Page 70 - educatie-muzicala-viii
P. 70
68 Unitatea 6
Audiție muzicală dirijată
1. a) Audiază Là ci darem la mano din opera Don Giovanni de W.A. Mozart,
urmărind cu atenție dialogul dintre cele două personaje.
b) Notează în caietul de muzică observațiile tale, folosind tabelul recapitulativ
din manualul digital pentru a identifica timbrul fiecărui interpret al fragmentului
audiat.
2. Audiază fragmentul Ah, disgraziato Figaro din Actul I al operei Bărbierul din
Sevilla de Gioachino Rossini, notând în caiet observațiile tale legate de: numărul
personajelor care participă la realizarea acțiunii dramatice din acest tablou; Teatrul de Operă
maniera de interpretare vocală a personajelor; rolul orchestrei. „Massimo Vittorio Emanuele”
3. Compară maniera de interpretare vocală din cele două fragmente muzicale din Palermo
audiate, notând deosebirile identificate în caiet.
Duetul, terțetul, cvartetul, cvintetul și sextetul sunt momente vocal-instrumentale cu caracter liric, la
care participă un număr restrâns de interpreți (de la doi la șase, după caz). Aceste momente poartă denumiri
diferite și sunt echivalentele dialogului din genul literar dramatic.
Recitativul este o formă de cântare vorbită/vorbire cântată asemănătoare declamației. Recitativul este
acompaniat de orchestră, fiind asociat cu segmentele narative ale acțiunii dramatice.
Exersează!
1. Activitate în echipă: Realizați un scurt dialog de 6–7 replici care să surprindă un aspect de zi cu zi al vieții
de școlar, transpunând apoi dialogul într-un scurt recitativ.
2. Realizați un acompaniament instrumental potrivit pentru recitativul vostru (opțional).
Corul primește un rol deosebit în construirea operei alături de orchestră și de corpul de balet, fiind
exponentul mulțimii. Anumite coruri poartă numele comunităților sau grupurilor pe care le reprezintă (Corul
sclavilor din opera Nabucco de G. Verdi).
Scenele de balet contribuie la ilustrarea acțiunii dramatice prin mișcări coregrafice.
Audiție muzicală dirijată
Știai că?
1. Vizionează fragmentul Flesh Rebels din opera Nixon în China de John
Adams. Citește textul-suport și rezolvă cerințele exercițiului.
Nixon în China este o operă în trei acte
de John Adams, pe un libret de Alice Corul Flesh Rebels din Actul II al operei Nixon în China, de John Adams,
Goodman. Lucrarea surprinde vizita din 1972 surprinde momentul în care președintele Nixon și soția sa, aflați într-o
a președintelui american Richard Nixon în vizită oficială în China, răspund invitației soției conducătorului chinez
China comunistă. Din punct de vedere mu- comunist Mao de a viziona baletul The Red Detachment of Women la
zical, Adams utilizează o orchestră lărgită
(ce include secțiune de saxofon, percuție Opera Națională din Peking. Momentul combină ingenios două elemente
lărgită și sintetizator) și elemente melodice ale spectacolului de operă: corul și scenele de balet.
ce pendulează între minimalism, sonorități 2. a) Notează în caiet observațiile tale, precizând: rolul corului și al
inspirate de creația lui R. Wagner, Richard
Strauss sau Igor Stravinski și referințe de orchestrei; tipurile de voci folosite în acest fragment.
jazz sau de big-band ale anilor 1930. Ope- b) Descrie subiectul baletului vizionat de soția dictatorului Mao,
ra a avut premiera pe 22 octombrie 1987 la președintele Nixon și soția sa. Ce atitudine are fiecare personaj pe durata
Houston Grand Opera. spectacolului?