Page 65 - educatie-muzicala-viii
P. 65
Unitatea 6 63
Descoperă!
Completează în caiet schema de mai jos cu elementele identificate
în urma audiției primei părți a Concertului pentru vioară și orchestră de
Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Forma de Expoziția Dezvoltarea Cadenza Reexpoziția Coda
sonată
Material A B A+B tratate Material A B
tematic variațional tematic nou -
improvizație Știai că?
Caracter (liric/
dramatic) Termenul de concert are două sensuri:
con certul ca manifestare artistică (spre
Tonalitatea Mi Sol exe mplu: Concertul interpretei Celine Dion
minor Major la București) și concertul ca gen muzical, o
compoziție muzicală cu o structură speci-
fică.
Concertul ca gen muzical s-a născut în
Concertul instrumental este un gen muzical pentru instrument secolul al XVII-lea, în perioada Barocului,
solist și orchestră alcătuit din trei părți: ca reprezentare sonoră a dialogului dintre
două grupe de instrumentiști: un grup de
Secțiune Partea I Partea a II-a Partea a III-a soliști (de obicei, două viori și un violoncel),
numit concertino, și o orchestră de coarde,
Mișcare Repede Lent Repede numită ripieno sau tutti. Acest tip de dis-
Tempo Allegro Andante Allegro/Presto punere a discursului muzical a purtat nu-
mele de concerto grosso și era alcătuit din
Structura Forma de Formă bi- sau tripartită Formă de patru sau cinci părți. Din concerto grosso
arhitectonică sonată Formă de sonată fără sonată se dezvoltă spre finalul Barocului con certo
dezvoltare Formă de rondo solo, ce înlocuiește grupul con certino cu un
singur instrument solist și reduce numărul
Tonalitatea Tonalitatea Tonalitate înrudită cu Tonalitatea de părților la trei.
de bază a tonalitatea de bază (relativa bază a lucrării
lucrării majoră/ tonalitatea Clasicismul muzical și, ulterior, Roman-
dominantei etc.) tismul aduc genului modificări de structu-
ră și caracter. În Clasicism se configurează
struc tura primei părți ca formă de sonată și
cadenza ca fragment improvizatoric de vir-
Exersează! tuozitate instrumentală adăugată părții în-
tâi. În Romantism, concertele sunt pre fe rate
1. Ascultă Partea a III-a a Concertului pentru pian și orchestră nr. 17 în Sol de compozitorii-interpreți virtuozi pre cum
Major KV453 de W.A. Mozart, care, din punct de vedere al structurii, este o NiccolÒ Paganini sau Franz Liszt, care își pot
temă cu variațiuni. demonstra capacitățile interpretative prin
2. Identifică tema principală a secțiunii. intermediul unor lucrări cu un grad ridicat
de dificultate tehnică.
3. Transcrie și completează, în caiet, tabelul de mai jos cu elementele
identificate în urma audiției.
Secțiune Tema Var. I Var. II Var. III Var. IV Var. V Coda
Distribuția Orchestra Pian
materialului
tematic
Tonalitatea Major
Caracteristici