Page 36 - istorie-viii-b
P. 36

34                       Unitatea 4. ETNOGENEZA ROMÂNEASCĂ




















         LECȚIA 1

         Dacia romană. Romanizare. Creștinism




        CRONOLOGIE                         Dacia romană După înfrângerea lui Decebal, romanii au creat provin-
                                           cia imperială Dacia, incluzând ținuturile cele mai promițătoare pentru ex-
        l  106 înființarea provinciei Dacia
                                           ploatarea  resurselor  naturale.  Administrarea  provinciei,  coordonată  din
        l  270–275  domnia  împăratului  Aurelian;   noua capitală, Colonia Ulpia Traiana Sarmizegetusa, a fost
         abandonarea provinciei Dacia      încredințată  funcționarilor  romani.  Autoritatea  cea
        l  313  edictul  de  la  Mediolanum:  legalizarea   mai mare o avea un legatus Augusti, ca reprezentant
         creștinismului                    al împăratului. Cetățeni romani de diferite origini    Siguranța
                                           au împânzit provincia, întemeind așezări urbane       provinciei era
                                           – municipium, colonia – și rurale – vici, pagi. Au   asigurată de o armată
        SF. SAVA DE LA BUZĂU (334–372)     fost  bine  organizate  agricultura,  meșteșugurile,   de circa 40–50 000 de
                                           mineritul și comerțul. Cultele romane, asiatice și   soldați, grupați în legiuni
                                                                                             – de exemplu, legio XIII
                                           africane au însoțit fluxul migraționist format din   Gemina, la Apulum –
                                           militari  și  coloniști.  Supraviețuitorii  daci  ai  răz-  și trupe auxiliare.
                                           boaielor s-au adaptat și integrat, în ritmuri diferite,
                                           noilor condiții de viață. Unii dintre ei s-au înrolat în
                                           trupele auxiliare și au fost trimiși în diferite provincii ale
                                           imperiului. Provincia întemeiată de Traian s-a menținut până în vremea
                                           împăratului Aurelian.

                                           Romanizarea Stabilirea unui număr mare de vorbitori de latină în provin-
                                           cia Dacia, fie militari, fie coloniști, a contribuit la însușirea stilului de viață
                                           roman, în mare parte, prin construirea de orașe, castre și drumuri. Noua
                                           înfățișare a zonei i-a determinat pe unii veterani să rămână în provincie.
        Misionar creștin capadocian, născut în zona   Componenta demografică a romanizării provinciei Dacia, cu numeroase-
        Buzăului, ucis de vizigoți, în anul 372.  le sale ramificații, economice și urbanistice, a fost susținută instituțional
                                           de statul roman, atât prin aparatul administrativ, cât și prin intermediul
        SF. DIONISIE CEL SMERIT (cca 470–545)  armatei. Romanizarea Daciei nu a însemnat doar prezența masivă a ele-
                                           mentelor latinofone și a monumentelor romane, ci și integrarea treptată a
                                           populației autohtone, dacice, în noua civilizație. În acest sens au acționat
                                           atât factori coercitivi, precum administrația și armata, cât și factori stimu-
                                           lativi, ca atractivitatea noilor standarde de viață.

                                           Creştinismul Revoluția spirituală produsă în Imperiul roman, în seco-
                                           lul al IV-lea, se va resimți și în spațiul nord-dunărean. În secolele II-III,
                                           mereu prigoniți, creștinii nu au lăsat multe urme, câteva obiecte cu simbo-
                                           luri creștine, datorate coloniștilor și militarilor, descoperindu-se, totuși,
                                           în provincia Dacia (Apulum, Potaissa). După legalizarea creștinismului de
                                           către Constantin cel Mare (313), această credință monoteistă a atras, prin
                                           mesajul său optimist, mulțimi de cetățeni romani afiliați cultelor tradițio-
                                           nale. S-au construit biserici, s-au înființat episcopii. În provincia Scythia
                                           Minor – Dobrogea, se remarca episcopia Tomisului. Din Imperiul roman,
        Creatorul cronologiei creștine. A pro pus începe-  creștinismul s-a răspândit la nord de Dunăre, autohtonii daco-romani re-
        rea numărării anilor cu anul nașterii lui Iisus.  prezentând mediul predilect al acțiunii misionarilor.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41