Page 70 - istorie-viii-l
P. 70
LECȚIA 3 UNITATEA VI
Portofoliu ALEXANDRU IPSILANTI (a domnit în 1774-
1782 și 1797 în Țara Românească și 1786-1788
Imaginează-ți că ești un domnitor în Moldova) a reformat sistemul juridic prin cre-
fanariot în Țara Românească sau Mol- area de tribunale separate pentru afacerile civile
dova. Scrie un jurnal sau o scrisoare în și cele criminale, a suprimat tortura judiciară, a
care descrii cum ai guverna țara, ce mă- introdus plata pentru întregul corp judecătoresc
suri economice și sociale ai introduce și pentru a opri abuzurile și corupția și a publicat un
cum ai interacționa cu populația loca- cod de legi. A reorganizat învățământul superior prin
lă. Precizează ce dificultăți întâmpini reforma Academiei Domnești din București, căreia i-a Alexandru Ipsilanti
și cum încerci să echilibrezi interesele alocat fonduri pentru angajarea a nouă profesori care predau aritmetica,
Imperiului Otoman cu dorințele locale.
geometria și astronomia, fizica și trei limbi străine – latina, franceza și ita-
liana –, pentru întreținerea completă a 75 de bursieri săraci proveniți din
țară și din toată Peninsula Balcanică. Astfel s-au creat elitele culturale ale
Reflectăm împreună
spațiului românesc și ale altor țări în spiritul epocii Luminilor, al redeștep-
tării și independenței naționale.
Consideri că fanarioții au fost doar
niște administratori impuși de oto- DOMNIILE FANARIOTE AU LUAT SFÂRȘIT în urma Mișcării revoluțio-
mani sau au adus și unele beneficii
pentru Țările Române? nare de la 1821, condusă de Tudor Vladimirescu, care a subliniat nemul-
țumirea populației față de corupția și fiscalitatea excesivă a regimului fa-
nariot. Sub presiunea evenimentelor și a contextului internațional, Poarta
Otomană a decis să revină la numirea domnilor pământeni, considerân-
du-i mai capabili să asigure stabilitatea Principatelor. Astfel, în 1822, Io-
niță Sandu Sturdza a fost numit domn al Moldovei, iar Grigore Dimitrie
Ghica a preluat tronul Țării Românești, marcând sfârșitul unei epoci și
începutul unor transformări politice și administrative semnificative.
Moștenirea domniilor fanariote s-a reflectat în uniformizarea insti-
tuțiilor din Țara Românească și Moldova, un proces care a contribuit
Alexandru Moruzi îl primește pe ulterior la consolidarea statală și la realizarea obiectivelor naționale
ambasadorul britanic la Curtea Nouă ale românilor în secolul al XIX-lea.
Aplicații
1. Citește cu atenție sursa și răspunde cerințelor: c. Ce poți deduce despre statutul femeii în socie-
„O altă caracteristică importantă pentru familia tatea fanariotă pe baza informațiilor din sursă?
românească din epoca fanariotă o constituie prepon-
derența componentei economice în constituirea, 2. Organizați în clasă o dezbatere cu tema „Că-
supraviețuirea și dezmembrarea unui cuplu. Nego- sătoriile aranjate din epoca fanariotă – un sistem
cierile din jurul zestrei devin deseori foarte aprige și de protecție economică sau o formă de opresiune?”
surprind modalitatea în care puterea economică a Formați două echipe, una care susține afirmația și
unei familii este greu pusă la încercare în condițiile alta care o combate:
obligativității măritării tuturor fetelor. Simultan are • Fiecare echipă trebuie să pregătească trei argu-
loc «aranjarea» unui sistem de relații, util în toate mente solide bazate pe sursa istorică și pe cu-
grupurile sociale. Nunta devine o afacere dirijată noștințele proprii.
numai de către capul familiei, iar consimțămân- • După ce fiecare echipă își expune punctele de
tul și sentimentele nu sunt decât lucruri colaterale vedere, dezbaterea se încheie cu o concluzie
și efemere. Averea redevine o miză în momentul comună.
separării, când redistribuirea reaprinde spiritele.”
(Constanța Vintilă-Ghițulescu, În șalvari și cu ișlic) 3. Formulează un punct de vedere despre impac-
a. Discută cu colegul de bancă și argumentați de tul regimului fanariot asupra identității naționale
ce zestrea și relațiile de familie erau atât de impor- a Țărilor Române. Analizează modul în care s-au
tante în epoca fanariotă. creat elitele culturale în secolul al XVIII-lea și dacă
b. Care sunt implicațiile economice și sociale regimul fanariot a fost un factor care a contribuit la
ale zestrei în această perioadă? Argumentează cu consolidarea identității naționale sau, dimpotrivă, a
exemple din text. fost un element de fragmentare a acesteia.
68 MODERNITATEA TIMPURIE

