Page 67 - educatie-muzicala-viii
P. 67
Unitatea 6 65
Partea Partea I Partea a II-a Partea a III-a Partea a IV-a Știai că?
Tempo Allegro
În secolul al XVI-lea, compozitorii foloseau
Nuanță predominantă termenul de simfonie pentru mai multe
Caracter Dansant tipuri de lucrări muzicale instrumentale sau
vocal-instrumentale. În secolul al XVII-lea,
simfonia definea o lucrare muzicală pentru
orchestră alcătuită din trei părți pe tiparul
repede-lent-repede. Haydn, Mozart și
Simfonia este un gen muzical orchestral alcătuit din patru părți. Beethoven cristalizează forma și structura
clasică a simfoniei ca o lucrare orchestrală
Secțiunea Partea I Partea a II-a Partea a III-a Partea a IV-a alcătuită din patru părți, prin adăugarea
Mișcare Repede Lent Dansant Repede unei părți dinamice cu caracter dansant
(menuet sau scherzo). În Romantism, genul
Tempo Allegro Andante Allegro Presto evoluează, transformându-se în simfonii
Structura Forma Formă bi- sau tripartită Menuet+Trio Formă programatice, prin asocierea cu un text
arhitectonică de sonată Formă de sonată fără de sonată literar (Simfonia fantastică de Hector
dezvoltare Formă Berlioz, Simfonia a V-a de P.I. Ceaikovski),
de rondo sau în genuri ciclice, prin reluarea, la
nivelul tuturor părților, a unor fragmente
Tonalitatea Tonalitatea de Tonalitate înrudită cu Tonalitate Tonalitatea tematice, Simfonia a IX-a „Din Lumea
bază a lucrării tonalitatea de bază înrudită cu de bază a Nouă” de Antonín Dvořák).
(relativa majoră/tonalitatea tonalitatea lucrării
dominantei etc.) de bază
Exersează!
1. Intonează cele două fragmente tematice din Partea a III-a a Simfo-
niei nr. 40 în sol minor KV 550, de W.A. Mozart.
TRIO
# 3 Ï Ï Ï Ï
& 4 Ï Ï Ï Î Ï Ï Ï Î Î Ï Ï Ï Ï Ï Ï Î Î
p
Allegretto
b 3 Ï Ï
& b 4 ú Ï Ï Ï Ï Ï# Ï Ï Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï Ï Î
Ï Ï
f
2. Audiază Partea a III-a a simfoniei. Reține faptul că fragmentul are o structură de tip Menuet–Trio–Menuet
și răspunde în caietul de muzică la următoarele întrebări:
a) În secțiunea mediană, Trio, Mozart oferă momente solistice succesive pentru trei tipuri de instrumente de
suflat din lemn. Care sunt acestea? În ce ordine apar în desfășurarea sonoră a Trio-ului?
b) Ce instrumente de suflat din alamă preiau tema principală a Trio-ului?
c) Numește două modalități prin care Mozart realizează contrastul dintre Menuet și Trio.
Provocare creativă
Simfonia fantastică, de Hector Belioz, este o lucrare programatică alcătuită din cinci părți: Visuri și pasiuni, Un
bal, Scenă câmpenească, Marș spre supliciu, Visul unei nopți de Sabat. Lucrarea redă sonor povestea tragică a unui
tânăr compozitor îndrăgostit de o frumoasă fată. Fiecare secțiune are atașată o mică descriere a acțiunii dramatice.
a) Citește în manualul digital programul literar al simfoniei.
b) Audiază lucrarea integral pe internet.
c) Transformă, la alegere, o parte a simfoniei într-o bandă desenată sau un scenariu de film, care să descrie
vizual desfășurarea acțiunii așa cum este surprinsă auditiv de Hector Berlioz.
©
©