Page 67 - istorie-viii-l
P. 67
UNITATEA VI LECȚIA 2
recunoscut statutul ortodoxiei în Transilvania. Ratio Educati- Reflectăm împreună
onis a facilitat accesul la educație: învățământul elementar
a devenit gratuit și obligatoriu, iar rețeaua de școli Notează în caiet trei idei principa-
rurale a fost extinsă. le, două concepte învățate în lecția de
Împăratul Iosif al II-lea a continuat politica azi și o emoție pe care ai simțit-o pe
reformatoare a mamei sale: a limitat autorita- parcursul lecției.
tea nobilimii, a dus mai departe reformele care
vizau toleranța religioasă și îmbunătățirea si-
tuației țărănimii. În ciuda intențiilor generoa- Știai că?
se ale împăratului, toate reformele au eșuat din
cauza împotrivirii „națiunilor” privilegiate. Fondatorul Muzeului Brukenthal
din Sibiu, baronul Samuel von Bruken-
thal, a fost guvernator al Transilvaniei
RĂSCOALA LUI HOREA, CLOȘCA ȘI CRIȘAN în vremea celor doi despoți luminați
În acest context a izbucnit răscoala iobagilor ro- Maria Tereza și Iosif al II-lea.
mâni, nemulțumiți de creșterea obligațiilor față
de nobili și împărat. Aceștia s-au răsculat după
ce Horea s-a întors de la o audiență la împăratul
de la Viena. Răscoala s-a întins cu repeziciune în toa-
Împăratul tă Transilvania. Țăranilor români li s-au alăturat io- Horea
Iosif al II-lea bagii maghiari, dar și țăranii sași. În toamna anului
1784, răsculații au atacat cetatea Deva. Au avut loc apoi câteva con-
fruntări victorioase și un scurt armistițiu, dar răsculații au fost învinși
la Mihăileni. Capii răscoalei au fost prinși. Întemnițați la Alba Iulia,
aceștia au fost condamnați la moarte prin tragere pe roată. Crișan s-a Cloșca
sinucis în temniță, dar Horea și Cloșca au fost executați în februarie
1785. Sute de răsculați au fost omorâți, alții strămutați. Deși răscoa-
la a fost înfrântă, Iosif al II-lea a impus desființarea legării de glie și
acordarea libertății de strămutare pentru țărănimea dependentă din Crișan
Transilvania. Însă, sub impresia Revoluției Franceze, Iosif a fost nevoit
să-și anuleze reformele pe patul de moarte (1790), restituind nobilimii
vechile drepturi.
Aplicații
1. Citește sursa și răspunde cerințelor : 2. Organizați o dezbatere cu tema „Reformism
„2. Nobili să nu mai fie, ci fiecare nobil, dacă în Transilvania”. Elevii se împart în două echipe:
va putea găsi undeva o slujbă împărătească, din susținătorii reformelor habsburgice și cei care le
aceea să trăiască. contestă (nobilimea maghiară). Fiecare echipă își
3. Nobilii stăpâni de moșii să-și părăsească argumentează poziția folosind exemple istorice
odată pentru totdeauna moșiile. valide (de exemplu, reformele lui Iosif al II-lea).
4. Și ei, nobilii, să plătească dare, ca poporul
de rând. 3. Completează în caiet tabelul de mai jos, fo-
5. Pământurile lor să se împartă între poporul losind informații descoperite în lecție:
de rând, după porunca ce o va da înălțatul împă- Despotul Reforma Efectul reformei
rat.” (Din ultimatumul lui Horea către nobilii refu- luminat propusă în Transilvania
giați în cetatea Deva, 11 noiembrie 1784 )
a. Precizează cererile răsculaților și dacă au
caracter moderat sau radical, susținând afirmația 4. Elaborează un memoriu adresat împăratului
cu argumente din text. de la Viena, în care să prezinți situația țăranilor din
b. Prezintă într-un text de zece rânduri Răs- Transilvania secolului al XVIII-lea. Documentează-te
coala lui Horea, Cloșca și Crișan precizând ca- cu privire la reformele inițiate de acesta și la modul
uzele, desfășurarea evenimentelor și urmările în care au influențat condițiile de trai ale țărănimii.
acesteia. Respectă formulele de politețe specifice epocii.
MODERNITATEA TIMPURIE 65

