Page 29 - istorie-viii-b
P. 29

Unitatea 3.
                                                                               GETO-DACII                     27
        Cum reconstituim

        trecutul: timp, spațiu,

        surse istorice, elemente


        de metodologie a istoriei


        Spiritualitatea geto-dacilor
        Religia geto-dacilor a fost catalogată fie monoteistă, fie
        dualistă, henoteistă, esoterică sau politeistă. Nici între-
        barea referitoare la motivul adoptării incinerației, ca rit   DEZVOLTAREA COMPETENȚELOR
        funerar  în  perioada  La  Tène,  nu  are  un  răspuns  mulțu-
        mitor.  Singurele  elemente  de  certitudine  sunt  credința
        geto-dacilor în nemurire, rolul covârșitor al lui Zalmoxis
        (Zamolxe),  în  ansamblul  spiritual-atitudinal,  utilizarea
        sanctuarelor și incinerarea morților, în perioada clasică a
        civilizației geto-dacice, în sec. I î.Hr.–I d.Hr.
        Panteonul geto-dacilor este restrâns la câteva divinități,
        dintre care se detașează categoric Zalmoxis, despre care        „Apoi, în timpul domniei la goți (geți) a lui
        vorbesc Herodot, Strabon, Iordanes și mulți alți oameni de    Burebista, a venit în Goția (Geția) Deceneu, pe
        cultură ai Antichității. Gebeleizis este menționat doar de   vremea când Sylla a pus mâna pe putere la Roma.
        Herodot, iar istoricii moderni văd în acesta un reprezentant   Primindu-l pe Deceneu, Burebista i-a dat o putere
        al zeităților cerești, în timp ce Zalmoxis, prin ritualul său     aproape regală.” (Iordanes, Getica)
        de retragere inițiatică într-un spațiu subteran, este asoci-  A „Înainte de a ajunge la Istru, [Darius] birui mai întâi pe geți,
        at zeităților subpământene. Impunerea ritului funerar al   care se cred nemuritori. […] Iată cum se cred nemuritori geții: ei
        incinerației, cu depunerea resturilor în urne sau direct în   cred că nu mor și că acel care dispare din lumea noastră se duce
        gropi, concomitent cu consolidarea credinței într-o viață   la zeul Zalmoxis. Unii din ei îi spun și Gebeleizis. Tot la al cincilea
        veșnică, alături de Zalmoxis, a dat naștere ipotezei trans-  an ei trimit la Zalmoxis un sol tras la sorți, cu poruncă să-i facă
        formării cultului zalmoxian într-unul dedicat zeităților ce-  cunoscute lucrurile de care, de fiecare dată, au nevoie. Iată cum
                                                              îi trimit un sol. Unii din ei primesc poruncă să țină trei sulițe cu
        rești. Cultul era însoțit de sacrificii umane, săvârșite o dată   vârful în sus, iar alții apucând de mâini și picioare pe cel ce ur-
        la cinci ani. Sacrificii umane se făceau și în cinstea zeului   mează să fie trimis la Zalmoxis și ridicându-l în sus, îl azvârle în
        războiului, care s-ar fi născut chiar în lumea traco-getică,   sulițe.  Dacă  –  străpuns  de  sulițe  –  acesta  moare,  geții  socot  că
        după informațiile lui Iordanes: „se spune că la ei s-a născut   zeul le este binevoitor. Iar dacă nu moare, aduc învinuiri solului,
        odinioară Marte, pe care plăsmuirea poeților l-a făcut zeu   zicând că e un om ticălos și, după învinuirile aduse, trimit un altul,
                                                              căruia îi dau însărcinări încă fiind în viață. Aceiași traci, când tună
        al războiului. […] «în cinstea» lui erau prizonierii omorâți,   și fulgeră, trag cu săgețile în sus spre cer, și amenință divinitatea
        socotindu-se că zeul războiului trebuie îmbunat prin văr-  (care provoacă aceste fenomene) deoarece ei cred că nu există un
        sare de sânge omenesc”.                               alt zeu în afară de al lor.”
           Divinitatea  feminină  Bendis,  specifică  lumii  tracice,                             (Herodot, Istorii)
        este amintită de Herodot, fiind asemănătoare Artemisei   B „Am subjugat «spune împăratul Traian» chiar pe acești geți,
        grecești sau Dianei romane. Bendis a fost adorată și după   cel mai războinic dintre toate neamurile ce au fost vreodată, nu
        cucerirea  romană,  devenind  Diana,  printr-un  fenomen   numai din pricina vigorii trupului lor, dar și din aceea a învățături-
                                                              lor lui Zamolxe, care este la ei atât de mărit. Acesta le-a întipărit în
        de tipul interpretatio romana, apoi, printr-o interpreta-  inimă că ei nu mor, ci doar își schimbă locuința, și de aceea merg la
        tio christiana s-a perpetuat până în vremurile noastre, sub   moarte mai veseli decât în orice altă călătorie.”
        forma Sânzienelor.                                              (Iulian Apostatul, împărat roman, 361–363, Caesares)

















             1. Formulați, pe baza surselor A și B, un punct de vedere referi-  3. Precizați, pe baza sursei A, două informații referitoare la solul
          tor la atitudinea traco-geților față de moarte, susținându-l cu câte   trimis zeului Zamolxe.
          o informație selectată din fiecare sursă.            4. Formulați, pe baza sursei B, un punct de vedere referitor la
             2.  Selectați,  din  sursa  A,  două  informații  aflate  în  relație  de   rolul lui Zamolxe în modelarea comportamentului războinic al ge-
          cauzalitate,  precizând  rolul  fiecăreia  dintre  cele  două  informații   ților, susținându-l cu două informații selectate din sursă.
          (cauză, respectiv efect).
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34