Page 21 - istorie-viii-b
P. 21

Unitatea 2.
                                                                               PREISTORIA ÎN SPAȚIUL ROMÂNESC 19
                                     APLICAȚII
                                                                                    CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI
           PORTOFOLIU                                                            A  „Un  ultim  cuvânt  despre  aportul
                                                                              arheologiei  și  antropologiei.  Cum  s-a  vă-
             Împărțiți pe grupe, realizați un portofoliu al urmelor preistorice din   zut, aceste discipline pot veni în ajutorul a
          zona  în  care  trăiți/învățați.  Alegeți-vă  între  trei  și  cinci  localități  din   doar  uneia  dintre  multiplele  teorii  formu-
          această zonă, întocmiți pentru fiecare localitate o fișă cuprinzând des-  late.  A  presupune  că  cei  care  au  contribu-
          coperirile arheologice asociate perioadei preistorice, informații privind   it  la  crearea  civilizației  Epocii  Bronzului  în
          contextul în care s-au făcut descoperirile și alăturați fișei imagini su-  sud-estul  Europei  ar  fi  fost  neamuri  IE  [in-
                                                                              do-europene] pătrunse în spațiul nord-pon-
          gestive culese din diferite surse sau realizate pe cont propriu. Introduceți   tic este un punct de vedere ce are cel mult
          apoi datele într-un tabel după modelul de mai jos.                  valoarea  unei  ipoteze  de  lucru.  Diagnozele
                                                                              antropologice ar putea fi, teoretic, de mare
                                                                              ajutor  pentru  demonstrarea  unor  mișcări
                                                                              de  populație.  În  cazul  de  față,  puținele
                                                                              date  existente  nu  vin  în  sprijinul  teoriilor
           PROIECT                                                            ce  presupun  o  mare  migrație  a  populații-
                                                                              lor  IE  –  primitivi  dinspre  răsărit  în  Europa
             După prezentarea rezultatelor pe grupe, întocmiți un tabel centralizat,   la  sfârșitul  Neo-eneoliticului  în  general  și
          pe clasă, apoi organizați o expoziție, valorificând imaginile pe care le aveți   în  sud-estul  continentului  în  special.  Spe-
          la dispoziție. Efectuați, cu schimbul, un ghidaj expozițional, pentru gru-  cialiștii  sunt  de  părere  că  populația  Epocii
          purile de vizitatori (elevi din alte clase, părinți, cadre didactice, invitați).  Eneolitice și a Bronzului din Europa Centra-
                                                                              lă și Sud-Estică sunt omogene din punct de
                                                                              vedere biologic.”
           Nr. crt.  Numele culturii  Localitatea  Categorii de descoperiri  Caracteristici     (Academia Română,
             1                                                                               Istoria Românilor, vol. I)
                                                                                 B „Marea  migrație  egeică.  Sub  această
                                                                              denumire  s-a  constituit,  încă  în  prima  ju-
                                                                              mătate a secolului XX, concepția unui feno-
                                                                              men  cu  dimensiuni  istorice,  ce  presupune
                                                                              deplasarea  unor  triburi  central-europene
                                                                              – încă din perioada Bronzului C (Reinecke),
                                                                              cea a «mormintelor tumulare» – în direcția
                                                                              sud-estului  continentului.  Pe  seama  aces-
                                                                              tor presupuse migrații succesive a fost pus,
                                                                              în ultimă instanță, declinul civilizației mice-
                                                                              niene,  distrugerea  Regatului  hitit  și  invazia
                                                                              popoarelor numite «ale mării» în Egipt. [...]
                                                                              Dacă acest mod de a vedea lucrurile situea-
                                                                              ză «Marea migrație egeică» printre miturile
                                                                              construite  din  ipoteze,  îndreptățite  la  un
                                                                              anumit  moment  al  istoriei  arheologiei,  nu
                                                                              pot fi totuși negate o serie de restructurări
                                                                              care s-au petrecut, spre sfârșitul mileniului
                                                                              al II-lea, în tot acest vast spațiu.”
                                                                                                (Academia Română,
                                                                                             Istoria Românilor, vol. I)
            Coiful de la Poiana- Coțofeneşti        Coiful de la Peretu          1. Numiți, din sursa A, cele două discipli-
                                                                              ne auxiliare ale istoriei.
                                                                                 2.  Menționați  un  spațiu  istoric  și  o  pe-
                                                                              rioadă/epocă  istorică  la  care  se  referă  atât
                                                                              sursa A, cât și sursa B.
                                                                                 3.  Precizați  o  asemănare  între  fenome-
                                                                              nele istorice abordate în sursele A și B, apoi
                                                                              selectați câte o informație elocventă, din fi-
                                                                              ecare sursă.











          Tezaurul de la Perşinari


           1. Documentați-vă asupra obiectelor reprezentate în imaginile de mai sus
        și formulați opinii argumentate în legătură cu importanța lor socială, politi-  Vas din cultura Wietenberg (Muzeul
        că, economică și artistică.                                             Civilizației Dacice şi Romane Deva)
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26