Page 107 - istorie-viii-b
P. 107
Unitatea 9.
ROMÂNIA SECOLELOR XX-XXI 105
UNUI POSTER: „COPILĂRIA MEA”
A „Casa Poporului”, actuala clădire a Parlamentului României.
Pentru construirea ei regimul Ceaușescu a demolat peste 7 km² dintr-o
veche zonă centrală a Capitalei (Cartierul Uranus), în care se aflau: Mănăs-
DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR
tirea Văcărești, Spitalul Brâncovenesc, Arhivele Naționale și Stadionul Re-
publicii, și a mutat din casele lor cca 40 000 de oameni. Cutremurul din 1977
a oferit lui Nicolae Ceaușescu pretextul să își pună în aplicare proiectul de
sistematizare a capitalei și a tuturor orașelor. Așa cum voia să controleze tot
ce se întâmpla în societate, el voia să controleze și felul în care arătau orașele
și satele. Au fost demolate sate, cartiere întregi și clădiri de patrimoniu din
orașe, multe biserici.
B
foto Dinu Lazăr
Astfel de îndemnuri publice Locuitorii din cartierul Uranus, mutați noaptea din casele lor,
erau frecvente în România comunistă, care urmau să fie demolate, cca 1982. Foto: Dinu Lazăr.
atât în oraşe, cât şi în sate.
C Drama începe atunci când demolarea devine instrument de aplicare a
unei politici urbane ilogice și puse în slujba unei idei – fie greșită tehnic și
social, fie a unei gândiri megalomane, ce ignoră interesul cetățenilor şi chiar le
primejduieşte modul de trai şi calitatea vieții.”
(arh. Alexandru Budișteanu, Între istorie şi judecata posterității)
l Ținând cont de cele învățate și de sursele A, B și C, explicați în 10 rân-
duri ce înțelegeți prin expresia subliniată în sursa C.
ANALIZAȚI
D ,,Se împlinesc 20 de ani de la eliberarea FIŞĂ DE LECTURĂ Paşi pentru realizarea posterului:
patriei noastre de sub jugul fascist. În acești Identificați în sursa D elementele de pro- 1. Citiți cu atenție informațiile de la pagi-
ani, Republica Populară Română a cunoscut nile 104–105; scrieți în caiet principalele idei.
prefaceri revoluționare și înfăptuiri mărețe. [...] pagandă și transcrieți-le pe o fișă, folosin- 2. Urmăriți aceste idei în comparație cu
Realizările obținute în dezvoltarea eco- du-vă de jurnalul cu dublă intrare. viața familiei voastre.
nomiei au permis desfășurarea unei multila- 1. Împărțiți în două o pagină, pe o coloană 3. Sugestie: Comparați modul în care erau
terale revoluții culturale. A fost reorganizat și transcrieți elementele de propagandă identi- respectate drepturile omului și ale copilului
dezvoltat învățământul de toate gradele; se ficate, iar pe coloana a doua notați de ce ați în regimul comunist și în zilele noastre.
dezvoltă științele, literatura și artele, iar activi- ales acel element, ce impresie v-a lăsat, dacă
tatea din instituțiile de cultură se îmbogățește, a contrazis informațiile pe care le aveați etc. 4. Realizați un poster, în format elec-
se desăvârșește.” 2. Adăugați fișa la portofoliu. tronic sau pe hârtie, care să reflecte ideile
(acad. Ilie Murgulescu, Douăzeci de ani voastre. Folosiți imagini, texte, informații din
de dezvoltare a ştiințelor în România, 1964) filme, artă etc.

