Page 12 - consiliere-viii-b
P. 12
CE
CINE CUM
SUNT SUNT SUNT
EU?
EU?
EU?
UNITATEA 1 LECȚIA 1
Începe drumul spre tine. Unicitatea personală
Azi nu e cea mai bună zi pentru Mircea. Pare – Te-aș ajuta cu plăcere, dar n-ai văzut că nu
destul de trist. La școală, nu s-a putut concentra am știut nimic astăzi, la tablă?
deloc la matematică, atunci când profesorul l-a – Ei, dar era o problemă foarte grea! Și a ră-
scos la tablă. Cifrele îi dansau pur și simplu în mas ca temă pentru acasă… Eu chiar nu-i dau de
faţa ochilor. În plus, privirea compătimitoare a cap! Dacă reușești s-o rezolvi, dă-mi și mie un
Alexandrei, fata pe care o plăcea în secret, nu i-a semn, te rog. Și poate mai vorbim, ce zici?
picat prea bine. – Da… ne auzim curând!
Ajuns acasă, tot ce-și dorea să facă era să se Lui Mircea nu-i venea să creadă. Alexandra
ascundă în camera lui. Deodată, sună telefonul: tocmai îi ceruse ajutorul. „Dar… stai! Nu am re-
– Bună, Mircea, ce faci? se aude vocea Alexan- zolvat ÎNCĂ problema!”, a murmurat el printre
drei. Ești mai bine? Păreai destul de trist la școa- dinţi, deschizând repede caietul de matemati-
lă. Voiam… voiam să te rog să mă ajuţi cu proble- că. Problema nu mai avea nicio șansă!
ma la matematică.
1. Atunci când „DAR…” dispare
Realizează o listă cu 10 lucruri la care ești bun și concepe pe baza ei un
√ Mircea se află în etapa APLIC discurs cu titlul „Eu, campionul!”. Prezintă discursul în fața familiei și a
prietenilor și provoacă-i să facă același lucru.
consolidării stimei de sine Unii autori au observat că sunt momente când tindem să punem sub
ÎNȚELEG sine pozitivă. Adolescența semnul îndoielii calitățile noastre: „Da, sunt bun la matematică, dar destul
și are nevoie de o imagine de
de slab la română!” sau „Da, sunt priceput, dar nu reușesc să duc lucrurile
este o perioadă plină de
până la capăt!”.
schimbări, când ne căutăm
în permanență locul. Simțim Apreciază-ți calitățile și bucură-te de lucrurile la care ești bun,
nevoia să încercăm diferite fără să le pui în balanță cu cele la care simți că ai lacune.
roluri și să experimentăm. Nu-ți ignora, însă, punctele slabe! Vei găsi, pe parcursul acestui
√ tunci când ni se pare
A
că ceva nu merge bine, tre- manual, multe tehnici care te vor ajuta să devii mai bun!
buie să ne gândim că ÎNCĂ 2. Rezervorul de combustibil
nu am rezolvat problema! Chiar și atunci când ai aptitudini înalte, dacă imaginea de sine este scă-
Dacă judecăm așa, la nivelul zută, nu poți ajunge foarte departe. E ca și cum ai avea o mașină puternică,
minții se declanșează deja dar ai rămas fără combustibil. Împarte o foaie în două coloane. Pe coloana
acțiunea. din stânga scrie toate lucrurile care te fac să fii încrezător, iar pe cealaltă
√ n schimb, dacă lăsăm toate lucrurile care te fac să fii nesigur. Numără elementele pe care le-ai
Î
gândurile negative să pună notat în fiecare coloană și trece în josul paginii numărul la care ai ajuns.
stăpânire pe noi („nu pot!”, Dacă lucrurile care te fac să fii nesigur sunt mai multe, mașina rămâne fără
„o să greșesc!”, „nu știu!” combustibil și te lasă în drum. Ai două soluții: ori să găsești o rezolvare
„nu am cum!” etc.), stima pentru câteva dintre lucrurile nesigure ori să adaugi mai multe lucruri care
de sine o să ne scadă. îți provoacă încredere – ce alegi?
10 AUToCUNoAșTERE șI sTIL dE vIAȚĂ EChILIbRAT