, școlile de cadre, presa, editurile, radioul
         asupra problemelor ecleziastice.   și televiziunea au fost mobilizate pentru a răspândi „cunoașterea obiectivă
                                          asupra lumii”, pentru a înlătura nevoia de miracol din mințile oamenilor.
         Școlile confesionale au fost des-  Astfel, din 1986–1987, la liceele pedagogice și sanitare devenea obligatorie
         ființate  și  trecute  în  patrimoniul
         statului.                        Educația materialist-științifică și umanist-revoluționară. Sistematizarea cen-
                                          trului Bucureștiului și construirea „Casei Poporului” au dus la demolarea a
         Laicizarea și naționalizarea școlilor   peste 20 de biserici, unele dintre ele monumente istorice. Din cauza protes-
         confesionale, înlăturarea biserici-  telor internaționale, unele biserici nu au fost demolate, dar au fost ascunse
         lor din viața comunităților de cre-
         dincioși;  scoaterea  icoanelor  din   în spatele blocurilor.
         școli și înlocuirea lor cu portrete
         ale liderilor comuniști.
                                           „Patriarhul Roșu”
                                           După  moartea  pa-
        Cultele neoprotestante
                                           triarhului   Nicodim
        În anii 1970–1980, presiunea asu-  Munteanu  în  1948,
        pra cultelor religioase a crescut,   la conducerea BOR a
        fiind supuse unui proces constant
        de decredibilizare, mai ales după   fost  numit  Justinian
        ce în 1977 unii lideri și credincioși   Marina,  apropiat  de
        s-au solidarizat cu Mișcarea pen-  cercurile  puterii  co-
        tru drepturile omului. Ceaușescu   muniste. În perioada
        solicita  în  1986  o  implicare  mai   preoției  la  Râmnicu
        activă a BOR pentru neutralizarea   Vâlcea  l-a  adăpostit
        „sectelor”, care ar fi amenințat or-  pe   Gheorghiu-Dej,
        dinea socială.                     după ce a evadat din
        Vizitele  unor  pastori  străini  în
        România  au  fost  interzise.  Ne-  lagărul  de  la  Târgu
        respectarea  drepturilor  religioa-  Jiu (august 1944). Re-
        se a dus la tensionarea relațiilor   gimul comunist a mi-
        româno-americane  și  la  presiuni   zat pe subordonarea
        exercitate  de  Senatul  SUA,  care   deplină a BOR, odată
        lega  prelungirea  Clauzei  națiunii   cu  numirea  patriar-  Al. Moghioroș, I. Chișinevschi, P. Groza, Gheorghiu-Dej,
        celei mai favorizate de relaxarea   hului  Justinian  Mari-  Gh. Apostol, Justinian Marina, în tribuna oficială de
        politicilor  interne.  Cultele  neo-                    pe stadionul „23 August”, București, la deschiderea
        protestante au fost supuse la ata-  na,  cel  mai  longeviv  Festivalului Mondial al Tineretului, 2 august 1953.
                                                                Sursa: FOCR, Cota: 50 (52)/1953.
        curi constante, intimidări și tăierea   patriarh  în  funcție
        legăturilor externe, iar Securitatea   (1948–1977). Acesta a militat pentru „revenirea” la ortodoxie a credin-
        a întreținut suspiciunea populației   cioșilor greco-catolici. Cei care nu au acceptat să se „unească” aveau să
        majoritare față de acestea.        fie hărțuiți de Securitate și au sfârșit în închisorile politice.
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101