Page 21 - istorie-viii-b
P. 21
Unitatea 2.
PREISTORIA ÎN SPAȚIUL ROMÂNESC 19
APLICAȚII
CITIȚI ȘI RĂSPUNDEȚI
PORTOFOLIU A „Un ultim cuvânt despre aportul
arheologiei și antropologiei. Cum s-a vă-
Împărțiți pe grupe, realizați un portofoliu al urmelor preistorice din zut, aceste discipline pot veni în ajutorul a
zona în care trăiți/învățați. Alegeți-vă între trei și cinci localități din doar uneia dintre multiplele teorii formu-
această zonă, întocmiți pentru fiecare localitate o fișă cuprinzând des- late. A presupune că cei care au contribu-
coperirile arheologice asociate perioadei preistorice, informații privind it la crearea civilizației Epocii Bronzului în
contextul în care s-au făcut descoperirile și alăturați fișei imagini su- sud-estul Europei ar fi fost neamuri IE [in-
do-europene] pătrunse în spațiul nord-pon-
gestive culese din diferite surse sau realizate pe cont propriu. Introduceți tic este un punct de vedere ce are cel mult
apoi datele într-un tabel după modelul de mai jos. valoarea unei ipoteze de lucru. Diagnozele
antropologice ar putea fi, teoretic, de mare
ajutor pentru demonstrarea unor mișcări
de populație. În cazul de față, puținele
date existente nu vin în sprijinul teoriilor
PROIECT ce presupun o mare migrație a populații-
lor IE – primitivi dinspre răsărit în Europa
După prezentarea rezultatelor pe grupe, întocmiți un tabel centralizat, la sfârșitul Neo-eneoliticului în general și
pe clasă, apoi organizați o expoziție, valorificând imaginile pe care le aveți în sud-estul continentului în special. Spe-
la dispoziție. Efectuați, cu schimbul, un ghidaj expozițional, pentru gru- cialiștii sunt de părere că populația Epocii
purile de vizitatori (elevi din alte clase, părinți, cadre didactice, invitați). Eneolitice și a Bronzului din Europa Centra-
lă și Sud-Estică sunt omogene din punct de
vedere biologic.”
Nr. crt. Numele culturii Localitatea Categorii de descoperiri Caracteristici (Academia Română,
1 Istoria Românilor, vol. I)
B „Marea migrație egeică. Sub această
denumire s-a constituit, încă în prima ju-
mătate a secolului XX, concepția unui feno-
men cu dimensiuni istorice, ce presupune
deplasarea unor triburi central-europene
– încă din perioada Bronzului C (Reinecke),
cea a «mormintelor tumulare» – în direcția
sud-estului continentului. Pe seama aces-
tor presupuse migrații succesive a fost pus,
în ultimă instanță, declinul civilizației mice-
niene, distrugerea Regatului hitit și invazia
popoarelor numite «ale mării» în Egipt. [...]
Dacă acest mod de a vedea lucrurile situea-
ză «Marea migrație egeică» printre miturile
construite din ipoteze, îndreptățite la un
anumit moment al istoriei arheologiei, nu
pot fi totuși negate o serie de restructurări
care s-au petrecut, spre sfârșitul mileniului
al II-lea, în tot acest vast spațiu.”
(Academia Română,
Istoria Românilor, vol. I)
Coiful de la Poiana- Coțofeneşti Coiful de la Peretu 1. Numiți, din sursa A, cele două discipli-
ne auxiliare ale istoriei.
2. Menționați un spațiu istoric și o pe-
rioadă/epocă istorică la care se referă atât
sursa A, cât și sursa B.
3. Precizați o asemănare între fenome-
nele istorice abordate în sursele A și B, apoi
selectați câte o informație elocventă, din fi-
ecare sursă.
Tezaurul de la Perşinari
1. Documentați-vă asupra obiectelor reprezentate în imaginile de mai sus
și formulați opinii argumentate în legătură cu importanța lor socială, politi- Vas din cultura Wietenberg (Muzeul
că, economică și artistică. Civilizației Dacice şi Romane Deva)

