Page 53 - educatie-muzicala-viii
P. 53

Unitatea 5                                             51

             Procedee variaționale ritmice: ritmul punctat și ritmul sincopat



                Audiție muzicală dirijată

             1.  Audiază  on-line  sau  în  manualul  digital  Partea  a  III-a,  Marș
           funebru, a Sonatei nr. 2 pentru pian în si bemol minor op. 35 de Frédéric
           Chopin, urmărind cu atenție în partitura din manualul digital perioada
           A și perioada B și bătând cu palma pe picior pulsul muzical.
             2. Observă diferențele ritmice dintre cele două perioade, notându-le
           în caiet.

              Amintește-ți!


             Punctul este semnul grafic care așezat în dreapta unei note muzicale
           îi prelungește durata cu jumătate din valoarea sa.                       Știai că?

                                                                              Marșul funebru, lucrarea lui Frédéric Cho-
                Descoperă!                                                    pin,  este  mai  mult  decât  o  simplă  pie-
                                                                              să  muzicală;  este  o  meditație  profundă
            1. Activitate în echipă: Discutați observațiile notate în timpul audiției   asupra  morții,  durerii  și  condiției  umane.
                                                                              Simplitatea și profunzimea sa emoțională
         muzicale  dirijate,  identificând  o  legătură  între  diferențele  ritmice  ale   i-au asigurat locul ca una dintre cele mai
         perioadelor  și  stările  evocate.  Ce  alte  elemente  de  limbaj  contribuie  la   emblematice lucrări din literatura muzicală
         crearea imaginilor muzicale (tempo, nuanțe, elemente melodice)?      occidentală.


                                                                                    Portret de compozitor
             Ritmul punctat  se  obține  prin  adăugarea  unei  durate  scurte,  de
           obicei șaisprezecimea, după o durată mai lungă, urmată de un punct de
           prelungire. Cea mai cunoscută formulă ritmică de acest gen este    –
           optimea cu punct urmată de șaisprezecime.


                Aplică!
            1. Citește ritmic exercițiul următor.







                                                                              Frédéric François Chopin (1810−1849), com-
                                                                              pozitor francez de origine poloneză, născut
            2. Interpretează exercițiul împreună cu colegii, folosind instrumentele   Fryderyk Franciszek Chopin. A fost un vir-
          de percuție disponibile la clasă.                                   tuoz  al  pianului,  creația  sa  fiind  dedicată
                                                                              acestui  instrument  muzical.  Reprezentant
                Exersează!                                                    al  Romantismului  muzical,  revoluționea-
                                                                              ză  creația  pentru  pian  atât  prin  elemen-
                                     4
            1.  Compune  10  măsuri  de  ,  folosind  duratele  învățate  și  formula     tele  de  limbaj  folosite,  cât  și  prin  genu-
                                     4
          ritmică   .                                                         rile  și  formele  noi  pe  care  le  imaginează
                                                                              (ex.: balada). Creația sa cuprinde genuri mi-
            2. Lucrați în perechi! Faceți schimb de compoziții, verificând numărul   niaturale (Balade, Preludii, Poloneze, Studii,
          de timpi din fiecare măsură și respectarea cerinței exercițiului anterior și   Nocturne, Mazurci); trei sonate pentru pian
          interpretând împreună fiecare compoziție.                           și două concerte pentru pian și orchestră.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58