Page 39 - educatie-muzicala-viii
P. 39
Unitatea 3 37
Amintește-ți! Știai că?
Obiceiurile de primăvară-vară sunt manifestări ceremoniale (cu dată Atât Plugarul, cât și Boul înstruțat repre-
fixă sau mobilă) realizate în strânsă legătură cu ocupațiile poporului, zintă momente de cinstire a unor ajutoare
precum agricultura sau păstoritul, și cu sărbătorile religioase din agricole. Plugul și boul sunt împodobiți și
această perioadă (Paștele). plimbați prin sat, cu un alai format din să-
teni și lăutari.
Din punct de vedere funcțional, obiceiurile de primăvară-vară se
clasifică în:
a) obiceiuri de pregătire și fertilizare a semănăturilor (Plugar,
Sângeorz, Boul înstruțat, Lăzărelul, Călușarii, Paparuda, Caloianul);
b) obiceiuri asociate cu coacerea holdelor și strângerea recoltei
(Drăgaica, Cununa);
c) obiceiuri cu diverse funcții – laice sau religioase (Homanul,
Hăulitul, Toconelele, Dragobetele, Colindul de Florii).
Descoperă!
1. a) Intonează melodia ritualului de invocare a ploii, Paparuda.
Paparuda
Animato Zăbala, Tg. Secuiesc
# 2 3 3 j j j j j j j j j j j
& 8 8 8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
ˆ ˆ œ œ œ œ œ œ
J J J J
Pă-pă-ru-dă, ru-dă, Sai în sus și u - dă, Să crească grî - ne - le, Să crească grî - ne - le.
b) Realizează un acompaniament ritmic cu ajutorul percuției corporale
(bătăi din palme, pocnete din degete). În timp ce fetele nemăritate dansează
c) Notează în caiet principalele caracteristici ale melodiei legate de: Paparuda, gazdele le udă picioarele cu apă.
elemente de limbaj (ritm, melodie), structură modală, tematică și versificație. În zona Olteniei, din alaiul Caloianului
2. Scandează versurile obiceiului Caloianul. Notează în caiet observațiile fac parte doar fete și femei însărcinate.
tale legate de versificație, numărul de silabe, rimă. Obiceiul Lăzărelului era practicat de fete
„Iene-Iene, Caloiene, Printre toate văile, în Sâmbata Lazărului, în Muntenia și su-
Ia cerului torțile Umple-se fântânile, dul Moldovei. Ele colindau satul cântând
Și deschide porțile Să răsară grânele, povestea lui Lazăr: tânărul păstor mort pe
neașteptate pe câmp, descoperit de suro-
Și pornește ploile, Florile, verdețele, rile lui, spălat în lapte dulce și readus la
Curgă ca șuvoile, Să crească fânețele, viață de către Iisus. Fetele primesc daruri
Umple-se pâraiele Să-s-adape vitele, sub formă de ouă nevopsite, făină, dulciuri,
Fie multe pitele!” fructe uscate, nuci sau bani.
Paparuda și Caloianul sunt obiceiuri de primăvară-vară practicate de copii sau tinere fete în Dobrogea,
Muntenia și Oltenia, în una dintre cele nouă joi de după Paști. Funcția acestor ritualuri este de invocare a ploilor
bune, a belșugului și a fertilității.
Paparuda se desfășoară de obicei în a treia joi de după Paști: fete îmbrăcate în veșminte din frunze și flori
colindă satul, fiind stropite cu apă de către trecători sau de gazdele ce le deschid porțile gospodăriilor lor. Alaiul
cântă și dansează ritmic, acompaniat de bătăi din palme și pocnituri din degete.
Caloianul sau Scaloianul este un ritual de invocare sau de oprire a ploii practicat, în general, de copii.
Obiceiul constă în confecționarea unei păpuși din lut sau lemn, împodobirea acesteia cu coji de ouă roșii sau
frunze și flori, înmormântarea simbolică a Caloianului la o răscruce de drumuri ori pe un mal de râu, respectiv
dezgroparea și aruncarea Caloianului pe o apă curgătoare pentru a deschide porțile cerului. Ritualul de
înmormântare respectă obiceiurile locului.