Page 10 - consiliere-viii-b
P. 10

În acest „șah al comunicării” vă propunem să jucați o partidă de „șah al
        ȘAHUL   COMUNICĂRII  bullying-ului”. Puneți-vă, pe rând, în persoana agresorului și apoi în cea a
              victimei. Cum vă simțiți? Ce simte victima când agresorul are un comportament
              agresiv în ceea ce o privește? Dar agresorul?
                 La final găsiți o rezolvare care să stopeze comportamentul de bullying.



                Comportamentul asertiv presupune
                                                                                           Empatia este capa-
             să-ți aperi propriile drepturi, dar, în                                    citatea  de  a  înțelege
        LA MANȘA PROPRIULUI   COMPORTAMENT  școală și un coleg s-a așezat în banca ta.   TU DEȚII CONTROLUL! EXTEMPORAL IMAGINAR  acesteia de vedere, mai
             același timp, să fii atent să nu le încalci
                                                                                        experiența  unei  alte
             pe ale celorlalți.
                                                                                        persoane  din  punctul
                Gândește-te că tocmai ai ajuns la
                                                                                        degrabă decât al propriei
                                                                                        persoane.
             El nu vrea să meargă în banca lui și spune
             să te muți tu în altă parte. Un alt coleg,
                                                                                           Ce crezi că ar scrie părin-
             asistând la discuția voastră, te șicanează,
                                                                                        ții  tăi  la  un  extemporal
             spunându-ți:
                – Ești un fricos și un papă-lapte!
                                                                                        pe care i le-am îndeplinit
                Notează trei rânduri prin care le-ai
                                                                                        copilului meu”?
             răspunde acestor colegi având compor-                                      imaginar cu tema „Dorințe
                                                                                           A fost greu să te pui în
             tament asertiv.                                                            pielea lor?
             Reușita în învățare reprezintă         Interesele asigură orientarea ta spre anumite domenii de activitate
          rezultatul echilibrului dintre capa-   școlară și extrașcolară. Ele sunt jaloane pentru viitoarea ta carieră
          citățile, abilitățile, aspirațiile tale   profesională și leagă ceea ce vrei tu de lucrurile pe care aceasta le cere.
          și  cerințele  școlii.  Ea  este  astfel   Prin aspirații noi ne proiectăm viitorul școlar și profesional și astfel
          influențată de particularitățile tale   ne pregătim pentru reușita în carieră. Sunt câțiva pași de care vom ține
          individuale  (nivelul  de  aspirații,   seama: performanța anterioară (sau de la ce pornim), ceea ce ne dorim
          motivațiile, atitudinea față de școală   să obținem (nivelul de aspirație), atingerea unei noi performanțe și
        TRAMBULINA REALIZĂRILOR MELE
          etc.), dar și de mediul familial sau de   reacția pe care o avem la noua performanță (bucuria, când reușim, și
          resursele școlare.                     regândirea pașilor de urmat, dacă eșuăm).
             La polul opus, dacă avem un dez-  O ZI DIN VIITOR  Imaginează-ți o zi de miercuri din viața ta peste exact un an, când
          echilibru, apare eșecul școlar. Pur și   vei fi în clasa a IX-a, de când te trezești până în momentul în care mergi
          simplu nu poți (pentru moment!)        la culcare. Notează pentru fiecare oră ce vei face: la ce oră pleci la școală,
          să realizezi obiectivele propuse de    cum vor arăta colegii, ce faci când te întorci acasă, cum o să arate lumea
          școală.                                în acel moment. Compară ceea ce ți-ai imaginat cu o zi de miercuri din
             Ai terminat clasa a VII-a. Fă o listă   săptămâna în care te afli. Care sunt
          a tuturor lucrurilor de care ești mândru   deosebirile?
          că le-ai realizat în anul școlar anterior.   Dar asemănările?
          Pornește de la școală, de la rezulta-     Acum mergi mai departe și
          tele obținute acolo (ce discipline ți-au   gândește-te la prima zi de lucru ca
          plăcut, ce note ai luat, ce ai învățat) și   proaspăt angajat.
          continuă cu toate momentele fericite
          pe care le-ai trăit, aprecierile familiei
          și ale prietenilor etc. Notează realizările
          tale într-un poster (folosește și foto-
          grafii dacă ai) pe care să-l afișezi în
          camera ta. Toate aceste elemente sunt
          o trambulină pentru ce vei face de acum
          încolo! Te așteaptă un an extraordinar!





     8  RECAPITULARE INIȚIALĂ
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15