Page 69 - educatie-muzicala-viii
P. 69

Unitatea 6                                            67

                Audiție muzicală dirijată


             1. Audiază on-line uvertura operei Die Walküre (Walkyria) de Richard
           Wagner.
             2. Notează, în caietul de muzică, principalele trăsături ale lucrării:
           caracter, nuanțe, tempo, instrumente sau voci folosite (după caz).
             3. Realizează un desen care să ilustreze subiectul acestui fragment
           muzical (opțional).




             Uvertura  este  o  parte  introductivă  orchestrală  ce  sintetizează   Scenă din opera Bărbierul din Sevilla de
           materialul muzical al unui gen muzical-dramatic (operă, balet, operetă).   Gioachino Rossini (interpreți ai Teatrului
           În creația de operă a secolelor XIX-XX, uvertura poate fi înlocuită de   de Operă Dnipro, Ucraina)
           preludiu (spre exemplu, în opera Carmen de Georges Bizet).



                Audiție muzicală dirijată
             1. Audiază aria La donna e mobile („Femeia-i schimbătoare”) din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi, urmărind
           partitura din manualul digital.
             2. Transcrie în caietul de muzică doar enunțurile adevărate dintre cele de mai jos.
             Rolul orchestrei: ● completează și susține linia vocală; ● dialoghează cu linia melodică a vocii.
             Structura secțiunii este: ● liberă, cu caracter improviziatoric; ● fixă (tip strofă-refren); ● mixtă.



                                                                                    Portofoliu
             Aria este o parte vocal-instrumentală cantabilă pentru un solist și
           orchestră, cu formă liberă și caracter liric, corespondentul monologului   Folosind cunoștințele dobândite la orele de
                                                                              Limba și literatura română, realizează ana-
           din teatru. Ariile exprimă în mod direct trăirile personajelor principale   liza comparativă a intrigii celor două opere
           și  sunt  cele  mai  importante  numere  solistice  datorită  conținutului   care  îl  au  ca  personaj  principal  pe  Figaro:
           muzical.  Ariile  sunt  asociate  cu  momentele  importante  ale  acțiunii   Nunta lui Figaro, de  W.A. Mozart, și Bărbierul
           dramatice.  Cavatina  este  un  fragment  melodic  solistic,  atribuit  unui   din Sevilla, de Gioachino Rossini.
           personaj principal al unei opere. Cavatina are o structură fixă alcătuită   Indicație de rezolvare: Ține seama și de ur-
           dintr-una sau două perioade fără repetiție.                        mătoarele  repere:  perioada  sau  contextul
                                                                              în care se desfășoară fiecare operă; tipurile
                                                                              de personaje; relațiile dintre personaje.
                      Cavatina lui Figaro din opera Nunta lui Figaro
                     Cavatina lui Figaro din opera Nunta lui Figaro
                                                                  W.A. Mozart
                                                                                    Exersează!
                 3
                                                                      j
               & 4               j             Ï    Î   Ï Ï Ï      . Ï  Ï Ï
                    Ï Ï Ï     . Ï  Ï Ï  Ï Ï Ï     Ï                             1. Solfegiază  și  cântă  cu  text
                  Vrea să dan - se -  ze  dră - gu - țul con - te,  Vrea să dan - se -  ze  Cavatina lui Figaro din Actul I al operei
          7                                                                   Nunta lui Figaro  de  W.A.  Mozart,
          & Ï Ï Ï Ï      Ï  Î  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Î Î  Ï Ï Ï       prezentată alăturat.
            dră - gu - țul con - te,  Eu din chi - ta  - ră  îi voi cân - ta,  Eu din chi  2. Audiază  integral  Cavatina lui
                                                                              Figaro.
          14                                                                    3.  Interpretează  Cavatina  lui
                  j                 Î              Ï Î             Î Î
          & . Ï  Ï Ï   Ï Ï Ï    Ï  Ï   Ï Ï Ï    Ï       Ï Ï Ï Ï               Figaro folosind elemente de mișca-
                                                                              re scenică și mimică potrivite me-
             ta  - ră  îi  voi cân - ta, da!  Îi  voi cân - ta, da!  Îi voi cân - ta!
                                                                              sajului piesei.
































                                         ©
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74