Page 37 - educatie-muzicala-viii
P. 37
Unitatea 3 35
Observă!
1. a) Intonează următorul fragment muzical.
Bună dimineața la Moș Ajun
Al. Podoleanu & I.D. Chirescu
Allegretto
2 . œ œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ ≈ œ œ œ ˙ œ Œ
œ
œ
≈
& 4 œ œ œ œ J J
Bu-nă di-mi-nea-ța la Moș A - jun! Ne dați ori nu ne dați Ne dați ori nu ne dați, ne dați, ne dați?___
b) Notează în caiet principalele caracteristici ale melodiei: formule
ritmice și melodice folosite, structura modală, tematică.
Colindatul copiilor: cete de copii (fete și băieți) colindă satul în
dimineața de Ajun. Colindele cântate sunt scurte, mai mult recitate
decât cântate și au texte ce invocă dorința copiilor de a fi răsplătiți cu Știai că?
nuci, colaci și fructe.
Colindatul propriu-zis este practicat în noaptea de Ajun. Pregătirea Repertoriul de colinde contemporan este
pentru colindat începea odată cu Lăsata Secului (15 noiembrie), când compus preponderent din colinde religioa-
se, cântece de stea și colindele copiilor. În
ceata de colindători – alcătuită doar din băieți necăsătoriți – își alegea o funcție de zonele geografice în care se prac-
căpetenie responsabilă cu stabilirea repertoriului, a frecvenței repetițiilor tică acest obicei, participă întreaga obște
și a modalităților de învățare a colindelor. Colindatul se desfășura la sătească sau doar anumite categorii de oa-
fiecare casă din sat și cuprindea un repertoriu alcătuit din: Colind la meni. De cele mai multe ori, colindatul are
fereastră, Colind de gazdă mare, Urarea colacului, Colind la ieșirea din casă. loc în seara de Ajun și în ziua de Crăciun,
respectiv în ajunul și ziua de Anul Nou.
Colindul de gazdă mare este un colind personalizat care evocă poetic cele
mai importante realizări și calități ale celui colindat. Colindul la fereastră În Transilvania, colindatul flăcăilor păs-
avea rolul de a anunța prezența colindătorilor și conținea versuri precum: trează structura tradițională a colindatului
propriu-zis. Înainte de sărbătoarea Crăciu-
„Ia sculați, boieri mari!”, „Gazde mari, nu mai dormiți!”. nului, tinerii se organizează în cete și încep
să facă repetițiile pentru a învăța reperto-
riul de colinde. În cadrul acestora se de-
cid rolurile fiecărui flăcău: vătaf, jude, iapă
Exersează!
(purtătorul darurilor). Numărul de băieți
dintr-o ceată variază între 8 și 10. La fie-
Ascultă fragmentul Urarea turtei sau a colacului din zona Ialomiței, care casă se opresc și întreabă dacă sunt
notând observațiile tale legate de: modalitatea de interpretarea a melodiei primiți pentru a colinda. Dacă răspunsul
și tematica sa. este afirmativ, prima colindă se cântă sub
fereastră, iar următoarele, în casă. Gazda
le mulțumește cu colaci, băutură, mânca-
Descoperă! re și bani, iar unul dintre colindători face
o „strigătură de mulțămire”. La ieșirea din
a) Citește cu atenție următorul text-suport: casă, colindătorii „joacă fetele mari” ale
gazdelor.
Teatrul religios: Vicleimul sau Irozii reprezintă o formă de teatru
popular ce își are originea în teatrul religios jucat la început în biserică,
de către preoți, mai târziu, de dascăli, cu scopul de a promova, în rândul
comunității, scrierile sfinte.
Dramatizarea prezintă întâlnirea celor trei crai de la Răsărit cu Irod, în
vremea nașterii lui Iisus Hristos. Dialogurile personajelor sunt intercalate
cu momente corale. În varianta populară, pe lângă cele patru personaje
originale, au fost introduse și altele, precum Ciobanul sau Soldatul.