Page 7 - consiliere-viii-b
P. 7
Ghid de utilizare a manualului
Manualul cuprinde: STRUCTURA MANUALULUI
varianta tipărită şi varianta
digitală (similară cu cea tipărită, Pagina de prezentare a unității de învățare
conţinând în plus activităţi
multimedia de învăţare)
Autocunoaștere și stil
de viață sănătos 1
Simboluri folosite Rezolvă Titlul și echilibrat Numărul
în varianta unităţii • Începe drumul spre tine unităţii
Unicitatea personală
• În căutarea EU-lui
Aprecierea evoluției personale
digitală • EU: Trecut-Prezent-Viitor.
Privește Competențe • Alegeri, alegeri… Conţinuturi
Viziunea personală asupra vieții
Procesul luării deciziilor
specifice
Competenţe 1.1.; 1.2. • Transformers! Despre schimbare…
• Mulți oameni, o singură lume
specifice Conținuturi: Viziune și reușită personală: aspirații, modele de
Despre potențiale riscuri…
Vizionează gândire și acțiune Sănătatea vieții de familie. Situații cu potențial
Luarea deciziilor. Siguranță și alegeri sănă-
toase. Reziliența
de risc. Comportamente cu risc
STRUCTURA UNEI LECȚII
Înţeleg
Titlul lecţiei și aplic
Aplic
Înţeleg
Portofoliu
Învăţ Aflu/Descopăr
PROIECT RECAPITULARE EVALUARE
UNITATEA 3 LECȚIA 3
Știu să învăț! Evaluare
Documentarea, selecția și organizarea informațiilor
1. De ce crezi că emoțiile negative nu primei lecții din această unitate. Hai să ne întoarcem puțin la experiența tră-
maginează-ți că ai un profesor nou la geografie și acesta ți-a cerut să elaborezi un proiect cu titlul sunt chiar atât de… negative? Argu- ită de ele. Completează frazele de mai jos, utilizând cuvintele și sintagmele
I„Dezastrele naturale”. Nu știi ce înseamnă pentru el un proiect de nota 10, știi însă că trebuie să te docu- mentează! următoare: conflict, negociere, autoreglare, luptă, amânare, negociere.
mentezi pentru a-l impresiona. 2. Enumeră cele mai importante
De unde începi? Cum procedezi? beneficii, în ceea ce te privește, pentru
Trage aer în piept și liniștește-te! Gândește-te ce crezi că-și dorește profesorul să scoți în evidență. capacitățile dezvoltate de autoreglare
Dar tu? Ce crezi c-ar trebui să subliniezi? și autocontrol.
Pe parcursul pașilor care urmează vei reuși să combini cele două perspective. 3. Găsește minimum două continu-
ări la afirmația de mai jos:
Pasul 1 „Controlezi emoțiile negative atunci
Nu amâna! De multe ori, un proiect te poate speria pentru că nu știi de unde când …......................................…”
să începi și totul ți se pare foarte greu. Dar, imediat ce te apuci de treabă, o să 4. Completează în definiția negocie-
rii partea lipsă.
vezi că „te prinde”, că te încântă ideea și încet-încet totul va merge ca pe roate. „Negocierea înseamnă să
obținem ceea ce VREM de la
…..........................…”
5. Selectează afirmația corectă:
Pasul 2 a) Negocierea se termină cu o
Înainte de a te apuca efectiv de dezbatere.
lucru, caută-ți motivația! Găsește b) Cel mai greu pas în negociere este
ceva ce îți place mult la tema propunerea.
respectivă și folosește acest unic c) Cedarea este situația de negoci-
ere în care și tu pierzi, și celălalt
lucru ca un „cârlig” de care să agăți pierde. Alina a învățat în timp să-și conducă și să-și gestioneze gândurile, emoți-
tot efortul pe care îl presupune d) „Tu câștigi și eu câștig!” carac- ile și comportamentul, deci ea dă dovadă de ………..........................................………..
Dar, la început, a lăsat aceste lucruri pe „mai târziu”, până când și-a dat seama
munca pentru proiect. terizează stilul colaborativ de că ceea ce face (……………..............................…..) este doar o încercare eșuată de a
negociere. facilita situația. Într-o zi, cele două prietene s-au întâlnit cu un coleg mai
6. Dana și Alina au fost personajele certăreț. Nu s-au înțeles deloc, ba chiar Dana a simțit că parcă ceva s-a rupt în
Pasul 3 ea, s-a simțit – în același timp – furioasă, tristă și speriată. Alina i-a spus că
Acum, lasă-ți creativitatea să zburde! Scrie în mijlocul unei coli tema așa se întâmplă când ești în …………..................................……. cu cineva. A încercat
să comunice cu colegul certăreț, dar și-a dat seama că în mintea lui era „o să
proiectului. Apoi, cu liniuțe de legătură, adaugă orice alte idei îți trec prin fie ca mine sau nu o să fie deloc!”. A înțeles că el folosește o strategie de tipul
minte. Nu te gândi care idei sunt bune și care nu, scrie cât mai multe. La final, „eu câștig, tu pierzi!”, numită ……….................................………….. Atunci, cele două
când ai umplut pagina, selectează doar acele idei care crezi că-ți vor fi de folos fete și-au propus să ….........................................…………….. cu colegul și pentru asta
pentru realizarea proiectului. au studiat cele patru etape: pregătire, dezbatere, propunere și …………..........
propriu-zisă. La final, toată lumea a fost fericită și colegul a înțeles că este bine
să comunice cu ceilalți.
54 ManageMentul învățării 46 Dezvoltare socio-emoțională
5