Page 7 - consiliere-viii-b
P. 7

Ghid de utilizare a manualului




        Manualul cuprinde:                                               STRUCTURA MANUALULUI
        varianta tipărită şi varianta
        digitală (similară cu cea tipărită,                         Pagina de prezentare a unității de învățare
        conţinând în plus activităţi
        multimedia de învăţare)



                                                                            Autocunoaștere și stil
                                                                            de viață sănătos    1
        Simboluri folosite    Rezolvă                         Titlul        și echilibrat            Numărul
        în varianta                                           unităţii             •  Începe drumul spre tine   unităţii
                                                                                   Unicitatea personală
                                                                                   •  În căutarea EU-lui
                                                                                   Aprecierea evoluției personale
        digitală                                                                   •  EU: Trecut-Prezent-Viitor.
                              Privește                                    Competențe   •  Alegeri, alegeri…    Conţinuturi
                                                                                   Viziunea personală asupra vieții
                                                                                   Procesul luării deciziilor
                                                                          specifice
                                                             Competenţe   1.1.; 1.2.  •  Transformers! Despre schimbare…
                                                                                   •  Mulți oameni, o singură lume
                                                              specifice            Conținuturi:    Viziune și reușită personală: aspirații, modele de
                                                                                   Despre potențiale riscuri…
                              Vizionează                                           gândire și acțiune    Sănătatea vieții de familie. Situații cu potențial
                                                                                        Luarea deciziilor. Siguranță și alegeri sănă-
                                                                                   toase. Reziliența
                                                                                   de risc. Comportamente cu risc
                                               STRUCTURA UNEI LECȚII
                                                              Înţeleg
         Titlul lecţiei                                       și aplic

                                                                                                       Aplic


         Înţeleg
                                                             Portofoliu
         Învăţ                                Aflu/Descopăr





                    PROIECT                         RECAPITULARE                         EVALUARE





              UNITATEA 3  LECȚIA 3
              Știu să învăț!                                                        Evaluare
              Documentarea, selecția și organizarea informațiilor
                                                                                    1.  De ce crezi că emoțiile negative nu   primei lecții din această unitate. Hai să ne întoarcem puțin la experiența tră-
              maginează-ți că ai un profesor nou la geografie și acesta ți-a cerut să elaborezi un proiect cu titlul     sunt chiar atât de… negative? Argu-  ită de ele. Completează frazele de mai jos, utilizând cuvintele și sintagmele
              I„Dezastrele naturale”. Nu știi ce înseamnă pentru el un proiect de nota 10, știi însă că trebuie să te docu-  mentează!  următoare: conflict, negociere, autoreglare, luptă, amânare, negociere.
              mentezi pentru a-l impresiona.                                        2.  Enumeră  cele  mai  importante
               De unde începi? Cum procedezi?                                       beneficii, în ceea ce te privește, pentru
               Trage aer în piept și liniștește-te! Gândește-te ce crezi că-și dorește profesorul să scoți în evidență.   capacitățile dezvoltate de autoreglare
               Dar tu? Ce crezi c-ar trebui să subliniezi?                          și autocontrol.
               Pe parcursul pașilor care urmează vei reuși să combini cele două perspective.  3.  Găsește minimum două continu-
                                                                                    ări la afirmația de mai jos:
                 Pasul 1                                                            „Controlezi emoțiile negative atunci
                 Nu amâna! De multe ori, un proiect te poate speria pentru că nu știi de unde   când …......................................…”
                 să începi și totul ți se pare foarte greu. Dar, imediat ce te apuci de treabă, o să   4.  Completează în definiția negocie-
                                                                                    rii partea lipsă.
                 vezi că „te prinde”, că te încântă ideea și încet-încet totul va merge ca pe roate.  „Negocierea înseamnă să
                                                                                    obținem ceea ce VREM de la
                                                                                    …..........................…”
                                                                                    5.   Selectează afirmația corectă:
                               Pasul 2                                              a)  Negocierea  se  termină  cu  o
                            Înainte de a te apuca efectiv de                        dezbatere.
                            lucru, caută-ți motivația! Găsește                      b)  Cel mai greu pas în negociere este
                             ceva ce îți place mult la tema                          propunerea.
                            respectivă și folosește acest unic                      c)  Cedarea este situația de negoci-
                                                                                    ere în care și tu pierzi, și celălalt
                            lucru ca un „cârlig” de care să agăți                   pierde.  Alina a învățat în timp să-și conducă și să-și gestioneze gândurile, emoți-
                            tot efortul pe care îl presupune                        d)  „Tu câștigi și eu câștig!” carac-  ile și comportamentul, deci ea dă dovadă de ………..........................................………..
                                                                                           Dar, la început, a lăsat aceste lucruri pe „mai târziu”, până când și-a dat seama
                             munca pentru proiect.                                   terizează  stilul  colaborativ  de   că ceea ce face (……………..............................…..) este doar o încercare eșuată de a
                                                                                     negociere.  facilita situația. Într-o zi, cele două prietene s-au întâlnit cu un coleg mai
                                                                                    6.  Dana și Alina au fost personajele   certăreț. Nu s-au înțeles deloc, ba chiar Dana a simțit că parcă ceva s-a rupt în
                 Pasul 3                                                                   ea, s-a simțit – în același timp – furioasă, tristă și speriată. Alina i-a spus că
                 Acum, lasă-ți creativitatea să zburde! Scrie în mijlocul unei coli tema   așa se întâmplă când ești în …………..................................……. cu cineva. A încercat
                                                                                           să comunice cu colegul certăreț, dar și-a dat seama că în mintea lui era „o să
                 proiectului. Apoi, cu liniuțe de legătură, adaugă orice alte idei îți trec prin   fie ca mine sau nu o să fie deloc!”. A înțeles că el folosește o strategie de tipul
                 minte. Nu te gândi care idei sunt bune și care nu, scrie cât mai multe. La final,   „eu câștig, tu pierzi!”, numită ……….................................………….. Atunci, cele două
                 când ai umplut pagina, selectează doar acele idei care crezi că-ți vor fi de folos   fete și-au propus să ….........................................…………….. cu colegul și pentru asta
                 pentru realizarea proiectului.                                            au studiat cele patru etape: pregătire, dezbatere, propunere și …………..........
                                                                                           propriu-zisă. La final, toată lumea a fost fericită și colegul a înțeles că este bine
                                                                                           să comunice cu ceilalți.
              54  ManageMentul învățării                                           46  Dezvoltare socio-emoțională
                                                                                                                5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12