Page 98 - istoria-comunismului-xii
P. 98

96 CAPITOLUL VIII    SOCIETATEA




                                                   „FENOMENUL VLADIMIREȘTI”


            Instituțiile represive au acți-  Cazul Mănăstirii Vladimirești este definitoriu pentru programul ideo-
          onat după 1945 pentru a înlătu-  logic al puterii în raport cu BOR, ca reprezentantă a religiei majoritare din
          ra pericolul creării unor nuclee   România, și cu libertatea religioasă, în general, precum și cu atitudinea
          de rezistență față de instaura-  față de toate manifestările de credință, indiferent de religie și de forma de
          rea și întărirea regimului comu-  cult (romano-catolici, greco-catolici, protestanți și neoprotestanți, moza-
          nist, „cu scopul de a pune viața   ici sau musulmani). Prin desființarea mănăstirii și pedepsirea călugărițelor
          bisericească sub controlul sta-  și a preotului lor duhovnic, partidul unic demonstra că nu permite naște-
          tului și să transforme instituțiile   rea unui alt tip de pol de influență.
          ecleziastice în instrumente do-   Numărul mare al preoților, monahilor și monahiilor arestați și condam-
          cile”. (Jánosi Csongor, în Identi-  nați pe tot cuprinsul României denotă discrepanța dintre poziția oficială
          tăți sociale, culturale, etnice și   a Bisericii și atitudinea rezistentă a supușilor ei. Modul în care și-a ar-
           religioase în comunism...) Între   gumentat preotul Ioan Iovan nesupunerea față de ierahia bisericească
           aceste tendințe s-au aflat și di-  (statul se amestecă în treburile Bisericii, limitarea accesului credincioși-
           versele manifestări ale cultelor   lor în biserică, nerespectarea Constituției RPR, a libertății cultului etc.)
           religioase din România, în spe-  este similar modului în care și-au justificat intelectualii laici nonconfor-
           cial cele creștine.            mismul, punând accent pe respectarea drepturilor și libertăților înscrise
                                          în Constituție.


                     Silviu Corneliu Iovan                                   a doua și a treia a scăzut până la
          (1922–2008), pe numele monahal                                     cca  200  persoane».  Informatorul
         Ioan, a refuzat oferta Patriarhului                                 îl  considera  pe  «preotul  călugăr
              Justinian de a deveni slujitor                                 Ioan un element fanatic și cult –
               la catedrala patriarhală din                                  stâlpul mănăstirii [...] A îndemnat
          București, pentru a fi îndepărtat                                  mulțimea să creadă în biserici și
           astfel de la la mănăstire. A fost                                 în  preoți,  chiar  dacă  sunt  păcă-
             caterisit la 27 ianuarie 1955 și                                toși, fiindcă harul din ei este curat
               i-a reproșat patriarhului că                                  și  divin».  [...]  predica  din  7  sep-
             „s-a vândut statului”, urmând                                   tembrie 1954 «a avut un caracter
             condamnarea sa pentru „acte                                     de exaltare mistică demagogică».
            de teroare” la muncă silnică pe                                  Activitatea din mănăstire («acțiu-
             viață, comutată apoi în 25 ani.                                 ne de mistificare a maselor») intra
             În timpul procesului a strigat:                                 în  conflict  cu  propria  acțiune  de
               „Poporul român nu e ateu...                                   mistificare și dislocuire a realită-
               Dumnezeu nu ne îndeamnă        „Așa cum arată o Notă de ca-   ții  istorice,  politice,  social-cultu-
             să dăm Cezarului ateu ce e al   binet,  din  29  mai  1953,  la  sluj-  rale a regimului comunist. Supusă
           Cezarului”. A rezistat reeducării   ba  de  sărbătoarea  Sfintei  Treimi   comandamentelor  ideologice  ale
                   de la Aiud, considerând   (25  mai),  «a  fost  o  afluență  de   zilei, BOR a luat măsuri.” (Dicțio-
                    că „vine de la Satana”.   cca  1  500  persoane,  care  în  ziua   narul rezistenței, vol. 2)


                                             Gherasim Iscu (1912–1951), călugăr. Trimis în misiune duhovnicească pe
                                          front, în 1942, a învățat limba ucraineană pentru a-i putea ajuta mai bine pe
                                          cei aflați în nevoie. Între 1 iunie 1944–februarie 1947, a adăpostit la Mănăstirea
                                          Tismana, din calea trupelor de ocupație sovietice, tezaurul Băncii Naționale
                                          a României, iar în 1947–1948 a ajutat grupul de rezistență din Oltenia, condus
                                          de generalul Iancu Carlaonț. La 15 august 1948 a ținut o predică virulentă des-
                                          pre regimul comunist. Condamnat la 10 ani de temniță grea, starețul a murit
                                          la Aiud în noaptea de Crăciun, în același timp cu unul dintre schingiuitorii
                                          lui, ajuns deținut, pe care l-a iertat. Richard Wurm brand, închis în aceeași
                                          celulă, a rămas marcat: „...am auzit mărturisirea ucigașului înaintea propriei
                                          sale victime. Poate că viața este mai impresionantă în romane. Însă niciun
                                          romancier nu a scris vreodată așa ceva”. Gherasim Iscu este unul dintre cei
                                          16 canonizați de către BOR în anul 2024.

                                                          Notează în jurnal informații și reflecții despre Gherasim Iscu, în
          Sursa: ACNSAS                     J urnal       calitatea lui de apărător al patrimoniului BNR și de sprijinitor
                                                          al mișcării de rezistență anticomuniste. Caută surse online
                                                          și despre slujitori din alte culte care au sprijinit rezistența.
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103