Page 70 - istorie-viii-l
P. 70

LECȚIA 3                                               UNITATEA VI

              Portofoliu                      ALEXANDRU  IPSILANTI  (a domnit în 1774-
                                           1782 și 1797 în Țara Românească și 1786-1788
           Imaginează-ți că ești un domnitor   în Moldova) a reformat sistemul juridic prin cre-
        fanariot în Țara Românească sau Mol-  area de tribunale separate pentru afacerile civile
        dova. Scrie un jurnal sau o scrisoare în   și cele criminale, a suprimat tortura judiciară, a
        care descrii cum ai guverna țara, ce mă-  introdus plata pentru întregul corp judecătoresc
        suri economice și sociale ai introduce și   pentru a opri abuzurile și corupția și a publicat un
        cum ai interacționa cu populația loca-  cod de legi. A reorganizat învățământul superior prin
        lă. Precizează ce dificultăți întâmpini   reforma Academiei Domnești din București, căreia i-a   Alexandru Ipsilanti
        și cum încerci să echilibrezi interesele   alocat fonduri pentru angajarea a nouă profesori care predau aritmetica,
        Imperiului Otoman cu dorințele locale.
                                           geometria și astronomia, fizica și trei limbi străine – latina, franceza și ita-
                                           liana –, pentru întreținerea completă a 75 de bursieri săraci proveniți din
                                           țară și din toată Peninsula Balcanică. Astfel s-au creat elitele culturale ale
              Reflectăm împreună
                                           spațiului românesc și ale altor țări în spiritul epocii Luminilor, al redeștep-
                                           tării și independenței naționale.
           Consideri că fanarioții au fost doar
        niște administratori impuși de oto-   DOMNIILE FANARIOTE AU LUAT SFÂRȘIT în urma Mișcării revoluțio-
        mani sau au adus și unele beneficii
        pentru Țările Române?              nare de la 1821, condusă de Tudor Vladimirescu, care a subliniat nemul-
                                           țumirea populației față de corupția și fiscalitatea excesivă a regimului fa-
                                           nariot. Sub presiunea evenimentelor și a contextului internațional, Poarta
                                           Otomană a decis să revină la numirea domnilor pământeni, considerân-
                                           du-i mai capabili să asigure stabilitatea Principatelor. Astfel, în 1822, Io-
                                           niță Sandu Sturdza a fost numit domn al Moldovei, iar Grigore Dimitrie
                                           Ghica a preluat tronul Țării Românești, marcând sfârșitul unei epoci și
                                           începutul unor transformări politice și administrative semnificative.
                                              Moștenirea domniilor fanariote s-a reflectat în uniformizarea insti-
                                           tuțiilor din Țara Românească și Moldova, un proces care a contribuit
           Alexandru Moruzi îl primește pe   ulterior la consolidarea statală și la realizarea obiectivelor naționale
         ambasadorul britanic la Curtea Nouă  ale românilor în secolul al XIX-lea.


              Aplicații

               1. Citește cu atenție sursa și răspunde cerințelor:     c. Ce poți deduce despre statutul femeii în socie-
               „O altă caracteristică importantă pentru familia   tatea fanariotă pe baza informațiilor din sursă?
            românească din epoca fanariotă o constituie prepon-
            derența componentei economice în constituirea,        2. Organizați în clasă o dezbatere cu tema „Că-
            supraviețuirea și dezmembrarea unui cuplu. Nego-   sătoriile aranjate din epoca fanariotă – un sistem
            cierile din jurul zestrei devin deseori foarte aprige și   de protecție economică sau o formă de opresiune?”
            surprind modalitatea în care puterea economică a   Formați două echipe, una care susține afirmația și
            unei familii este greu pusă la încercare în condițiile   alta care o combate:
            obligativității măritării tuturor fetelor. Simultan are   •  Fiecare echipă trebuie să pregătească trei argu-
            loc «aranjarea» unui sistem de relații, util în toate   mente solide bazate pe sursa istorică și pe cu-
            grupurile sociale. Nunta devine o afacere dirijată     noștințele proprii.
            numai de către capul familiei, iar consimțămân-       •  După ce fiecare echipă își expune punctele de
            tul și sentimentele nu sunt decât lucruri colaterale   vedere, dezbaterea se încheie cu o concluzie
            și efemere. Averea redevine o miză în momentul         comună.
            separării,  când  redistribuirea  reaprinde  spiritele.”
            (Constanța Vintilă-Ghițulescu, În șalvari și cu ișlic)  3. Formulează un punct de vedere despre impac-
               a. Discută cu colegul de bancă și argumentați de   tul regimului fanariot asupra identității naționale
            ce zestrea și relațiile de familie erau atât de impor-  a Țărilor Române. Analizează modul în care s-au
            tante în epoca fanariotă.                          creat elitele culturale în secolul al XVIII-lea și dacă
               b. Care sunt implicațiile economice și sociale   regimul fanariot a fost un factor care a contribuit la
            ale zestrei în această perioadă? Argumentează cu   consolidarea identității naționale sau, dimpotrivă, a
            exemple din text.                                  fost un element de fragmentare a acesteia.

        68     MODERNITATEA TIMPURIE
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75