Page 57 - educatie-muzicala-viii
P. 57
Unitatea 5 55
Conceperea unor aranjamente/acompaniamente ritmice sau melodice
Provocare creativă
1. Lucrați în perechi! Alcătuiți, alături de colegul de bancă, o succesiune
ritmică cu durata de 16 timpi în care să folosiți, în diferite combinații,
următoarele elemente: trei pocnituri din degete, două bătăi din palme și
două bătăi din picior.
2. Prezentați-le ritmul vostru și colegilor de clasă.
Corpul tău poate funcționa ca un instrument de percuție dacă
folosești ceea ce se numește percuție corporală.
Cele mai utilizate metode de percuție corporală sunt: pocnitul
degetelor, bătăile din palme, loviturile ușoare ale pulpei piciorului,
bătăile din picioare. Deoarece în limba română avem nevoie de mai Jurnalul meu muzical
multe cuvinte pentru a descrie un tip de percuție corporală, iar în limba
engleză e folosit un singur cuvânt, vom utiliza cuvintele corespondente Notează impresiile tale în urma audiției
din limba engleză pentru a ne referi la tipul de percuție corporală dorit. lucrărilor muzicale din această lecție.
Tipuri de percuție corporală Ce procedee variaționale ai identificat în
melodia ta preferată?
Română Engleză Simbol Română Engleză Simbol
Pocnitul degetelor Snap S Lovituri ușoare Whap W
peste burtă
Bătăile din palme Clap C Tropăitul Tap T
Lovituri ușoare Pat P Știai că?
ale pulpei piciorului
Percuția corporală este una dintre cele mai
vechi forme de exprimare muzicală. În multe
Aplică! culturi tradiționale, oamenii și-au folosit
propriile corpuri pentru a crea ritmuri și
1. Ascultă on-line melodia Say something de Ian Axel. sunete, înainte de a inventa instrumentele
2. Împărțiți în trei echipe, realizați un acompaniament ritmic folosind muzicale. În prezent, percuția corporală
elementele de percuție corporală notate în tabelul de mai jos este folosită nu doar în muzică, ci și în
Indicație de rezolvare: Folosește tabelul tipurilor de percuție corporală, terapie, pentru a îmbunătăți coordonarea,
în care X reprezintă o bătaie cu palmele în bancă memoria și starea de bine.
TIMPUL 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Grupa 1 ‒ Strofă I P P C P P C P P C P P C
Grupa 2 ‒ Refren C S S C S S C S S C S S
Grupa 3 ‒ Strofa a II-a X X X X X X X X
Exersează!
1. Folosind elemente de percuție corporală, concepe câte un
acompaniament ritmic pentru tema principală a Părții a II-a, Andante,
din Simfonia nr. 101 în Re Major „Ceasornicul” de Joseph Haydn, respectiv
melodia Yesterday a formației Beatles.
2. Notează în caiet cele două acompaniamente, folosind simbolurile
învățate în această lecție.