Page 37 - educatie-muzicala-viii
P. 37

Unitatea 3                                            35

                Observă!


             1. a) Intonează următorul fragment muzical.
                             Bună dimineața la Moș Ajun
                                                       Al. Podoleanu & I.D. Chirescu
            Allegretto
              2        . œ œ œ œ œ œ  ‰ œ œ œ œ œ ‰ œ œ œ œ œ ≈ œ œ œ ˙  œ Œ
                                        œ
                                                     œ
                                                              ≈
           & 4 œ œ œ œ               J           J
               Bu-nă di-mi-nea-ța la Moș A - jun!  Ne dați ori nu ne dați  Ne dați ori nu ne dați, ne dați, ne dați?___
             b)  Notează  în  caiet  principalele  caracteristici  ale  melodiei:  formule
          ritmice și melodice folosite, structura modală, tematică.




             Colindatul  copiilor:  cete  de  copii  (fete  și  băieți)  colindă  satul  în
           dimineața  de  Ajun.  Colindele  cântate  sunt  scurte,  mai  mult  recitate
           decât cântate și au texte ce invocă dorința copiilor de a fi răsplătiți cu   Știai că?
           nuci, colaci și fructe.
             Colindatul propriu-zis este practicat în noaptea de Ajun. Pregătirea    Repertoriul de colinde contemporan este
           pentru  colindat  începea  odată  cu  Lăsata  Secului  (15  noiembrie),  când   compus preponderent din colinde religioa-
                                                                              se, cântece de stea și colindele copiilor. În
           ceata de colindători – alcătuită doar din băieți necăsătoriți – își alegea o   funcție de zonele geografice în care se prac-
           căpetenie responsabilă cu stabilirea repertoriului, a frecvenței  repetițiilor   tică  acest  obicei,  participă  întreaga  obște
           și  a  modalităților  de  învățare  a  colindelor.  Colindatul  se  desfășura  la   sătească sau doar anumite categorii de oa-
           fiecare  casă  din  sat  și  cuprindea  un  repertoriu  alcătuit  din:  Colind  la   meni. De cele mai multe ori, colindatul are
           fereastră, Colind de gazdă mare, Urarea colacului, Colind la ieșirea din casă.   loc în seara de Ajun și în ziua de Crăciun,
                                                                              respectiv în ajunul și ziua de Anul Nou.
           Colindul de gazdă mare este un colind personalizat care evocă poetic cele
           mai importante realizări și calități ale celui colindat. Colindul la fereastră    În Transilvania, colindatul flăcăilor păs-
           avea rolul de a anunța prezența colindătorilor și conținea versuri precum:   trează structura tradițională a colindatului
                                                                              propriu-zis. Înainte de sărbătoarea Crăciu-
           „Ia sculați, boieri mari!”, „Gazde mari, nu mai dormiți!”.         nului, tinerii se organizează în cete și încep
                                                                              să facă repetițiile pentru a învăța reperto-
                                                                              riul  de  colinde.  În  cadrul  acestora  se  de-
                                                                              cid rolurile fiecărui flăcău: vătaf, jude, iapă
                Exersează!
                                                                              (purtătorul  darurilor).  Numărul  de  băieți
                                                                              dintr-o  ceată  variază  între  8  și  10.  La  fie-
            Ascultă  fragmentul  Urarea  turtei  sau  a  colacului  din  zona  Ialomiței,   care casă se opresc și întreabă dacă sunt
          notând observațiile tale legate de: modalitatea de interpretarea a melodiei   primiți  pentru  a  colinda.  Dacă  răspunsul
          și tematica sa.                                                     este afirmativ, prima colindă se cântă sub
                                                                              fereastră,  iar  următoarele,  în  casă.  Gazda
                                                                              le mulțumește cu colaci, băutură, mânca-
                Descoperă!                                                    re și bani, iar unul dintre colindători face
                                                                              o „strigătură de mulțămire”. La ieșirea din
             a) Citește cu atenție următorul text-suport:                     casă,  colindătorii  „joacă  fetele  mari”  ale
                                                                              gazdelor.
             Teatrul religios: Vicleimul sau Irozii reprezintă o formă de teatru
           popular ce își are originea în teatrul religios jucat la început în biserică,
           de către preoți, mai târziu, de dascăli, cu scopul de a promova, în rândul
           comunității, scrierile sfinte.
             Dramatizarea prezintă întâlnirea celor trei crai de la Răsărit cu Irod, în
           vremea nașterii lui Iisus Hristos. Dialogurile personajelor sunt intercalate
           cu momente corale. În varianta populară, pe lângă cele patru personaje
           originale, au fost introduse și altele, precum Ciobanul sau Soldatul.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42