Page 15 - consiliere-viii-b
P. 15
CINE SUNT EU?
UNITATEA 1 LECȚIA 2
În căutarea EU-lui. Aprecierea evoluției personale
onștiința de sine își face simțită prezența în viața noastră, în momentul în care o persoană reușește să se raporteze
Cla propriul EU, la propriile trăiri, începând să se compare cu cei din jurul său. Psihologia distinge mai multe tipuri
de EU, însă noi vom folosi o schemă cu doar trei tipuri de EU (cum este cea oferită de Higgins):
l Eul actual perceput (ceea ce crezi tu despre persoana ta, cum te vezi tu)
l Eul ideal (ce fel de persoană îți dorești să fii)
l Eul dorit (cum crezi că ar trebui să fii, în conformitate cu ceea ce vor alții de la tine)
Perioada adolescenței te-a pus în fața unor noi probleme. Ai simțit toate
aceste lucruri: cum apar schimbări ce țin de aspectul fizic (orice lucru, oricât
AFLU de neînsemnat, are acum o valoare foarte mare), cât de mult începe să conteze
părerea prietenilor și chiar a celor din jurul tău.
Compararea socială spune că dobândim informații despre noi înșine,
comparându-ne calitățile cu aceleași calități întâlnite la cei din jurul nostru.
Putem face acest lucru „în sus”, când ne evaluăm cu cineva mai bun decât
noi (și asta ne motivează și pe noi să devenim mai buni) sau „în jos”, când
ne comparăm cu cineva mai slab decât noi, și atunci ne simțim mai bine în
pielea noastră și ne crește stima de sine.
Tu ce tip de comparare socială folosești?
Există momente când folosești compararea „în sus” și momente când
o utilizezi pe cea „în jos”?
Evoluția mea. Trecut-prezent-viitor
APLIC 1. Desenează conturul unei sticle pe o foaie de hârtie. Împarte-o în trei zone, ca în VIITOR
desenul alăturat. La bază scrie trei scopuri pe care le-ai avut acum 4 ani (când intrai
în clasa a V-a).
2. La mijloc scrie scopurile pe care ți le propui în prezent. Oprește-te pentru câteva
clipe și reflectează asupra a ceea ce s-a schimbat și ce a rămas la fel (pentru că, deși
ești tot tu, ai crescut și te-ai maturizat de atunci, nu-i așa?).
3. În sfârșit, în partea de sus notează scopurile pe care crezi că o să le ai
peste 4 ani – la terminarea liceului. Încearcă să fii pozitiv și să-ți propui reali-
zarea unor planuri mărețe. PREZENT
Privește acum „sticla evoluției tale”: trecut-prezent-viitor.
Ce poți să faci în prezent, astfel încât scopurile din viitor să fie atinse?
Ce resurse din trecut poți folosi?
TRECUT
13