Page 67 - educatie-muzicala-viii
P. 67

Unitatea 6                                            65


           Partea           Partea I    Partea a II-a  Partea a III-a  Partea a IV-a  Știai că?
           Tempo                                    Allegro
                                                                              În secolul al XVI-lea, compozitorii foloseau
           Nuanță predominantă                                                termenul de  simfonie pentru mai multe
           Caracter                                 Dansant                   tipuri de lucrări muzicale instrumentale sau
                                                                              vocal-instrumentale. În secolul al XVII-lea,
                                                                              simfonia definea o lucrare muzicală pentru
                                                                              orchestră alcătuită din trei părți pe tiparul
                                                                              repede-lent-repede.  Haydn,  Mozart  și
             Simfonia este un gen muzical orchestral alcătuit din patru părți.  Beethoven cristalizează forma și structura
                                                                              clasică a simfoniei ca o lucrare orchestrală
           Secțiunea   Partea I   Partea a II-a       Partea a III-a  Partea a IV-a  alcătuită  din  patru  părți,  prin  adăugarea
           Mișcare     Repede     Lent                Dansant    Repede       unei  părți  dinamice  cu  caracter  dansant
                                                                              (menuet sau scherzo). În Romantism, genul
           Tempo       Allegro    Andante             Allegro    Presto       evoluează,  transformându-se  în  simfonii
           Structura   Forma      Formă bi- sau tripartită  Menuet+Trio  Formă   programatice, prin asocierea cu un text
           arhitectonică  de sonată  Formă de sonată fără        de sonată    literar (Simfonia  fantastică  de  Hector
                                  dezvoltare                     Formă        Berlioz, Simfonia a V-a de P.I. Ceaikovski),
                                                                 de rondo     sau  în  genuri  ciclice,  prin  reluarea,  la
                                                                              nivelul  tuturor  părților,  a  unor  fragmente
           Tonalitatea   Tonalitatea de   Tonalitate înrudită cu   Tonalitate   Tonalitatea   tematice,  Simfonia  a  IX-a  „Din  Lumea
                       bază a lucrării  tonalitatea de bază   înrudită cu   de bază a   Nouă” de Antonín Dvořák).
                                  (relativa majoră/tonalitatea  tonalitatea   lucrării
                                  dominantei etc.)    de bază



                Exersează!

            1. Intonează cele două fragmente tematice din Partea a III-a a Simfo-
          niei nr. 40 în sol minor KV 550, de W.A. Mozart.
                TRIO
             #  3      Ï Ï              Ï Ï
           &   4 Ï   Ï      Ï Î Ï     Ï       Ï Î Î Ï Ï Ï Ï Ï  Ï  Î Î
                  p
               Allegretto
              b 3                               Ï Ï
           &  b  4    ú  Ï Ï Ï Ï Ï#  Ï Ï  Ï  ú         Ï Ï Ï  Ï Ï  Ï  Î
                  Ï                    Ï
                  f
            2. Audiază Partea a III-a a simfoniei. Reține faptul că fragmentul are o structură de tip Menuet–Trio–Menuet
          și răspunde în caietul de muzică la următoarele întrebări:
            a) În secțiunea mediană, Trio, Mozart oferă momente solistice succesive pentru trei tipuri de instrumente de
          suflat din lemn. Care sunt acestea? În ce ordine apar în desfășurarea sonoră a Trio-ului?
            b) Ce instrumente de suflat din alamă preiau tema principală a Trio-ului?
            c) Numește două modalități prin care Mozart realizează contrastul dintre Menuet și Trio.


                Provocare creativă

            Simfonia fantastică, de Hector Belioz, este o lucrare programatică alcătuită din cinci părți: Visuri și pasiuni, Un
         bal, Scenă câmpenească, Marș spre supliciu, Visul unei nopți de Sabat. Lucrarea redă sonor povestea tragică a unui
         tânăr compozitor îndrăgostit de o frumoasă fată. Fiecare secțiune are atașată o mică descriere a acțiunii dramatice.
            a) Citește în manualul digital programul literar al simfoniei.
            b) Audiază lucrarea integral pe internet.
            c) Transformă, la alegere, o parte a simfoniei într-o bandă desenată sau un scenariu de film, care să descrie
         vizual desfășurarea acțiunii așa cum este surprinsă auditiv de Hector Berlioz.














                                     ©







                                      ©
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72