Page 69 - consiliere-viii-l
P. 69

Recapitulare


         1. Am învățat, mi-am consolidat cunoștințele!


                                                       ÎNVĂȚAREA
                                               Învățarea pe tot parcursul vieții
                                               înseamnă crearea și menținerea
                                                                                     Tradițional și modern
                SURSE DE INFORMARE             unei atitudini pozitive atât pentru   Metodele tradiționale și cele
            Pentru ca sursele de informare să   dezvoltarea personală, cât și pentru   moderne au un rol important în
           devină adevărate resurse în realizarea   cea profesională. Este o învățare   procesul instructiv-educativ. Este
              activităților  (inclusiv școlare),   flexibilă, diversă și disponibilă în   esențial să se găsească un echilibru
             ele trebuie gestionate (selectate,   momente și locuri diferite.    între aceste două abordări, pentru
            evaluate, prelucrate), astfel încât să                               a se asigura o educație eficientă,
           prezinte informații corecte, obiective                                bazată pe dezvoltarea integrală a
                    și credibile.
                                                                                           elevilor.


                                                                                    INFORMAȚIA ca resursă
                 TIMPUL ca resursă                  MANAGEMENTUL                   O informație este cu adevărat
           Timpul reprezintă cea mai prețioasă
              resursă a existenței. Din acest          ÎNVĂȚĂRII                valoroasă dacă are valoare de adevăr
           motiv, o relație avantajoasă cu acest                                și e valorificată maximal în procesul
             valoros timp presupune tratarea                                   dezvoltării proprii. Pentru aceasta, este
            cu responsabilitate a sarcinilor ce                                 necesară dezvoltarea abilităților de
            se impun a fi îndeplinite, printr-un                                căutare a informațiilor, de evaluare și
               management eficient al lui.                                      prelucrare a informației, de utilizare
                                                                                      eficientă a acesteia.
                                                 DORINȚA DE CUNOAȘTERE
                                                 Găsirea motivației interioare
                                               pentru învățare poate fi uneori un
                                              proces dificil, dar, treptat, se poate
                                              transforma într-o abilitate valoroasă
                                             pentru potențialul tău de dezvoltare.
                                                Este acea abilitate de a rămâne
                                              motivat și concentrat, chiar și când
                                                    nu te simți inspirat.

         2. Exersez și mă dezvolt!
           Împărțiți-vă în două grupe. Prima grupă se va numi   ◼ Grupa RISIPITORII DE TIMP – cazul unui copil care
         „SALVATORII DE TIMP”, iar cealaltă grupă, „RISIPITORII   amână îndeplinirea sarcinilor.
         DE TIMP”.                                            „Trebuia să fac curat în camera mea înainte ca priete-
           Fiecare grupă va primi câte un studiu de caz:    nii să vină la mine sâmbătă seară. Am evitat toată săp-
           ◼ Grupa SALVATORII DE TIMP – cazul unor elevi care   tămâna, spunându-mi că pot să aștept până sâmbătă
         folosesc timpul în mod eficient.                   dimineață. Mi-ar fi trebuit aproximativ două ore pentru
           „La ora de biologie am avut de realizat un proiect de   curățenie. Sâmbătă dimineață am fost chemat la antre-
         grup, pentru care am avut  ca termen de lucru patru săp-  nament și am ajuns acasă pe la ora 17.00. Fiindcă stabi-
         tămâni. La prima noastră întâlnire de grup, am sugerat   lisem cu prietenii să ne vedem la ora 18.00, am realizat
         să împărțim proiectul în mai multe părți. Apoi, fiecare   că nu aveam suficient timp să termin curățenia, așa că a
         membru a devenit responsabil pentru realizarea păr-  trebuit să anulez întâlnirea.”
         ții de proiect alocate. La nivelul grupului am stabilit un   Discutați despre consecințele pozitive ale gestionării
         termen-limită pentru completarea fiecărei părți. Ne-am   eficiente a timpului, respectiv despre consecințele nega-
         întâlnit toți pentru ordonarea, corelarea și asamblarea   tive ale risipirii timpului identificate în urma analizării
         părților în forma sa finală – proiectul de grup.”  celor două cazuri.


                                                                                                           67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74