Page 71 - educatie-muzicala-viii
P. 71
Unitatea 6 69
Observă!
1. Accesează în manualul digital prezentarea subiectului operelor Carmen de
Georges Bizet și Pelléas și Mélisande de Claude Debussy.
2. Cum sunt structurate subiectele acestor opere? Notează observațiile tale în
caietul de muzică.
Din punct de vedere dramatic, structura operei este dictată de libret. Acesta este textul-suport destinat
realizării unui gen muzical-dramatic. Libretul unei opere poate fi compus în versuri și poate avea un subiect
original (Flautul fermecat de W.A. Mozart) sau poate fi o adaptare a unei lucrări literare cunoscute (La Traviata
de Giuseppe Verdi). Libretul poate fi creat de un libretist sau, uneori, de însuși compozitorul operei (așa cum
au făcut Richard Wagner, Hector Berlioz sau Alban Berg).
Organizarea materialului dramatic raportat la textul-suport se realizează în două maniere:
● tiparul tradițional – acțiunea dramatică este organizată în acte, scene și tablouri, iar continuitatea
melodică este dictată de segmentarea acțiunii prin raportarea la unitatea de construcție a tabloului (La Traviata
de Giuseppe Verdi);
● tiparul modern – acțiunea dramatică este organizată în acte, scene și tablouri, cu unitate de construcție
scena. Continuitatea dramatică (raportată la scenă) determină o construcție mai riguroasă cu o înlănțuire
continuă a frazelor muzicale (creația lui Richard Wagner și Claude Debussy).
Audiție muzicală dirijată
1. Vizionează fragmentul Mélisande, as-tu pitiè de moi („Mélisande, milostivește-te de mine!”) din Actul V
al operei Pelléas și Mélisande de Claude Debussy din manualul digital.
2. Citește cu atenție textul-suport pentru a putea rezolva cerințele următoare.
Mélisande, aflată pe patul de moarte, cere să se deschidă o fereastră pentru a putea admira apusul. Golaud îi
roagă pe medic și pe Arkel să părăsească de îndată camera pentru a putea vorbi în liniște cu Mélisande. Golaud
îi cere iertare lui Mélisande pentru felul în care s-a purtat cu ea, iar aceasta îl iartă. Goulaud vrea să afle dacă
tânăra îl iubește pe Pelléas, dar ea îi neagă acuzațiile. Goulaud nu o crede și, mânat de gelozie, insistă să îi
spună adevărul, continuând să o chinuie pe Mélisande cu întrebări legate de sentimentele ei pentru Pelléas.
3. Notează în caiet observațiile tale, precizând: mijloacele muzicale prin care Debussy transpune chinul
interior al lui Golaud; rolul nuanțelor și al tempoului; rolul orchestrei.
4. Compară cele două linii melodice ale personajelor (ambitus, nuanțe, schimbări de tempo).
Pelléas și Mélisande de Claude Debussy apelează la tiparul modern de organizare a discursului muzical.
Opera nu conține nicio arie, niciun duet și nici cor. Singura segmentare muzicală este realizată de interludiile
orchestrei care separă fiecare tablou sau scenă.
Exersează!
1. Vizionează, on-line, finalul operei La Traviata de G. Verdi. Portofoliu
2. Compară fragmentul vizio nat cu cel al operei Pelléas și Mélisande,
analizat în secțiunea Audiție muzicală dirijată, observând distribuția Pornind de la subiectul operei Pelléas și
elementelor melodice între voce și orchestră în cele două fragmente. Mélisande de Claude Debussy, creează o
3. Citește, din manualul digital, textul-suport despre subiectul operei bandă desenată în care să surprinzi po-
La Traviata. vestea Mélisandei.