Page 10 - consiliere-viii-b
P. 10
În acest „șah al comunicării” vă propunem să jucați o partidă de „șah al
ȘAHUL COMUNICĂRII bullying-ului”. Puneți-vă, pe rând, în persoana agresorului și apoi în cea a
victimei. Cum vă simțiți? Ce simte victima când agresorul are un comportament
agresiv în ceea ce o privește? Dar agresorul?
La final găsiți o rezolvare care să stopeze comportamentul de bullying.
Comportamentul asertiv presupune
Empatia este capa-
să-ți aperi propriile drepturi, dar, în citatea de a înțelege
LA MANȘA PROPRIULUI COMPORTAMENT școală și un coleg s-a așezat în banca ta. TU DEȚII CONTROLUL! EXTEMPORAL IMAGINAR acesteia de vedere, mai
același timp, să fii atent să nu le încalci
experiența unei alte
pe ale celorlalți.
persoane din punctul
Gândește-te că tocmai ai ajuns la
degrabă decât al propriei
persoane.
El nu vrea să meargă în banca lui și spune
să te muți tu în altă parte. Un alt coleg,
Ce crezi că ar scrie părin-
asistând la discuția voastră, te șicanează,
ții tăi la un extemporal
spunându-ți:
– Ești un fricos și un papă-lapte!
pe care i le-am îndeplinit
Notează trei rânduri prin care le-ai
copilului meu”?
răspunde acestor colegi având compor- imaginar cu tema „Dorințe
A fost greu să te pui în
tament asertiv. pielea lor?
Reușita în învățare reprezintă Interesele asigură orientarea ta spre anumite domenii de activitate
rezultatul echilibrului dintre capa- școlară și extrașcolară. Ele sunt jaloane pentru viitoarea ta carieră
citățile, abilitățile, aspirațiile tale profesională și leagă ceea ce vrei tu de lucrurile pe care aceasta le cere.
și cerințele școlii. Ea este astfel Prin aspirații noi ne proiectăm viitorul școlar și profesional și astfel
influențată de particularitățile tale ne pregătim pentru reușita în carieră. Sunt câțiva pași de care vom ține
individuale (nivelul de aspirații, seama: performanța anterioară (sau de la ce pornim), ceea ce ne dorim
motivațiile, atitudinea față de școală să obținem (nivelul de aspirație), atingerea unei noi performanțe și
TRAMBULINA REALIZĂRILOR MELE
etc.), dar și de mediul familial sau de reacția pe care o avem la noua performanță (bucuria, când reușim, și
resursele școlare. regândirea pașilor de urmat, dacă eșuăm).
La polul opus, dacă avem un dez- O ZI DIN VIITOR Imaginează-ți o zi de miercuri din viața ta peste exact un an, când
echilibru, apare eșecul școlar. Pur și vei fi în clasa a IX-a, de când te trezești până în momentul în care mergi
simplu nu poți (pentru moment!) la culcare. Notează pentru fiecare oră ce vei face: la ce oră pleci la școală,
să realizezi obiectivele propuse de cum vor arăta colegii, ce faci când te întorci acasă, cum o să arate lumea
școală. în acel moment. Compară ceea ce ți-ai imaginat cu o zi de miercuri din
Ai terminat clasa a VII-a. Fă o listă săptămâna în care te afli. Care sunt
a tuturor lucrurilor de care ești mândru deosebirile?
că le-ai realizat în anul școlar anterior. Dar asemănările?
Pornește de la școală, de la rezulta- Acum mergi mai departe și
tele obținute acolo (ce discipline ți-au gândește-te la prima zi de lucru ca
plăcut, ce note ai luat, ce ai învățat) și proaspăt angajat.
continuă cu toate momentele fericite
pe care le-ai trăit, aprecierile familiei
și ale prietenilor etc. Notează realizările
tale într-un poster (folosește și foto-
grafii dacă ai) pe care să-l afișezi în
camera ta. Toate aceste elemente sunt
o trambulină pentru ce vei face de acum
încolo! Te așteaptă un an extraordinar!
8 RECAPITULARE INIȚIALĂ