Page 65 - educatie-muzicala-viii
P. 65

Unitatea 6                                            63

                Descoperă!


            Completează  în  caiet  schema  de  mai  jos  cu  elementele  identificate
          în  urma  audiției  primei  părți  a  Concertului  pentru  vioară  și  orchestră  de
          Felix Mendelssohn-Bartholdy.

          Forma de    Expoziția    Dezvoltarea  Cadenza  Reexpoziția  Coda
          sonată
          Material    A     B       A+B tratate   Material   A  B
          tematic                  variațional  tematic nou -
                                             improvizație                           Știai că?
          Caracter (liric/
          dramatic)                                                              Termenul  de  concert  are  două  sensuri:
                                                                              con certul  ca  manifestare  artistică  (spre
          Tonalitatea  Mi   Sol                                               exe mplu: Concertul interpretei Celine Dion
                      minor  Major                                            la București) și concertul ca gen muzical, o
                                                                              compoziție muzicală cu o structură speci-
                                                                              fică.
                                                                                 Concertul  ca  gen  muzical  s-a  născut  în
             Concertul  instrumental  este  un  gen  muzical  pentru  instrument   secolul  al  XVII-lea,  în  perioada  Barocului,
           solist și orchestră alcătuit din trei părți:                       ca reprezentare sonoră a dialogului dintre
                                                                              două grupe de instrumentiști: un grup de
              Secțiune     Partea I         Partea a II-a     Partea a III-a  soliști (de obicei, două viori și un violoncel),
                                                                              numit concertino, și o orchestră de coarde,
              Mișcare      Repede             Lent              Repede        numită ripieno sau tutti. Acest tip de dis-
               Tempo       Allegro           Andante          Allegro/Presto  punere a discursului muzical a purtat nu-
                                                                              mele de concerto grosso și era alcătuit din
              Structura   Forma de     Formă bi- sau tripartită  Formă de     patru  sau  cinci  părți.  Din  concerto  grosso
            arhitectonică  sonată       Formă de sonată fără     sonată       se dezvoltă spre finalul Barocului con certo
                                            dezvoltare       Formă de rondo   solo, ce înlocuiește grupul con certino cu un
                                                                              singur instrument solist și reduce numărul
             Tonalitatea   Tonalitatea   Tonalitate înrudită cu   Tonalitatea de   părților la trei.
                          de bază a   tonalitatea de bază (relativa   bază a lucrării
                           lucrării      majoră/ tonalitatea                     Clasicismul  muzical  și,  ulterior,  Roman-
                                          dominantei etc.)                    tismul  aduc  genului  modificări  de  structu-
                                                                              ră  și  caracter.  În  Clasicism  se  configurează
                                                                              struc tura primei părți ca formă de sonată și
                                                                              cadenza ca fragment improvizatoric de vir-
                Exersează!                                                    tuozitate instrumentală adăugată părții în-
                                                                              tâi. În Romantism, concertele sunt pre fe rate
            1. Ascultă Partea a III-a a Concertului pentru pian și orchestră nr. 17 în Sol   de  compozitorii-interpreți  virtuozi  pre cum
         Major KV453 de W.A. Mozart, care, din punct de vedere al structurii, este o   NiccolÒ Paganini sau Franz Liszt, care își pot
         temă cu variațiuni.                                                  demonstra  capacitățile  interpretative  prin
            2. Identifică tema principală a secțiunii.                        intermediul unor lucrări cu un grad ridicat
                                                                              de dificultate tehnică.
            3. Transcrie și completează, în caiet, tabelul de mai jos cu elementele
         identificate în urma audiției.
          Secțiune    Tema     Var. I  Var. II  Var. III  Var. IV  Var. V  Coda

          Distribuția   Orchestra   Pian
          materialului
          tematic
          Tonalitatea   Major

          Caracteristici
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70