Page 79 - consiliere-viii-l
P. 79
4.3
MANAGEMENTUL CARIEREI
Educația, partenerul carierei mele
Te afli într-un moment important al vieții tale, acela de a-ți alege un drum COORDONATELE LECȚIEI
de care depinde viitorul tău.
Este important să găsești un echilibru între aspirațiile, aptitudinile și valo- Trasee educaționale;
rile tale și oferta educațională disponibilă. Niveluri educaționale;
Explorarea traseelor educaționale înseamnă să aduni în mod organizat Cerințe de admitere;
informații despre oportunitățile școlare pe care le ai, în raport cu aspirați- Filiere, profiluri, specializări.
ile, aptitudinile și valorile tale. Concret, înseamnă să cunoști, pentru fiecare
dintre instituțiile educative la care ai acces:
◼ nivelurile educaționale existente:
- învățământ secundar superior (liceu, organizat în funcție de numărul de
locuri, clase, filie re, profiluri și specializări/calificări);
- învățământ profesional/dual (se pune accent pe instruirea practică îmbinată
cu învățare teoretică pentru obținerea unei calificări cerută de piața muncii);
- învățământ postliceal (școala postliceală);
- învățământ superior (studii universitare).
◼ cerințele de admitere, de școlarizare Acestea sunt diferite în funcție de nivelul
de învățământ, de filiere, de profiluri și de specializări, de exemplu: obține-
rea unei anumite medii de admitere, promovarea unor probe de aptitudini
cu caracter eliminatoriu.
La finalizarea unui traseu educațional, elevii dobândesc diploma de absol-
vire/specializare și foaia matricolă, parte a portofoliului educațional.
Întrucât oferta educațională poate fi foarte variată, e necesar să consulți
mai multe surse de informare, pentru a le putea corela apoi cu nevoile pro-
prii de educație. Astfel, poți folosi:
◼ materialele tipărite/audiovizuale provenind direct de la ofertanți: broșuri,
pliante, reviste școlare, CD-uri cu oferta școlară etc.;
◼ site-uri informative cu rețeaua școlilor și a instituțiilor de educație și for-
mare profesională.
De asemenea, poți participa la:
◼ activități de voluntariat, la cursuri și proiecte organizate de diferite insti-
tuții educative (grupuri școlare, licee, colegii);
◼ vizite în cadrul liceelor cu ocazia unor evenimente, de exemplu „Ziua por-
ților deschise”; NOI ORIZONTURI
◼ evenimente de prezentare a ofertelor educaționale, de exemplu „Târgul Reflectează asupra procesului de
ofertelor școlare”. explorare a traseelor vocaționale, ca
În continuare, îți prezentăm posibilele trasee educaționale ale unui absol- etapă importantă în alegerea carie-
vent de clasa a VIII-a. rei.
77