Page 69 - educatie-muzicala-viii
P. 69
Unitatea 6 67
Audiție muzicală dirijată
1. Audiază on-line uvertura operei Die Walküre (Walkyria) de Richard
Wagner.
2. Notează, în caietul de muzică, principalele trăsături ale lucrării:
caracter, nuanțe, tempo, instrumente sau voci folosite (după caz).
3. Realizează un desen care să ilustreze subiectul acestui fragment
muzical (opțional).
Uvertura este o parte introductivă orchestrală ce sintetizează Scenă din opera Bărbierul din Sevilla de
materialul muzical al unui gen muzical-dramatic (operă, balet, operetă). Gioachino Rossini (interpreți ai Teatrului
În creația de operă a secolelor XIX-XX, uvertura poate fi înlocuită de de Operă Dnipro, Ucraina)
preludiu (spre exemplu, în opera Carmen de Georges Bizet).
Audiție muzicală dirijată
1. Audiază aria La donna e mobile („Femeia-i schimbătoare”) din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi, urmărind
partitura din manualul digital.
2. Transcrie în caietul de muzică doar enunțurile adevărate dintre cele de mai jos.
Rolul orchestrei: ● completează și susține linia vocală; ● dialoghează cu linia melodică a vocii.
Structura secțiunii este: ● liberă, cu caracter improviziatoric; ● fixă (tip strofă-refren); ● mixtă.
Portofoliu
Aria este o parte vocal-instrumentală cantabilă pentru un solist și
orchestră, cu formă liberă și caracter liric, corespondentul monologului Folosind cunoștințele dobândite la orele de
Limba și literatura română, realizează ana-
din teatru. Ariile exprimă în mod direct trăirile personajelor principale liza comparativă a intrigii celor două opere
și sunt cele mai importante numere solistice datorită conținutului care îl au ca personaj principal pe Figaro:
muzical. Ariile sunt asociate cu momentele importante ale acțiunii Nunta lui Figaro, de W.A. Mozart, și Bărbierul
dramatice. Cavatina este un fragment melodic solistic, atribuit unui din Sevilla, de Gioachino Rossini.
personaj principal al unei opere. Cavatina are o structură fixă alcătuită Indicație de rezolvare: Ține seama și de ur-
dintr-una sau două perioade fără repetiție. mătoarele repere: perioada sau contextul
în care se desfășoară fiecare operă; tipurile
de personaje; relațiile dintre personaje.
Cavatina lui Figaro din opera Nunta lui Figaro
Cavatina lui Figaro din opera Nunta lui Figaro
W.A. Mozart
Exersează!
3
j
& 4 j Ï Î Ï Ï Ï . Ï Ï Ï
Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï 1. Solfegiază și cântă cu text
Vrea să dan - se - ze dră - gu - țul con - te, Vrea să dan - se - ze Cavatina lui Figaro din Actul I al operei
7 Nunta lui Figaro de W.A. Mozart,
& Ï Ï Ï Ï Ï Î Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Î Î Ï Ï Ï prezentată alăturat.
dră - gu - țul con - te, Eu din chi - ta - ră îi voi cân - ta, Eu din chi 2. Audiază integral Cavatina lui
Figaro.
14 3. Interpretează Cavatina lui
j Î Ï Î Î Î
& . Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Figaro folosind elemente de mișca-
re scenică și mimică potrivite me-
ta - ră îi voi cân - ta, da! Îi voi cân - ta, da! Îi voi cân - ta!
sajului piesei.
©