Page 53 - educatie-muzicala-viii
P. 53
Unitatea 5 51
Procedee variaționale ritmice: ritmul punctat și ritmul sincopat
Audiție muzicală dirijată
1. Audiază on-line sau în manualul digital Partea a III-a, Marș
funebru, a Sonatei nr. 2 pentru pian în si bemol minor op. 35 de Frédéric
Chopin, urmărind cu atenție în partitura din manualul digital perioada
A și perioada B și bătând cu palma pe picior pulsul muzical.
2. Observă diferențele ritmice dintre cele două perioade, notându-le
în caiet.
Amintește-ți!
Punctul este semnul grafic care așezat în dreapta unei note muzicale
îi prelungește durata cu jumătate din valoarea sa. Știai că?
Marșul funebru, lucrarea lui Frédéric Cho-
Descoperă! pin, este mai mult decât o simplă pie-
să muzicală; este o meditație profundă
1. Activitate în echipă: Discutați observațiile notate în timpul audiției asupra morții, durerii și condiției umane.
Simplitatea și profunzimea sa emoțională
muzicale dirijate, identificând o legătură între diferențele ritmice ale i-au asigurat locul ca una dintre cele mai
perioadelor și stările evocate. Ce alte elemente de limbaj contribuie la emblematice lucrări din literatura muzicală
crearea imaginilor muzicale (tempo, nuanțe, elemente melodice)? occidentală.
Portret de compozitor
Ritmul punctat se obține prin adăugarea unei durate scurte, de
obicei șaisprezecimea, după o durată mai lungă, urmată de un punct de
prelungire. Cea mai cunoscută formulă ritmică de acest gen este –
optimea cu punct urmată de șaisprezecime.
Aplică!
1. Citește ritmic exercițiul următor.
Frédéric François Chopin (1810−1849), com-
pozitor francez de origine poloneză, născut
2. Interpretează exercițiul împreună cu colegii, folosind instrumentele Fryderyk Franciszek Chopin. A fost un vir-
de percuție disponibile la clasă. tuoz al pianului, creația sa fiind dedicată
acestui instrument muzical. Reprezentant
Exersează! al Romantismului muzical, revoluționea-
ză creația pentru pian atât prin elemen-
4
1. Compune 10 măsuri de , folosind duratele învățate și formula tele de limbaj folosite, cât și prin genu-
4
ritmică . rile și formele noi pe care le imaginează
(ex.: balada). Creația sa cuprinde genuri mi-
2. Lucrați în perechi! Faceți schimb de compoziții, verificând numărul niaturale (Balade, Preludii, Poloneze, Studii,
de timpi din fiecare măsură și respectarea cerinței exercițiului anterior și Nocturne, Mazurci); trei sonate pentru pian
interpretând împreună fiecare compoziție. și două concerte pentru pian și orchestră.

