Page 64 - educatie-muzicala-viii
P. 64
62 Unitatea 6
Concertul instrumental: elemente de structură
Portret de compozitor Audiție muzicală dirijată
1. Audiază prima parte a Concertului pentru vioară și orchestră op. 64 în
mi minor de Felix Mendelssohn-Bartholdy, notându-ți în caiet impresiile.
2. Citește descrierea de mai jos a fragmentului și răspunde la
următoarele întrebări:
a) Care sunt secțiunile primei părți a Concertului pentru vioară și orchestră
de Mendelssohn?
b) Care sunt trăsăturile celor două teme muzicale expuse de
instrumentul solist în secțiunea Expoziție?
Tema principală A (expusă în tonalitatea mi minor) este anticipată
de o scurtă introducere orchestrală de aproximativ două măsuri și
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847), este prezentată integral de vioara solistă, fiind reluată în fortissimo de
compozitor, pianist, organist și dirijor ger-
man. S-a născut la Hamburg într-o familie întreaga orchestră.
de intelectuali. Talentul muzical se mani-
festă de timpuriu, la 17 ani, compune ca-
podopera Visul unei nopți de vară, muzică
de scenă pentru piesa de teatru cu același
nume a lui William Shakespeare. Creația
sa cuprinde: cinci simfonii (Simfonia ita-
liană, Simfonia Reformării), 12 simfonii
pentru orchestră de coarde, uvertura
Hebridele, 3 concerte pentru pian, 2 con-
certe pentru vioară, muzică de cameră,
cicluri de lieduri etc. Tema secundară B (prezentată în tonalitatea Sol Major) este
introdusă într-o manieră neobișnuită: un dialog între instrumentul
solist și orchestră.
Expoziția este urmată de o zonă de dezvoltare a materialului tematic
în care elementele componente ale celor două teme sunt prelucrate
variațional, ritmic, melodic și tonal.
Secțiunea mediană – Dezvoltarea – se finalizează printr-o Cadenza
(„cadență instrumentală”), un fragment instrumental solo cu caracter
improvizatoric menit a pune în evidență capacitățile tehnice ale
interpretului.
Partea I se încheie cu reluarea secțiunii I (Reexpoziția) într-o formă
variată, extinsă cu o Coda. Reexpoziția debutează cu tema principala
interpretată de viori, flaut și oboi în piano, peste arpegiile viguroase
ale instrumentului solist. Tema a doua este reluată într-un dialog când
liric, când dramatic între vioara solistă, flaut, oboi și clarinet.
Moritz Oppenheim, Coda readuce elementele tematice A și B în tonalitatea de bază, mi
F. Mendelssohn-Bartholdy cântă minor.
pentru Goethe (1864)