Page 71 - educatie-muzicala-viii
P. 71

Unitatea 6                                            69

                Observă!

            1. Accesează în manualul digital prezentarea subiectului operelor Carmen de
          Georges Bizet și Pelléas și Mélisande de Claude Debussy.
            2.  Cum sunt structurate subiectele acestor opere? Notează observațiile tale în
          caietul de muzică.




             Din punct de vedere dramatic, structura operei este dictată de libret. Acesta este textul-suport destinat
           realizării unui gen muzical-dramatic. Libretul unei opere poate fi compus în versuri și poate avea un subiect
           original (Flautul fermecat de W.A. Mozart) sau poate fi o adaptare a unei lucrări literare cunoscute (La Traviata
           de Giuseppe Verdi). Libretul poate fi creat de un libretist sau, uneori, de însuși compozitorul operei (așa cum
           au făcut Richard Wagner, Hector Berlioz sau Alban Berg).
             Organizarea materialului dramatic raportat la textul-suport se realizează în două maniere:
             ●  tiparul  tradițional  –  acțiunea  dramatică  este  organizată  în  acte,  scene  și  tablouri,  iar  continuitatea
           melodică este dictată de segmentarea acțiunii prin raportarea la unitatea de construcție a tabloului (La Traviata
           de Giuseppe Verdi);
             ● tiparul modern – acțiunea dramatică este organizată în acte, scene și tablouri, cu unitate de construcție
           scena.  Continuitatea  dramatică  (raportată  la  scenă)  determină  o  construcție  mai  riguroasă  cu  o  înlănțuire
           continuă a frazelor muzicale (creația lui Richard Wagner și Claude Debussy).


                Audiție muzicală dirijată

             1. Vizionează fragmentul Mélisande, as-tu pitiè de moi („Mélisande, milostivește-te de mine!”) din Actul V
           al operei Pelléas și Mélisande de Claude Debussy din manualul digital.
             2. Citește cu atenție textul-suport pentru a putea rezolva cerințele următoare.
           Mélisande, aflată pe patul de moarte, cere să se deschidă o fereastră pentru a putea admira apusul. Golaud îi
           roagă pe medic și pe Arkel să părăsească de îndată camera pentru a putea vorbi în liniște cu Mélisande. Golaud
           îi cere iertare lui Mélisande pentru felul în care s-a purtat cu ea, iar aceasta îl iartă. Goulaud vrea să afle dacă
           tânăra îl iubește pe Pelléas, dar ea îi neagă acuzațiile. Goulaud nu o crede și, mânat de gelozie, insistă să îi
           spună adevărul, continuând să o chinuie pe Mélisande cu întrebări legate de sentimentele ei pentru Pelléas.
             3. Notează în caiet observațiile tale, precizând: mijloacele muzicale prin care Debussy transpune chinul
           interior al lui Golaud; rolul nuanțelor și al tempoului; rolul orchestrei.
             4. Compară cele două linii melodice ale personajelor (ambitus, nuanțe, schimbări de tempo).




              Pelléas  și  Mélisande  de  Claude  Debussy  apelează  la  tiparul  modern  de  organizare  a  discursului  muzical.
           Opera nu conține nicio arie, niciun duet și nici cor. Singura segmentare muzicală este realizată de interludiile
           orchestrei care separă fiecare tablou sau scenă.

                Exersează!

            1. Vizionează, on-line, finalul operei La Traviata de G. Verdi.         Portofoliu
            2.  Compară  fragmentul  vizio nat  cu  cel  al  operei  Pelléas  și  Mélisande,
         analizat  în  secțiunea  Audiție  muzicală  dirijată,  observând  distribuția   Pornind de la subiectul operei Pelléas și
         elementelor melodice între voce și orchestră în cele două fragmente.  Mélisande de Claude Debussy, creează o
            3. Citește, din manualul digital, textul-suport despre subiectul operei   bandă desenată în care să surprinzi po-
         La Traviata.                                                         vestea Mélisandei.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76