Page 54 - educatie-muzicala-viii
P. 54
52 Unitatea 5
Descoperă!
1. a) Observă cu atenție următorul fragment din melodia Hava Nagila,
notând în caiet cel puțin două formule ritmice studiate și numărul măsurii
în care acestea apar.
Hava Nagila
Hava Nagila
(fragment)
Cântec evreiesc
(fragment) Cântec evreiesc
4 j j j j
œ
#
& 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ œ # œ œ œ ˙
-
-
-
-
Ha va n' ra n' na, ha va n' ra n' na, ha va n' ra n' na v' nis m' cha.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
b) Învață cântecul integral, urmărind partitura din manualul digital și
respectând etapele de învățare însușite anterior.
Amintește-ți!
Știai că?
Sincopa este formula ritmică obținută prin legarea unei durate
Hava Nagila este cel mai cuoscut cântec tra- accentuate cu durata neaccentuată precedentă și mutarea accentului pe
dițional evre iesc, interpretat îndeosebi la
nunți și la evenimente precum bar mitzvah valoarea inițială, neaccentuată:
și bat mitzvah (ceremonii religioase de tre-
cere spre maturitate și de primire ca mem-
bru activ în comunitate, ce are loc la vârsta
de 13 ani). Originile sale se regăsesc în Sincopa pe timp
Ucraina și Bucovina, melodia fiind constru-
ită pe o structură de tip frigian specifică
folclorului evreiesc transilvănean. Cuvin-
tele cântecului sunt inspirate din Psalmi, Sincopa pe jumătate de timp
dansul ce-l însoțește fiind unul în cerc,
asemănător cu hora românească.
Din punctul de vedere al structurii, sincopa poate fi egală sau inegală.
Sincopa egală se obține prin legarea a două durate de valoare egală:
pătrimi cu pătrimi, optimi cu optimi etc. (vezi exemplele de sincope de
Portofoliu
mai sus).
Sincopa inegală se obține prin legarea a două durate de valoare
diferită: optimi cu pătrimi, șaisprezecimi cu optimi etc.
Utilizarea în mod repetat a sincopei dă naștere ritmului sincopat,
foarte des întâlnit în muzica de dans, în jazz și în muzica modernă,
contemporană.
Aplică!
1. a) Ascultă on-line sau în manualul digital piesa intitulată Humoresca,
op. 101, nr. 7, de Antonín Dvořák, marcând prin pocnituri din degete
pulsația tempoului.
b) Ce fel de procedeu variațional ritmic distingi: ritmul punctat sau
ritmul sincopat?
Completează o fișă de compozitor pentru c) Care au fost elementele care te-au ajutat să determini procedeul
Antonín Dvořák. Folosește modelul din sec- variațional folosit?
țiunea Portofoliu a manualului digital. d) Notează în caiet observațiile tale.